دومین نشست خبری وزیر آموزش و پرورش

۳۰ درصد سند تحول آموزش و پرورش تاکنون اجرا شده است

وزیر آموزش و پرورش گفت: اخیرا در پایشی که از اجرای سند تحول انجام دادیم مشخص شد 30 درصد آن اجرا شده است که این رقم قابل قبول نیست.
کد خبر: ۸۹۹۰۵۵۵
|
۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳

۳۰ درصد سند تحول آموزش و پرورش تاکنون اجرا شده استبه گزارش سرویس دانش آموزی خبرگزاری بسیج، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در سالن اجتماعات ساختمان شهید رجایی این وزارتخانه برگزار شد، ضمن تسلیت ایام فاطمیه، از رسانه ها برای کمک به اهداف تعلیم و تربیت تشکر کرد و اظهار داشت: محور اصلی همه فعالیتها، سند تحول بنیادین است که نقشه راه برنامه های آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه بیش از 6 سال از ابلاغ سند تحول گذشته است، افزود: اخیرا در پایشی که از اجرای این سند انجام دادیم مشخص شد 30 درصد آن اجرا شده است که این رقم قابل قبول نیست و مشخص می شود در استقرار سند آن گونه که باید جلو نرفته ایم و این 30 درصد هم در بخش هایی است که اجرای آن آسان بوده و در بخش های کیفی درصد اجرا پایین تر است.

* در بخش فضا و نیروی انسانی پیشرفت خوبی نداشتیم

بطحایی با تأکید بر اینکه عدم پیشرفت متوازن در راهکارهای سند تحول، آثار نامطلوبی در راهکارهای اجرا نشده هم دارد، گفت: در بخش فضا و بخش مهم نیروی انسانی پیشرفت خوبی نداشتیم اما در بخش برنامه ریزی درسی مناسب عمل کردیم.

وی ادامه داد: تا پیش از سال 96 راهکارهای عملیاتی کردن را طراحی کردیم و کارگروه هایی که برای پیاده سازی هریک از زیرگروه ها پیش بینی شدند تا پایان سال 96 کار خود را آغاز می کنند و امیدواریم سال 97 را با قدرت برای اجرای سند تحول آغاز کنیم.

* راه اندازی بخش اول شبکه تعاملی آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برنامه های ما باید با سند تحول تناظر و شباهت داشته و امیدواریم اوایل سال 97 با تشکیل شورای راهبری سند تحول و فعالیت کارگروه ها بتوانیم پیشرفت بهتری در اجرا داشته باشیم.

وی به شبکه تعاملی آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: بخش اول شبکه ملی آموزش و پرورش برای تعامل بیشتر با ذینفعان خود که جامعه بزرگی است جهت تقویت ارتباط راه اندازی شده است و در حال پخش برنامه است و حرف های آموزش و پرورش با خانواده ها را به عنوان مهم ترین شریک آموزش و پرورش منتقل می کند تا ارتباط آموزش و پرورش با خانوده ها را تسهیل کند.

* مکانیسم های جلب مشارکت معلمان برای تصمیم سازی پایین است

بطحایی با بیان اینکه آموزش و پرورش سرمایه ارزشمندی به نام نیروی انسانی دارد که شامل یک میلیون و هفتصد هزار شاغل و بازنشسته است که از حیث تعهد و تخصص مقبولیت و پایگاه اجتماعی بالاتری نسبت به سایر دستگاه ها دارند، اظهار داشت: مکانیسم های جلب مشارکت و ابزارهای استفاده از معلمان برای تصمیم سازی پایین است

وی اضافه کرد: در این  راستا دو کار را شروع کرده ایم که یکی از آنها حضور دو معلم در هیأت امنای صندوق ذخیره است که مستقیما توسط معلمان انتخاب می شوند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: این فرآیند انتخاب آغاز شده است و تمرینی برای جلب مشارکت مستقیم معلمان در اداره آموزش و پرورش و تصمیمات مهم این وزارتخانه است.

وی با اشاره به اینکه بهره برداری از سامانه انتخاب مدیران مدارس فعالیت دیگری برای افزایش مشارکت معلمان در تصمیم سازی آموزش و پرورش است، گفت: این طرح تا چند روز آینده انجام می شود.

بطحایی ادامه داد: برای سال تحصیلی آینده مدارسی که به مدیر احتیاج داشته باشد، معرفی می شود و همه همکارانی که شرایط را دارند می توانند در آن ثبت نام کنند و در صورت تأیید صلاحیت امتیاز بندی شده و در تیم سه نفره مورد مصاحبه قرار می گیرند و نهایتاً رتبه بندی می شوند و رؤسای مناطق بر اساس آن انتخاب مدیر را انجام خواهند داد.

*فشار فراوان بر کودکان زیر بار آزمون ها

وزیر آموزش و پرورش در خصوص حذف آزمون در مدارس ابتدایی گفت: دانش آموزان در دوره ابتدایی از نظر ذهنی و روانی به مرحله ای نرسیده اند که این همه آزمون بدهند و زیر بار جزوات تکمیلی و کتب کمک درسی قرار بگیرند.

وی تأکید کرد: با این فشار فراوان بر کودکان، کودکی کردن را از آنها می گیریم و آنها نمی توانند مهارتهای زندگی را تمرین کنند اما این مسئله حذف آزمون به این معنا نیست که استعدادهای برتر را فراموش کنیم؛ به همان اندازه که به مسئله استرس توجه می کنیم باید به استعدادهای برتر هم توجه کنیم اما این کار باید به روشی غیر از آزمون باشد.

 

 

ارسال نظرات