جاسوسی خودخوانده صنعتی (بخش دوم)

کد خبر: ۸۹۶۴۹۱۵
|
۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶
  محمدحسین مصطفوی/  
 مؤسسه‌های اعتباردهی
 سلطنتی انگلستان
یکی از قدیمی‌ترین و منحصرترین مؤسسه‌های اعتباردهی ملی در نظام سلطنتی انگستان مؤسسه UKAS است که زیر نظرIAF  اداره می‌شود. دولت انگلستان این مؤسسه را به عنوان ارزیاب، استانداردهای توافق شده بین‌المللی، سازمان‌های صدور اعتبارنامه، تست و بازرسی و همچنین سرویس‌های کالیبراسیون می‌شناسد. مجوز رسمی و اعتباربخشی از سوی UKAS به شرکت‌های ارزیاب مختلف نشان‌دهنده صلاحیت و شایستگی، بی‌طرفی و قابلیت عملکرد آنها است. به طور خلاصه UKAS ‘checks the checkers’ ممیزی‌کننده‌ها را ممیزی می‌کند. UKAS براساس مقررات مصوب سال 2009 در حوزه اعتباربخشی و همچنین مقررات مصوب اتحادیه اروپا در سال 2008 به سازمان اعتباربخشی ملی منصوب شده است. مؤسسه اعتباردهی UKAS با تبلیغات و رانت اتحادیه اروپا توانسته است مراکز مهم دیگر ثبت و صدور گواهینامه‌ها را به خود وابسته کند.
 
صدور گواهینامه
D.A.S یک مرکز مستقل ثبت سیستم و صدور گواهینامه است که سازمان اعتباردهی سلطنتی انگلیس (UKAS) آن را تأیید صلاحیت کرده است. مرکز این شرکت در انگلستان بوده و علاوه بر آن دفاتر مختلف این شرکت در نقاط مختلف جهان (اروپا، آمریکای شمالی، آسیا و خاورمیانه) در حال فعالیت و ارائه خدمات ممیزی و صدور گواهینامه به مشتریان هستند.
گواهینامه‌های صادره از D.A.S مورد تأیید مرکز اعتباردهی UKAS می‌باشد که یکی از بزرگ‌ترین مراکز تأیید صلاحیت بین‌المللی (IAF) بوده و در جایگاه اولین و قوی‌ترین مرکز تأیید صلاحیت در سطح جهان از اعتباری خاص برخوردار است.
گواهینامه ایزو
ایزو، در سال 1946 هنگامی که ‌‌نمایندگان 25 کشور در ‌مؤسسه مهندسان عمران در ‌لندن ملاقات کردند و تصمیم گرفتند یک سازمان جدید بین‌المللی برای تسهیل هماهنگی بین‌المللی و اتحاد استانداردهای صنعتی ایجاد کنند، متولد شد. سازمان جدید، ISO، 23 فوریه 1947، به طور رسمی شروع به‌ کار کرد. در حال حاضر ایزو 162 کشور و 789 سازمان فنی برای نظارت بر توسعه استانداردها دارد، به طوری که بیش ‌از 135 نفر به طور روزانه برای دبیرخانه مرکزی ایزو در ژنو سوئیس کار می‌کنند.
ایزو «سازمان بین‌المللی استانداردسازی» (International Organization for Standardization) مخفف‌های متفاوتی در زبان‌های مختلف (IOS به زبان انگلیسی، OIN در فرانسوی) دارد، بنیانگذاران ایزو نام ISO را برای این سازمان در نظر گرفتند. ISO از واژه یونانی isos به معنای برابر مشتق شده است.
روابط دو جانبه یکی از اقداماتی است که ایزو برای حمایت از مشارکت کشورهای عضو در حال توسعه انجام داده است. یک رابطه دوجانبه به این معناست که اعضا می‌توانند با هم کار کنند تا ظرفیت یک کشور در حال توسعه را ایجاد کنند. بیش از سه‌چهارم از 162 عضو ایزو را کشورهای در حال توسعه تشکیل می‌دهد.
 
