در کارگاه مهارتهای زندگی در میبد مطرح شد:

رفتار با فرزندان متناسب با سنین و دوره های زندگی آنها/اوج لجبازی کودک تا سن 4 سالگی است

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی : لازم است با فرزندان خود متناسب با سنین و دوره ای که در آن زندگی می کنند و بسته به شرایط رفتار نمود.
کد خبر: ۸۹۷۰۹۲۶
|
۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۲
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از میبد، ناهید مظلوم کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در کارگاه مهارتهای زندگی در پایگاه مقاومت بسیج ساجده در ارتباط با روش صحیح برخورد با بچه ها در سنین گوناگون با اشاره به اینکه فرزندشما در هفت سال اول زندگیش ، پادشاه شما است ، بیان کرد: در این سنین ، بچه هرچه خواست باید در اختیارش قرار داد تنها نباید او را لوس کرد و لازم است با فکر کردن تعادلی بین آسیب دیدن کودک در نتیجه برآورده نکردن درخواست او و انجام درخواستش ، برقرار کرد .

وی افزود : اگر همیشه هرچه را کودک خواست در اختیارش قرار دهیم لوس بار می آید و اگر هم اینکار را انجام ندهیم و خواسته باشیم به صورت تنبیه کردن با او برخورد کنیم ، باعث آسیب زدن به کودک و پیدا شدن مشکلاتی چون عدم اعتماد به نفس، کمروییو عم دفاع از حق خود در آینده برای او می شویم .

این کارشناس تصریح نمود : باید با روشی مناسب کودک را از مطرح کردن درخواست های نابجایش بازداشت و او را از موقعیتی که در آن است ، بیرون برد که این روشها بسته به موقعیت می تواند پرت کردن حواس کودک با چیزهای جذاب تر و بردن او به پارک و جاهایی که دوست دارد یا دادن یک خوراکی به او باشد.

وی خاطر نشان کرد : با دادن هرچه کودک خواست به او ، باعث می شود با بالا رفتن سنش در آینده ، نتوانیم به این طریق پیش رفته و خواسته هایش را اجابت کنیم ، زیرا خواسته هایش متناسب با سن و سال وی متفاوت می شود وممکن است ما توانایی برآورده کردن آنها را در آینده نداشته باشیم و در نتیجه عاملی برای آسیب دیدن او فراهم کنیم .

مظلوم با اشاره به اینکه ایستادگی در مورد خواسته های کودک نیز منجر به لجبازی کردن وی می شود ، عنوان نمود : در آوردن لج کودک کار درستی نیست و باعث آسیب زدن به خود می شویم ، زیرا با این کار او لجباز تر خواهد شد.در عین حالی که به کودک باید محبت داشته باشیم ، نباید باعث لجبازی نیز شویم .

وی افزود : اوج لجبازی کودک تا چهار سالگی است .

این کارشناس گفت : راه رفتن کودک ، جنب و جوش و شیطنت های او از سنین 1 تا 3 سالگی طبیعی است و اگر کودک آرامی دارید حتما باید به مراکز بهداشت مراجعه کنید تا علل آن بررسی کرد.

وی درادامه خاطر نشان نمود : لازم است با تحمل و کنارآمدن با شیطنت های کودک و با در دسترس قرار ندادن چیزهای خطرناک و چیزهایی که ممکن است توجه او را جلب نموده و باعث پافشاری او در داشتن آن وسیله شود ، محیط را برای ابراز این شیطنت ها و تخلیه کردن کردن هیجانات وی فراهم کنیم تا در آینده ، زرنگ بودن و توانمند بودن او را رقم زنیم ، اما در صورت بیش فعالی باید به مراکز درمانی برای معالجه کودک مراجعه کرد .

مظلوم همچنین اظهار نمود : کنترل کودک در یک مکان به عنوان مثال ، در منزل اقوام ، تنها به مدت نیم ساعت امکان دارد و با بودن درآن محیط و وادار کردن او به آرام بودن با برخورد نامناسب ، تنها خودمان را آزار می دهیم و به او هم آسیب می رسانیم .

وی دستشویی گرفتن از بچه را در سنین زیر یک سالگی ، وسواسی نمودن وی و بالای 3 سالگی را ، شلخته بودن او در آینده عنوان نمود و بیان داشت : بچه لازم است از سنین 2 سالگی به بعد ، خودش دستشویی رفتن را بداند و باید 1 الی 2 ساعت یکبار و ده دقیفه تا یک ربع بعد از خوردن آب میوه و مایعات ، کودک را به دستشویی برد.

این کارشناس افزود : در هفت سال دوم ، فرزند بنده پدر و مادر است و حتما لازم است با رعایت شرایط به او امر و نهی کرد و او را ازانجام کارهای ناشایست و رفت و آمد با افراد ناباب بازداشت.

وی تصریح نمود:کمرو بودن فرزند به طرز برخورد با او در محیط خانه و خانواده به جهت عدم آگاهی بر می گردد.

مظلوم گفت : با کتاب خواندن برای کودک و تعریف قصه از روی تصاویر برای کودک و خواستن از او برای بازگو کردن داستان ، قدرت بیان کودک را افزایش می دهد و در این ارتباط به استفاده از کتاب های آذر یزدی اشاره نمود.

وی فرزند را در هفت سال سوم زندگیش ، وزیر پدر و مادر خواند و افزود : لازم است متناسب با سنین زندگی فرزند خود ، با وی رفتار نمائیم .

گفتنی است این نشست در ارتباط با کارگاه آموزشی قرارگاه جوادالائمه ناحیه مقاومت بسیج میبد در پایگاه مقاومت بسیج ساجده از پایگاه های تحت نظارت حوزه مقاومت خدیجه الکبری میبد برگزار شد.
ارسال نظرات