خبرهای داغ:

سرانه فضای آموزشی بوکان در بحران

در حالی که روز به روز به جمعیت بوکان اضافه می شود کمبود های فضای اموزشی و مدارس در این شهر طی سال های گذشته به چالشی مهم برای مدیران و مسئولان آن تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۹۷۳۰۲۵
|
۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی،  در حالی که روز به روز به جمعیت بوکان اضافه می شود کمبود های فضای اموزشی و مدارس در این شهر طی سال های گذشته به چالشی مهم برای مدیران و مسئولان آن تبدیل شده است.

در حالی که در بسیاری از شهر های اطراف بوکان دانش اموزان در مدارس تک شیفته در حال تحصیل هستند بیش از ۳۵ هزار دانش آموز شهری بوکان در مدارس دوشیفته در حال تحصیل و با کمبود شدید فضای آموزشی رو به رو هستند.

هم اینک ۴۳ هزار دانش اموز شهری و روستای بوکان در ۳۴۶ مدرسه با یک هزار و ۶۳۵ کلاس درس در حال تحصیل هستند که برای تک شیفته شدن به بیش از ۴۲۰ کلاس درس نیاز دارند تا بتوانند همانند دیگر دانش اموزان شهرهای همجوار خود در مدارس تک شیفته تحصیل کنند.

بی گمان برنامه‌ریزی برای برگزاری کلاس‌های مدارس در نوبت صبح میتواند بر آموزش و دریافت مطالب درسی تاثیر مثبتی داشته باشد و همچنین با تک شیفته شدن مدارس فرصتی برای یادگیری بیشتر و رشد و پرورش استعدادهای نهفته ایجاد شده و دانش‌آموزان بهتر می توانند به تحصیل بپردازند.

به گفته بسیاری از کارشناسان، مدرسه و فضای موجود در آن میتواند تاثیر زیادی در ایجاد روحیه و یادگیری دانش‌آموزان داشته باشد که هم اکنون دانش اموزان بوکانی از این مهم بی بهره هستند.

هر چند طی سال های گذشته اقدامات بسیار قابل قبولی برای افزایش سرانه آموزشی این شهرستان صورت گرفته است ولی به گفته نماینده این شهردر مجلس شورای اسلامی استان از لحاظ سرانه فضای آموزشی در رتبه ۲۸کشوری قرار دارد و شهرستان بوکان نیز در میان شهرستانهای استان رتبه آخر را از لحاظ سرانه فضای آموزشی به خود اختصاص داده است.

طی چند سال گذشته و با پای کار امدن خیرین مدرسه ساز در این شهرستان خوشبختانه شاهد انقلابی جدید در احداث مدارس روستایی بودیم و اکنون با همت این افراد بیش از ۹۵ درصد روستاهای شهرستان دارای مدارس استاندارد هستند.

این استاندارد ها در سطح روستاها در حالی است که تراکم دانش اموزان شهری در دبستان ها و دبیرستان های سطح شهر در هر کلاس ۴۰نفر و در مدارس راهنمایی ۳۶ نفر است.

این کمبود ها در حالی فضای اموزشی بوکان را به چالشی مهم برای مدیران ان تبدیل کرده است که مدیر اموزش و پرورش این شهرستان در اخرین گفتگوی خود با رسانه ها عنوان کرده است: بوکان از لحاظ سرانه فضای آموزشی در بحران به سر می برد و این سبب شده که تلاش مسئولان و خیرین برای بهبود این وضعیت دو برابر شود و از ابتدای امسال تا کنو ۵۴ کلاس درس ساخته شده توسط بخش دولتی و خیرین مدرسه ساز تحویل آموزش و پرورش شهرستان بوکان داده شده است.

وی همچنین از ساخت ۱۸ کلاس درس در روستاهای این شهرستان توسط بنیاد برکت خبر داد و گفت : این تعداد کلاس درس به همت بنیاد برکت وابسته به نهاد مقام معظم رهبری با اعتبار ۲ میلیارد توکان در حال ساخت است که تا پایان سال به اتمام می رسد.

مام عزیزی گفت: برای یک شیفته شدن تمامی مدارس بوکان، به ساخت ۴۰۵ کلاس نیاز است و انتظار می رود با همت مسئولین و با عزم خیرین در حال حاضر یک سوم این آمار برآورد شده و در حال ساخت است و تا مهر ماه آینده به اتمام می رسند.

وی گفت: تا چهار سال آینده تمامی مدارس بوکان یک شیفته می‌شود.

با این تواصیف و سخنان در میابیم که وضعیت فضای اموزشی بوکان در بسیاری از مناطق حاشیه ان با بحران رو به رو است که امید است همه مسئولان شهرستانی و مردم برای رفع این چالش که تاثیر غیر قابل انکاری بر سرنوشت اینده خانواده، شهر و کشور عزیزمان دارد دست به دست هم دهند و هم پا با خیرین برای رفع این بحران تلاش کنند.

 

 

 

 

 

ارسال نظرات