هدررفت ۲۴ میلیون متر مکعب آب آشامیدنی در مازندران

فرسودگی شبکه آبرسانی سبب هدر رفت ۲۴ میلیون متر مکعب آب آشامیدنی در مازندران می‌شود.
کد خبر: ۸۹۸۱۹۵۰
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، چهره نامناسب شهری، هدر رفت آب ، پساب و فاضلاب در معابر و گل آلود شدن کوچه و خیابان، این روز‌ها مهم‌ترین دغدغه شهروندان مازندرانی است.

خانم محمدی از شهروندان ساروی با اشارهکمبودو قطع شدن آب آشامیدنی  افزود: هنگام ظرف شستن، استحمام و انجام کار‌های ضروری آب قطع می‌شود و با این مشکلات زندگی برایمان سخت می‌گذرد.

صادقی یکی دیگر از شهروندان مازندرانی در گفتگویی  می‌گوید: از فروردین تاکنون ۷ بار لوله‌ های آب کوچه ما دچار شکستگی شد و آب زیادی در این منطقه به هدر رفت.

وی افزود: با وجود کم آبی و خشکسالی در مازندران، هدررفت آب از لوله‌های شکسته معضل بزرگی است که مسئولان باید به فکر چاره باشند.

ذاکری مدیرعامل آب و فاضلاب شهری مازندران در گفتگویی گفت: شبکه توزیع آب در مازندران بیش از ۷ هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که از این تعداد بیش از هزار و ۷۰۰ کیلومتر یعنی ۲۴ درصد شبکه فرسوده است.

وی با بیان اینکه لوله‌های انتقال آب در مازندران دارای عمر بالای ۲۵ سال است، افزود: حدود ۳۰ درصد اتلاف آب به علت فرسودگی لوله‌های انتقال و توزیع آب رخ می‌دهد، مشکلی که فراگیر و تعداد زیادی از شهر‌های کشور را درگیر خود کرده است.

عمر ۲۵ ساله لوله‌های انتقال آب در مازندران

ذاکری گفت: در حالی که هدر رفت آب در ایران حدود ۳۰ درصد است، اما در دنیا ۹ تا ۱۲ درصد است.

مسئولان آب و فاضلاب شهری مازندران می‌گویند: ۹ نقطه شهری ساری نیز در زمان پیک مصرف با افت فشار آب مواجه است که با اجرای شبکه توزیع از جمله افزوده شدن ۱۲ کیلومتر لوله گذاری تا پایان امسال به شبکه توزیع، این معضل نیز رفع خواهد شد.

میزان هدر رفت آب در ساری مرکز مازندران، ۳۰ تا ۳۲ درصد مجموع آب تولیدی است و شکستگی‌های خط انتقال، کنتور‌های خراب و انشعابات غیرمجاز را از جمله دلایل هدر رفت آب است.

۷۰ هزار کنتور خراب در مازندران وجود دارد که از این تعداد ۸ هزار کنتور متعلق به ساری است و سالانه یک تا ۲ هزار دستگاه کنتور از سویآب و فاضلاب شهری تعویض می‌شود.

این در حالی است که سالانه ۱۰ درصد از کنتور‌های آب نیز به طور معمول خراب می‌ شود.

عمر ۲۵ ساله لوله‌های انتقال آب در مازندران

 

ابراهیمی شهروند ساروی در گفتگویی گفت: یک ماهی است که لوله آب در این کوچه شکسته است و چند روز پیش آن را درست کردند.

وی افزود: سرمایه ملی ما به علت فرسودگی لوله‌های انتقال آب به هدر می‌رود و تا تعویض لوله‌های جدید گاهی یک تا دو ماه زمان می‌ برد.

کارشناسان معتقدند: فرسودگی لوله‌های شبکه توزیع آب و انشعابات منازل، نامناسب بودن بستر لوله ها، ضمن افزایش میزان هدر رفت آب، یکی از عوامل بروز شکستگی در خطوط شبکه آزبستی نیز به شمار می‌ رود.

همچنین زیاد بودن عمق لوله‌های قدیمی و به تبع آن عدم دسترسی مناسب به لوله‌ها جهت نصب انشعابات جدید، مشکلاتی را نیز در بهره برداری و نگهداری از تاسیسات به وجود می‌آورد که اصلاح شبکه توزیع آب در بافت‌ های فرسوده را بیش از پیش گوشزد می‌کند.

ذاکری مدیرعامل آب و فاضلاب شهری مازندران در گفتگوییگفت: اصلاح ۵۵ کیلومتر شبکه آبرسانی تا پایان امسال در دستور کار شرکت قرار دارد که تاکنون ۴۰ کیلومتر آن اجرایی شد.

عمر ۲۵ ساله لوله‌های انتقال آب در مازندران

وی با بیان اینکه هدر رفت آب به دو صورت فیزیکی و ظاهری است که بخشی از آن توسط مشترکان اعلام می‌شود، افزود: ۳۲ هزار مورد اتفاقات در بخش انشعابات، ۹ هزار و ۴۰۰ مورد در بخش شبکه و ۳۰۰ مورد در خط انتقال در امسال گزارش شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری مازندران با بیان اینکه به ازای هر یک متر اصلاح شبکه بیش از ۲ میلیون ریال هزینه می‌شود، گفت: برای اصلاح تمامی شبکه‌های فرسوده آب به ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

ذاکری افزود: اعتبارات در نظر گرفته شده امسال برای اصلاح شبکه، ۱۱۵ میلیارد ریال بوده که درحال حاضر نزدیک به ۱۰ میلیارد ریال آن اختصاص یافت.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری مازندران گفت: در مجموع ۷۵ میلیارد ریال برای رفع و ترمیم شکستگی و در راستای عملیات اصلاح شبکه از محل منابع داخلی ۱۰۰ میلیارد ریال در امسال هزینه شده است.

ذاکری، با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، اصلاح ۳۰۰ کیلومتر شبکه آبرسانی مازندران در دستور کار قرار دارد، افزود: به همین منظور در دولت تدبیر و امید ۱۶۵ کیلومتر اصلاح شبکه در مازندران انجام شد.

فرسودگی شبکه آبرسانی سبب هدر رفت ۲۴ میلیون متر مکعب آب آشامیدنی در مازندران می‌شود.

اصلاح هر کیلومتر لوله فرسوده ۲۲۰ میلیون تومان هزینه دارد و برای نونوار کردن هزار و ۷۰۰ کیلومتر لوله فرسوده به ۳۷۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

عمر ۲۵ ساله لوله‌های انتقال آب در مازندران

طبق اعتبارات دولتی برای اصلاح شبکه‌های آبرسانی، سالانه حدود ۱۰۰ کیلومتر لوله گذاری جدید در مازندران انجام می‌شود و برای هزار و ۶۰۰ کیلومتر دیگر شاید باید ۱۶ سال دیگر منتظر ماند.

هر ایرانی به طور متوسط سالانه هزار و ۳۰۰ متر مکعب آب مصرف می‌کند، با اصلاح شبکه‌های آبرسانی مازندران نیاز آبی ۳۲۵ هزار خانوار  به اندازه مصرف آب آشامیدنی مردم استان‌های سمنان و ایلام تامین می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها