بازخوانی عرفانی مبانی هنرهای تجسمی در یک کتاب

کتاب «بازخوانی عرفانی مبانی هنرهای تجسمی» تالیف رسول کمالی دولت آبادی که به بررسی چگونگی نگاه هنرمند ایرانی در تجسم بخشیِ پیرامون خود می‌پردازد، از سوی سوره مهر منتشر شد.
کد خبر: ۸۹۶۶۵۴۵
|
۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از  پایگاه خبری سوره مهر، این کتاب به بررسی چگونگی نگاه هنرمند ایرانی در تجسم بخشیِ پیرامون خود می‌پردازد و معنای واژة «دیدن» را تکمیل می‌کند.
«بازخوانی عرفانی مبانی هنرهای تجسمی» نتیجة پژوهشی دو ساله به روش تحلیلی و مقایسه‌ای در متون حکمی و عرفانی است. این کتاب به استخراج نکاتی تکنیکی و کاربردی در قالب سرفصل‌های تجسمی هنر می‌پردازد و برای طراحان و دیگر هنرمندان مؤثر و کارآمد است.
با اینکه نگارنده منابع اصلی خود را سه کتاب عرفانی «مرصاد العباد» اثر نجم الدین رازی (قرن هفتم)، «گلشن راز» اثر محمود شبستری (قرن هشتم) و «مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز» اثر شیخ محمد لاهیجی (قرن دهم) قرار داده است، ولی ضمن تطبیق آن با کُتب دیگر همچون« انسان کامل» ،« حکمه الاشراق» و  دیگر رساله‌های محققین هنر اسلا می و ایرانی همچون تیتوس بورکهارت، سیدحسین نصر، هانری کُربن، داریوش شایگان و ... سعی بر آن دارد تا مفاهیم را به گونه‌ای آشکار و با وضوحی بیشتر ارائه دهد.

این کتاب که به بیان حسی و عاطفی مبادی بصری از منظر سنت ایرانی می‌پردازد در چهار فصل تدوین شده است؛ در فصل اول با عنوان «مبانی تجسمی و عناصر بصری» به تعریف مفاهیم صورت و معنا، دیدن و شهود قلبی، فضا، کادر و عناصر بصری همچون نقطه، خط، شکل، حجم، بافت، نور و رنگ از منظر سنت و عرفان ایرانی پرداخته می‌شود.
در فصل دوم با عنوان «کیفیات بصری» به ویژگی‌های بصری‌ای همچون کنش و میان کنش، حرکت، مرکزیت و جهت پذیری، گستردگی، نواخت (ریتم)، ارتجال و قابل پیش بینی بودن، تعادل، توازن، تقارن، تباین، جنسیت، وحدت، درهم تنیدگی و گره خوردگی، قاعده مندی و ساختمندی، هندسه و تناسبات هندسی و پرنقشی فضا از منظر سنت ایرانی اختصاص یافته است.
فصل سوم با عنوان «تصویر» به حدود تصویرگری در هنر سنتی، انواع خصایص تصویری (عیان، نهان و عیان بر نهان) و آیت و نمادگرایی می‌پردازد و در فصل آخر با عنوان «نوشتار»، زیبایی شناسی نقوش خوانا و تفسیر رمزگان آن در کلام مطرح می‌شوند.
گفتنی است کتاب «بازخوانی مبانی عرفانی هنرهای تجسمی» در 444 صفحه، قطع رقعی و با قیمت 35000 تومان منتشر شده است.

ارسال نظرات