مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

تجهیز بیش از 12 هزار هکتار از اراضی استان به سیستم‌های نوین آبیاری

طی سال های 92 تا 95 طرح آبیاری تحت فشار در سطح 12 هزار و 320 هکتار از اراضی استان به اجرا درآمده و عملیات اجرایی 6 هزار هکتار طرح جدید نیز آغاز شده است.
کد خبر: ۸۹۹۶۳۴۹
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید توجه ویژه‎ای به بخش آب و خاک به ویژه توسعه سامانه‎های نوین آبیاری و ارتقای راندمان آبیاری شده و طی این مدت عملکرد و اعتبارات این حوزه رشد قابل توجهی داشته است.

فریدون داوودی با تشریح پروژه های شاخص حوزه مدیریت منابع آب در این دولت، افزود: طی سال های 92 تا 95 طرح آبیاری تحت فشار در سطح 12 هزار و 320 هکتار از اراضی استان به اجرا درآمده و عملیات اجرایی 6 هزار هکتار طرح جدید نیز آغاز شده است.

وی اظهار داشت: در این دولت 140 کیلومتر لوله‎گذاری و احداث کانال در 130 نقطه استان زنجان اجرا شده که صرفه جویی حدود 2 میلیون‎متر مکعبی آب در بخش کشاورزی را به دنبال داشته است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان احداث و تجهیز ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آب ماهنشان با اعتبار یک میلیارد و 570 میلیون ریال را از دیگر پروژه های شاخص حوزه مدیریت منابع آب در دولت تدبیر و امید دانست و تصریح کرد: اجرای این طرح باعث حل مشکل بیش از 200 هکتار از باغات شهرستان ماهنشان شده است.

داوودی از تکمیل احداث 4 پروژه بزرگ ایستگاه پمپاژ و تامین آب در روستاهای هزاررود، ونیسر و دهنه، پاوه رود، کلتان و جزلاندشت و نیز تکمیل و احداث شبکه آبیاری مربوطه در سطح یک هزار و 370 هکتار در این دولت خبر داد و افزود: تا پایان سال 95 مبلغ 136 میلیارد ریال اعتبار دولتی و 230 میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای این پروژه ها هزینه شده و با بهره‎برداری از آن ها برای حدود 500 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود.

وی احداث بند انحرافی اوچ داش با اعتبار 10 میلیارد ریال با حجم آب تنظیمی 4 میلیون متر مکعب، احداث 13 کیلومتر جاده بین مزارع  با اعتبار 3 میلیارد و 182 میلیون ریال و اجرای عملیات آب و خاک در500  هکتار از اراضی شرکت های تعاونی روستایی استان با اعتبار 5 میلیارد و 200 میلیون ریال را از دیگر پروژه های شاخص حوزه مدیریت منابع آب برشمرد و اظهار داشت: طی سال های 92 تا 95 اقدام به احیا و مرمت 20 رشته از قنوات استان با اعتباری بالغ بر 4 میلیارد و 700 میلیون ریال شده است به طوری که با استحصال 2 میلیون متر مکعب آب از این قنوات مشکل تامین آب حدود 400 هکتار از اراضی تحت پوشش حل شده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اجرای یک هزار و 375 هکتار شبکه آبیاری در پایاب سدها و ایستگاه های پمپاژ استان زنجان با اعتباری بالغ بر 44 میلیارد ریال، تصریح کرد: اجرای این طرح طی چهار سال گذشته زمینه اشتغال حدود 450 نفر را فراهم کرده است.

  

ارسال نظرات