سیستم مدیریت یکپارچه IMS
IMS به سیستم مدیریت یکپارچه را می‌گویند. همواره مدیران، صاحبان صنایع، کارشناسان HSE، کارفرمایان به‌ جست‌وجو در زمینه گواهینامه IMS می‌پردازند. IMS مخفف Integrated Management System می‌باشد. زمانی که ‌مجموعه‌ای سه سیستم مدیریتی کیفیت، محیط زیست، ایمنی و بهداشت را به ‌طور همزمان و یکپارچه اجرایی کند، می‌گوییم سیستم مدیریت یکپارچه را در سازمان خود استقرار داده‌ است. به ‌بیان دیگر، سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) تلفیق سه سیستم مدیریت کیفیت ISO9001، سیستم مدیریت زیست‌محیطی ISO14001 و استاندارد ایمنی و بهداشت شغلی (حرفه‌ای) OHSAS 18001 می‌باشد.
در واقع، گواهینامه IMS یک اصطلاح ‌است و حقیقتاً گواهینامه‌ای تحت عنوان گواهینامه IMS وجود ندارد؛ بلکه‌ اصطلاحاً برای‌ بیان داشتن سه سیستمISO 9001 ،ISO14001 ، OHSAS 18001 عنوان می‌شود.
وجود سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) برای ‌مدیران مجموعه بسیار مشهود ‍‌است؛ چرا که امکانی فراهم می‌کنند که ‌سه سیستم فوق را همزمان و به‌ موازات هم پیاده‌سازی کنند. سیستم‌های مدیریت کیفیت، مدیریت زیست‌محیطی، ایمنی و بهداشت حرفه‌ای تشابهات فراوانی در بخش‌های مختلف دارند و همپوشانی‌شان در بخش‌های مختلف امکان تلفیق‌شان را برای ما فراهم می‌کند.
 
تهدیدات
اگر چه ممکن است لیسانس این مؤسسات نوعی از اعتبار برای افراد و شرکت‌ها ایجاد ‌کند تا به راحتی به بازاریابی و فروش کالاهای خود در سطوح داخلی و خارجی بپردازند، یا یکی از راه‌های افزایش کیفیت کالاها ارتباط با نمایندگی‌های این مؤسسات باشد، اما نباید تهدیدات ذیل را فراموش کرد:
1‌ـ مؤسسات اعتباردهی برای ارائه گواهینامه اعتباردهی خود به شرکت‌هایی که خواستار دریافت گواهینامه از آن هستند‌، اقدام به بازرسی‌های اولیه و مشاهده اسناد شرکت و مصاحبه با مدیرکل و برخی از کارمندان شرکت مربوطه می‌کند و پس از گذراندن تمام مراحل، گواهینامه برای شرکت مربوطه‌ صادر می‌شود.
2‌ـ با توجه به ارتباط تنگاتنگ‌ مؤسسات اعتباردهی با نهادهای حکومتی و نظامی و نیز با توجه به دسترسی مؤسسه مذکور به اطلاعات و اسناد شرکت‌های مهم ایرانی و مصاحبه با عوامل این شرکت‌ها به بهانه دادن گواهینامه استاندارد به آنها، انجام جاسوسی اقتصادی از سوی مؤسسه اعتباردهی نماینده آن در ایران متصور است.
3‌ـ از اعضای مهم مؤسسه  UKAS در انگلیس وزارت صنعت و تجارت انگلیس، وزیر دفاع انگلیس، آژانس تدارکات و پشتیبانی دفاعی، وزیر محیط زیست غذا و امور روستایی است که بالتبع همکاری این مؤسسات صرفاً جنبه اقتصادی ندارد؛ بلکه اهداف پشت پرده دیگری وجود دارد که سال‌ها کشف رمز آنها زمان می‌برد.
 
یکی از نمونه‌های جاسوسی اقتصادی از ایران 
یکی از جاسوسان انگلیس که به تازگی در ایران دستگیر شده است، اطلاعات مهم اقتصادی را در اختیار دولت‌های متخاصم با ایران قرار می‌داده است؛ این جاسوس انگلیس با بررسی وضعیت اقتصادی کشور، حتی پیشنهادهایی درباره وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به سرویس اطلاعات خارجی انگلیس داده بود که از آن جمله پیشنهاد لغو بیمه کشتی‌های نفتکش ایرانی بوده است. این جاسوس انگلیسی از کسانی بوده که با یکی از نهادهای اقتصادی کرمان ارتباط داشته و با استفاده از اطلاعاتی که از این نهاد کسب می‌کرد، درباره تحریم‌ها به دشمن اطلاعات داده است. این جاسوس اطلاعات اقتصادی کشور را به انگلیس منتقل کرده و حتی بر مبنای پیشنهادهای او، بیمه کشتی‌های نفتکش ایران نیز تحت تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفته است. این جاسوس به افسران اطلاعاتی انگلیسی گفته بود که ایران از پرچم کشورهای دیگر برای انتقال مواد نفتی خود استفاده می‌کند. این جاسوس MI6 این اطلاعات را در اختیار دشمنان نظام اسلامی، یعنی بریتانیا و آمریکا قرار می‌داده و آنها نیز از اطلاعات وی در تعیین و تصویب تحریم‌ها استفاده می‌کردند.
 
 
صبح صادق
ارسال نظرات