پژوهشگر حل مسئله در موسسه مطالعات نوآوری ایران:

مراکز تحقیقاتی ویژه برای توسعه صنایع فرهنگی درکشور وجود ندارد

سلیمی نمین گفت: متاسفانه مراکز تحقیقات جدی برای صنایع فرهنگی در کشور ما وجود ندارد البته معاونت علمی ریاست جمهوری تلاش هایی در این زمینه کرده است.
کد خبر: ۸۹۹۹۲۵۶
|
۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از رادیو گفت و گو، برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو با موضوع سیاست گذاری توسعه صنایع فرهنگی در کشور و چالش های آن و با حضور دکتر سارا سلیمی نمین مدیر مدرسه و پژوهشگر حل مسئله در موسسه مطالعات نوآوری و فناوری ایران به روی آنتن رفت.

سلیمی نمین در ابتدای برنامه با اشاره به تعریفی از صنایع فرهنگی بیان داشت: از نظر حل مسئله راه حل هایی که هر جامعه ای در طول زمان برای مسائل خود ارائه کرده و درجه بلوغ آن راه حل ها باعث شده آنها به مبانی اولیه زندگی افراد وارد شوند که صنایع فرهنگی نام دارد.

وی افزود: صنایع فرهنگی می تواند باعث تبادل و داد و ستد و کسب و کار شود. صنعت فرهنگی قابلیت این را دارد که نیازهای مردم را با فرهنگ پیوند بزند و در قالب کالایی که خود مخاطب ترجیح می دهد دریافت کند.

پژوهشگر حل مسئله در موسسه مطالعات نوآوری و فناوری ایران عنوان کرد: در حال حاضر اسباب بازی، نوشت افزار و مد و لباس جزو صنایع فرهنگی محسوب می شوند.

این مدیر مدرسه خاطرنشان کرد: الان در عصر ارتباطی و اطلاعاتی قرار گرفته ایم و باید در مسیر گذار از عصر صنعتی و ارتباطی باشیم اما هنوز فاصله داریم. در حال حاضر دنیا از عصر ارتباطی به سمت عصر مولکولی در حال حرکت است.

سلیمی نمین بیان کرد: در عصر صنعتی نگاه بر این است که ما باید از نیروی کار و سرمایه های مختلف برای ایجاد پیوند بر اساس سبک زندگی که تعریف کرده ایم حداکثر استفاده را داشته باشیم.

پژوهشگر حل مسئله در موسسه مطالعات نوآوری و فناوری ایران ابراز داشت: نوع درآمد و شرایط اقتصادی بر افزایش واردات به کشور تاثیرگذار است.

وی تاکید کرد: ما نظام آموزشی داریم که می توانیم به خوبی از آن در این راستا بهره ببریم. مراکز تحقیقات جدی برای صنایع فرهنگی وجود ندارد البته معاونت علمی ریاست جمهوری تلاش هایی را در این زمینه کرده است.

سلیمی نمین در رابطه با نقش دولت ها در این زمینه ابراز داشت: وقتی ما نتوانیم اطلاعات مورد نیاز برای رشد صنعت را پیدا کنیم توسعه صنعت نیز امکان پذیر نخواهد بود.  

 پژوهشگر حل مسئله در موسسه مطالعات نوآوری و فناوری ایران گفت: لذا دولت ها در اینگونه مواقع ورود می کنند تا خلا های موجود را پر کنند اما در برخی موارد دولت به جای سیاست گذاری در نقش متولی حاضر می شود.  

 

ارسال نظرات