۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بچه ماهی گرمابی در منابع آبی کردستان رهاسازی شدند

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی کردستان گفت: امسال ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه بچه ماهی گرمابی از خانواده کپور ماهی در سد‌ها و منابع آبی استان رها سازی شده است.
کد خبر: ۸۹۷۶۲۲۴
|
۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: برای رهاسازی این تعداد بچه ماهی در منابع آبی استان در مجموع چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از اعتبارات تملک دارایی‌هایی شیلات کردستان هزینه شده است.

وی افزود: این بچه ماهی‌ها با وزن میانگین ۱۰ گرم، از مراکز پرورش ماهی در استان‌های شمالی خریداری شده و شامل چهار خانواده کپور از جمله کپور معمولی، فیتوفاک، پنگ هد و آمور علف خوار هستند.

به گفته وی، بدلیل شرایط آب و هوایی کردستان امکان تولید بچه ماهی گرم آبی در استان وجود ندارد و این گونه بچه ماهی‌ها برای رشد و تکثیر به مدت چهار ماه نیاز به محیطی با دمای بیشتر از ۲۵ درجه سانتیگراد دارند.

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: ماهی یکی از عمده‌ترین مصرف کنندگان پلانگتو‌ها (گیاهی) هستند و می‌توانند در جذب مواد آلی آب نیز مفید و موثر باشند.

میرزایی اضافه کرد: زیست ماهی در منابع آبی علاوه بر اینکه باعث تصفیه آب می‌شود نشانه سالم بودن و پاک بودن آب است و مشکلاتی برای شرب ایجاد نمی‌کند.

وی در خصوص صید ماهی در منابع آبی استان گفت: ۶ منبع آبی کردستان از جمله سد‌های شهید کاظمی سقز، وحدت سنندج، زیویه و گاوشان کامیاران و گلبلاخ بیجار و دریاچه زریبار مریوان مهمترین منابع صید ماهی در استان هستند و سالیانه بیش از پنج هزار و ۷۰۰ تُن ماهی از این منابع صید می‌شود.

میرزایی گفت: در بین منابع آبی این استان، بیشترین میزان ماهی صید شده مربوط به دریاچه پشت سد شهید کاظمی سقز است.

به گفته وی، عملیات صیادی در منابع آبی استان توسط ۶ تعاونی صیادی با ۴۷۸ عضو و با توجه به طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی شیلات صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: اعضای این تعاونی‌ها از اواخر شهریور هر سال تا ۱۵ اسفند عملیات صیادی را در این منابع انجام می‌دهند و ماهی‌های صید شده را روانه بازار‌های مصرف استان می‌کنند.

کردستان به لحاظ منابع آبی یکی از استان‌های مهم در شمال غرب کشور و از نظر تولید ماهی در این منابع آبی با تولید سالیانه پنج هزار و ۳۰۰ تُن در بین استان‌های غیرساحلی کشور دارای رتبه سوم و در تولید ماهی پرورشی با تولید سالیانه سه هزار و ۶۰۰ تُن در جایگاه نهم کشور قرار دارد.

میانگین مصرف سرانه آبزیان در کشور ۱۰ کیلوگرم است که این مقدار در کردستان کمتر از ۶ کیلوگرم برای هر نفر است که با افزایش میزان تولید و گسترش صنعت آبزی پروری می‌توان امید داشت که میزان مصرف ماهی کردستانی‌ها نیز به میانگین کشوری نزدیک‌تر شود.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات
آخرین اخبار