بررسی میزان مشق شب دانش‌آموزان در کشورهای مختلف

مشق شب ۳ ساعته دانش آموزان سنگاپوری

دانش‌آموزان دبستان های سنگاپور روزی ۳ ساعت بعد از مدرسه‌ مشغول نوشتن مشق شب هستند.
کد خبر: ۸۹۷۴۶۵۰
|
۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷

سنگاپور در رده سوم لیست جهانی برای مشق شب

بر اساس گزارشی که توسط کارشناسان آموزشی در ماه گذشته منتشر شد، دانش‌آموزان سنگاپوری در رتبه سوم لیست کشورهایی قرار دارند که بیشترین حجم از مشق شب را در خانه انجام می‌دهند؛ آنها زمان زیادی را برای نوشتن تکلیف در خانه صرف می کنند.

* دبستانی‌ها روزانه 3 ساعت مشق شب می‌نویسند

بر اساس مطالعه‌ای که توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه صورت گرفته است، دانش‌آموزان دبستانی سنگاپور روزی سه ساعت بعد از مدرسه مشغول نوشتن مشق شب هستند؛ این مطالعات که در 65 کشور مختلف انجام شده است نشان می‌دهد، دانش‌آموزان فنلاندی و کره جنوبی به همراه 63 کشور دیگر روزانه کمتر از 2 ساعت برای مشق شب وقت می‌گذارند.

* اعتراض متخصصان آموزش و پرورش به حجم زیاد تکالیف

جیسونتان، متخصص آموزش و پرورش در سازمان آموزش و پرورش سنگاپور می‌گوید: «انجام روزانه سه ساعت مشق شب در شرایطی که دانش‌آموزان دبستانی بیش از 5 ساعت را در مدرسه می‌گذرانند، منطقی به نظر نمی‌آید».

* اعتراض والدین به حجم زیاد مشق شب دانش‌آموزان دبستانی

والدین سنگاپوری با ابراز این موضوع که حجم زیاد مشق شب زندگی‌های خانوادگی را تحت تأثیر قرار داده و موجب ایجاد اختلالات فراوانی شده است، می‌گویند: «با حجم زیاد تکالیف در خانه فرزندانمان در مقاطع بالاتر مشکلی نداریم و حتی استقبال می‌کنیم؛ اما روزی سه ساعت نوشتن تکلیف در خانه، برای کودکان ما که به تازگی وارد دوره دبستان شده‌اند، بسیار خسته‌کننده و حوصله‌ سر بر است».

* سطح متفاوت توانایی‌های دانش‌آموزان و یکسانی حجم مشق شب برای همه

سخنگوی سازمان آموزش و پرورش سنگاپور می‌گوید: سطح توانایی‌های دانش‌آموزان متفاوت است و هر کدام از آنها با مقدار مشخصی تمرین، آنچه را که در مدرسه و کلاس درس آموزش دیده‌اند یاد می‌گیرند؛ اینکه به همه به یک اندازه مشق شب داده شود قطعاً اشتباه است، زیرا همه کودکان دارای الگوهای مختلف یادگیری هستند.

* یادگیری از طریق بازی کارآمدتر از نوشتن مشق شب

کارشناسان آموزشی باور دارند، اصرار برای نوشتن حجم زیادی از مشق شب اشتباه است و معلمان با استفاده از روش‌های دیگری که کودکان را درگیر یک بازی می‌کند، می‌توانند به یادگیری هرچه بهتر دانش‌آموزان خود کمک کنند. 

به گفته آنها، پرسش و پاسخ برای تحریک یادگیری و تفکر کودکان در طول بازی می‌تواند به آموزش هر چه بهتر آنها کمک کند؛ مثلاً از طریق بازی‌های خلاق مانند نوشتن روی شن و ماسه و زمین در پارک، می‌توان بر افزایش مهارت‌های یادگیری آنها و بالا بردن سطح سواد در پایه‌های اولیه مقطع تحصیلی اقدام کرد. 

* مشق شب و عدم سودمندی آن برای یادگیری کودکان

بر اساس هزاران مطالعه تحقیقاتی که در زمینه نوشتن مشق شب انجام شده است، هیچ شواهدی وجود ندارد که با تکیه بر نتایج آن، نوشتن تکلیف به ویژه در مدرسه ابتدایی برای یادگیری دانش‌آموزان پایه‌های اولیه مقطع تحصیلی مفید باشد؛ به خصوص وقتی حجم آن به قدری زیاد است که 3 ساعت از وقت روزانه دانش‌آموز را می‌گیرد. 

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات