جمهوری اسلامی بیش از سایر کشورها دارای پیوند عمیق تاریخی و فرهنگی با آسیای میانه و قفقاز دارد

جمهوری اسلامی ایران بیش از همه کشورهای دیگر جهان، دارای پیوندهای عمیق تمدنی، تاریخی، فرهنگی و زبانی با کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز ودیگر همسایگان است.
کد خبر: ۸۹۷۵۱۷۲
|
۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، میرنیا رییس دانشگاه مازندران در مراسم آغاز بکار نخستین اجلاس بین‌المللی گفتگوهای فرهنگی آسیایی در بابلسر افزود: با وجود تحولات در حوزه روابط بین الملل در عصر کنونی ولی اشتراکات و قرابت های فرهنگی، تاریخی و ارزشی هنوز اعتبار خود را حفظ کرده است و می تواند در انسجام و همگرایی بخش های زیاد این منطقه نقش محوری ایفا کند.

میرنیا تاکید کرد: ، پیشینه تجانس فرهنگی میان این دولت ها به مانند قدرت نرم متقابلی است که می تواند به سایر بخش های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی نیز گسترش یابد.

علی اکبر جعفری دبیر علمی این همایش گفت: این همایش با محوریت گفتگو‌های فرهنگی ایران، آسیای مرکزی شامل قزاقستان ، ترکمنستان ، ازبکستان ، تاجیکستان و قرقیزستان و قفقازشامل آذربایجان ، ارمنستان و گرجستان و نیز ترکیه، است.

وی با اشاره به برپایی این اجلاس گفت: هدف اصلی آن فراهم‌ سازی امکان همفکری و تبادل نظر مستمر و سازنده میان نخبگان آسیایی است، و نخبگان فکری و فرهنگی کشورهای خارجی شرکت کننده، در نشست‌های تخصصی با همتایان ایرانی خود پیرامون مباحث و محور های این همایش به تبادل نظر و گفت و گومی پردازند

جعفری از ارسال 120 مقاله به دبیر خانه این همایش خبر داد و افزود: از این تعداد مقالات ارسال شده تنها 35 مقاله برای این همایش پذیرفته شد.

دبیر علمی این همایش میراث مشترک فرهنگی، نقش نماد‌ها و شخصیت‌های تاریخی و فرهنگی منطقه در تقویت همکاری‌های منطقه ای، سیاست‌ها و رویکرد‌های حفاظت از میراث فرهنگی و نقش آن درگسترش مبادلات فرهنگی، سهم هنر و معماری در پیوند‌های تاریخی ایران و آسیای مرکزی، زبان و ادب فارسی و نقش آن در پیوند‌های فرهنگی تاریخی ایران، آسیای مرکزی و قفقاز را از محور‌های این همایش برشمرد.

هاشمی معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز گفت: این اجلاس از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری ۵ دانشگاه و مرکز علمی کشور در تهران و شهرستان‌های مشهد، بابلسر و همدان، در حال برگزاری است.

وی تصریح کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دانشگاه مازندران این همایش را به منظور همگرایی فرهنگی و فراهم‌آوری زمینه تقویت پیوندهای تاریخی، فرهنگی و حلقه‌های مشترک اجتماعی و نیز مقابله با تهدیدهای فزایندۀ خشونت و افراطی‌گری،با حضور شخصیت های فرهیخته دانشگاهی، چهره‌های فرهنگی و متفکران برجسته ایران، آسیای مرکزی، قفقاز و ترکیه در بابلسر برگزار کردند.

گفتنی است این همایش که با حضور نخبگان و شخصیت‌های برجسته علمی، فرهنگی و دانشگاهی بیش از 10کشور آسیایی امروز در دانشگاه مازندران آغاز بکار کرد عصر فردا به کار خود پایان می دهد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها