رئیس اداره منابع طببعی و آبخیزداری؛

اجرای طرح خانه تکانی کاغذی درمدارس دهگلان

رئیس اداره منابع طببع یو آبخیزداری گفت: به مناسبت هفته منابع طبیعی در ۱۶ اسفند طرح خانه تکانی کاغذی ذرمدارس دهگلان اجرا می‌شود.
کد خبر: ۸۹۹۶۵۸۱
|
۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰
شریفی پور رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهگلان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان،  با اشاره به اجرای طرح خانه تکانی کاغذی در مدارس دهگلان در روز ۱۶ اسفند با شعارهفته منابع طبیعی تحت عنوان "منابع طبیعی با مردم و برای مردم" اظهار داشت: این طرح در ادامه ﻃﺮح ﺟﻤﻊ آوری ﻛﺎﻏﺬﻫﺎی ﺑﺎﻃﻠﻪ ﺑﺎ ﻣﺸﺎرﻛﺖ دوستداران طبیعت، دانش آموزان کلیه مقاطع مختلف تحصیلی و اداره منابع طبیعی دهگلان در دومین سال متوالی با همکاری پژوهش سرای دانش آموزی آموزش و پرورش اجرا می‌شود.


وی با اشاره به حفظ طبیعت و اهمیت آموزش آن به دانش‌آموزان که در دهه‌های قبل چندان جدی گرفته نمی‌شد، گفت: در چند سال اخیرحفظ منابع طبیعی به شدت مورد توجه سیستم‌های آموزشی دنیا از جمله ایران قرار گرفته و این بدان جهت است که در طول ۶۰ سال اخیر جمعیت کره‌ی زمین سه برابر شده است، و طبیعت دیگر نمی‌تواند مانند گذشته از عهده‌ی تأمین نیاز‌های بشر بر آید و پسماند‌ها و تخریب‌های ناشی از فعالیت‌های او را بزداید.



شریفی پوربا بیان اینکه کاغذ یکی از با ارزش‌ترین مواد مصرفی است که تولید آن با قطع درختان همراه بوده و مهم‌ترین منبع سلولزی هر کشور محسوب می‌شود اظهار داشت: بر اساس مشاهدات صورت گرفته و گزارش‌های معلمان، بخش بزرگی از کاغذ را مدارس مصرف کرده و تقریباً هیچ اقدامی برای بازیافت آن انجام نمی‌شود.


رئیس منابع طبیعی و آبخیز داری دهگلان گفت: هدر رفت کاغذ در مدارس، علاوه بر هدر دادن منابع طبیعی و آسیب به محیط زیست، دانش آموزان را نسبت به این مسئله بی تفاوت کرده بیم آن می‌رود که نسلی بی تفاوت تربیت گردد.


وی افزود: این طرح باهمکاری پژوهش سرای دانش آموزی مدیریت آموزش و پرورش دهگلان از تمام دانش‌آموزان سطح شهرستان خواسته شد به مدت یک ماه زباله‌های کاغذی منزل و مدرسه‌ی خود را تفکیک کرده و در روز درختکاری به مدرسه تحویل دهند و در برابر آن، یک اصله نهال دریافت کنند و بعد از غرس نهال، گزارش را از طریق مدارس به پژوهش‌سرای دانش‌آموزی ارسال کنند.


شریفی پور افزود: برای اجرای این طرح یک پایگاه دائمی در آموزش و پرورش دهگلان در نظر گرفته شده و در دومین روزهفته منابع طبیعی (۱۶ اسفند ماه) که به عنوان "روزمنابع طبیعی، رسانه، فرهنگسازی و مسئولیت اجتماعی" نامگذاری شده است با مشارکت دانش آموزان و مدیران مدارس و سازمان‌های مردم نهاد به اجرا در می‌آید.

رئیس منابع طبیعی و آبخیز داری دهگلان گفت: ﻫﺪف از اﺟﺮای ﻃﺮح، اﻧﺘﻘﺎل ﻓﺮﻫﻨﮓ درﺧﺘﻜﺎری از داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﻪ واﻟﺪﻳﻦ، ﺗﻘﻮﻳﺖ و اﻳﺠﺎد زﻳﺮﺳﺎﺧﺘﻬﺎی ﻻزم ﺑﺮای اﺟﺮای ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎی ﮔﺮوﻫی ﻣﺸﺎﺑﻪ در آﻳﻨﺪه، کاهش فشار بر عرصه‌های طبیعی و قطع درختان، ﺻﻴﺎﻧﺖ از ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴﺖ و ﺗﺮوﻳﺞ ﻓﻀﺎی ﺳﺒﺰ و ﭘی ﺑﺮدن ﺑﻪ ارزش درﺧﺘﺎن در اکوسیستم‌های طبیعی، ﭘی ﺑﺮدن ﺑﻪ ارزش ﻛﺎﻏﺬ و داﻧﺴﺘﻦ اﻳﻦ واﻗﻌﻴﺖ ﻛﻪ ﻛﺎﻏﺬ ﺑﻌﻨﻮان زﺑﺎﻟﻪ ﻗﻠﻤﺪاد ﻧمی گرددبیان داشتند.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات
آخرین اخبار