به مناسبت قیام ۱۹ دی سال ۵۶

قیام ۱۹ دی سرآغاز پیروزی انقلاب بود

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سپاه بیت المقدس کردستان گفت: قیام ۱۹ دی ماه آغازی برای حرکت‌های دیگر ملت ایران شد و ۱۳ ماه بعد رژیم شاهنشاهی ایران سقوط کرد.
کد خبر: ۸۹۷۳۱۳۱
|
۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸
حادثه‌ای که مشعل انقلاب را روشن ساخت و عامل شتاب زای انقلاب گردید، انتشار مقاله‌ای توهین آمیز نسبت به امام خمینی در سالروز کشف حجاب با امضای مستعار احمد رشیدی مطلق در ۱۷ دی ماه ۵۶ بود.

شاه برای گروه‌های چریکی که گاه دست به عملیات تروریستی می‌زدند یا گروه‌های روشن فکری که اغلب با لحن تمسخر آمیزی از آن‌ها سخن می‌گفت: اهمیت زیادی قایل نبود و از میان نیرو‌های مخالفش تنها از امام خمینی واهمه داشت.

بدین جهت مبارزه با ایشان را با دستور تهیه و انتشار مقاله مذکور به منظور تحقیر و بی اعتبار کردن ایشان آغاز کرد. رژیم شاه با این اقدام وارد مهلکه‌ای آن چنان خطرناک شد که وسعت دامنه و عظمت ابعاد آن موجب در هم شکستن پایه‌های نظام شاهنشاهی در ایران گردید. اولین بازتاب انتشار مقاله مذکور، در قم منعکس گردید.

در روز انتشار مقاله، هنگامی که کامیون حامل روزنامه‌های اطلاعات برای قم و اصفهان از دروازه قم وارد این شهر می‌شد، مردم قم که از پیش، خبر انتشار مقاله را از تهران شنیده بودند به کامیون هجوم برده، روزنامه‌ها را به آتش کشیدند. فردای آن روز (۱۸ دی ماه)، طلاب کلاس‌های درس را تعطیل کرده و در مسجد اعظم دست به تجمع زدند.

طی این روز زد و خورد‌های پراکنده‌ای رخ داد، ولی حرکت اصلی مردم در روز ۱۹ دی شکل گرفت.
خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، با حجت الاسلام والمسلمین باباشاهی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سپاه بیت المقدس در باب بررسی ریشه‌های این قیام و ابعاد مختلف آن به گفتگو می‌پردازد وی در این باره اظهار داشت: ریشه این حرکت عظیم به هویت زدایی و اسلام زدایی رژیم پهلوی از ایران عزیز برمی‌گشت.

باباشاهی گفت: این قیام آغازی برای حرکت‌های دیگر ملت ایران شد و ۱۳ ماه بعد رژیم شاهنشاهی ایران سقوط کرد.

وی افزود: پاسخ ملت به فریاد‌های رهبر مقبول خود نتیجه اش این نهضت بود و باید بدانیم که زیربنای این حرکت بر اساس دین و مذهب قرار گرفت.

حجت الاسلام باباشاهی اظهار داشت: قیام ۱۹ دی در حقیقت چهره حقیقی بنیانگذار انقلاب اسلامی را برای ملت ایران روشن کرد، چرا که بسیاری امام (ره) را نمی‌شناختند، چون سال‌های زیادی در تبعید به سر می‌بردند و در حقیقت رهبری نهضت توسط امام خمینی خودش را با قیام ۱۹ دی نشان داد.

وی عنوان می‌کند که مردم هم به دنبال امام (ره) حرکت کردند تا اینکه رژیم شاهنشاهی را سرنگون کردند و نظام جمهوری اسلامی را بر سرکار آوردند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سپاه کردستان می‌گوید که قیام ۱۹ دی یادآور قیام ملت بصیر، ولایتمدار و انقلابی به همراهی طلاب حوزه‌های علمیه قم به خصوص طلاب فیضیه قهرمان بود.

وی با اشاره به اینکه باید از نتیجه این قیام که نظام اسلامی است پاسداری کنیم، ادامه می‌دهد: پس از اینکه امام خمینی (ره) به همراهی مردم حرکت‌های خوبی علیه رژیم شاهنشاهی انجام دادند، اما به نتیجه ظاهری یعنی همان موفقیت در نابودی کامل رژیم شاهنشاهی نرسیده بودند، نظام شاهنشاهی برای در امان بودن و حفظ رژیم خود، امام خمینی (ره) را تبعید کردند تا به زعم خود صدای انقلاب و ملت را خاموش کنند و فعالیت‌های اسلام ستیز و زیر پا گذاشتن قوانین الهی را ادامه دهند.

باباشاهی بیان می‌کند رژیم شاهنشاهی در واقع با کشتاری که در روز ۱۹ دی در شهر قم ایجاد کرد، مردم را خشمگین‌تر از قبل کرد و یک سال بعد از این قیام خونین، حاکمیت نیم قرن رژیم ظالم و فاسد شاهنشاهی به هم ریخت و نظام جمهوری اسلامی بر اساس آموزه‌های قرآن کریم و اهل بیت (ع) به وجود آمد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سپاه کردستان افزود: بعد از حادثه خونین ۱۹ دی، مردم شریف تبریز مراسم اربعین شهدای قم را برگزار کردند و این حرکت به صورت موج گونه در سایر استان‌ها نیز ادامه یافت و پژواک حادثه بزرگ ۱۹ دی به سراسر کشور رسید و امواج این اتفاقات بزرگ موجب تسریع پیروزی انقلاب شد.

باباشاهی با بیان اینکه برپایی نظام اسلامی از برکت قیام خونین مردم قم در ۱۹ دی ۱۳۵۶ است اظهار کرد: امروز جمهوری اسلامی با اقتدار، افتخار و سربلندی در جهان اسلام درخشش دارد.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی محل پیدایش و کانون پرگار بیداری اسلامی در دنیا شد، گفت: این آثار و برکات انقلاب در عالم از ثمره شهدای قیام ۱۹ دی است.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات