هم‌زمان با هفته پژوهش.

از ۳۲ پژوهشگر برتر دانشگاه فرهنگیان کردستان تجلیل شد

صبح امروز هم‌زمان با هفته پژوهش مراسم تجلیل و تقدیر از ۳۲ دانشجوی برتر حوزه پژوهشی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان با حضور جمع کثیری از مسئولین، اساتید و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۶۴۵۵۵
|
۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، دکتر یحیی معروفی رئیس دانشگاه فرهنگیان استان کردستان، با بیان اینکه پژوهش و تحقیق یکی از اساسی‌ترین کارکرد‌های مراکز علمی و دانشگاهی است گفت: محیط علمی که پژوهش و تحقق در آن نباشد محیطی سرد، بی‌روح و بی‌رمق است.

وی افزود: خوشبختانه امسال با تلاش و فعالیت‌هایی که اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان انجام دادند ما شاهد محیطی پویا و تلاشگرانه بودیم به‌طوری‌که دانشجویان در حوزه‌های مختلف تالیف و انتشار کتب، مقالات علمی و انجام طرح‌های پژوهشی و علمی، سال متفاوت و پرافتخاری را برای دانشگاه فرهنگیان رقم زدند.
معروفی تأکید کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر مشاهده می‌کنیم که پژوهش خیلی موردتوجه و تعریف قرارگرفته است و آموزش رهاشده است، اما باید بدانیم پژوهشی که در خدمت آموزش نباشد خیلی قابل تقدیر نیست مخصوصاً در مراکز دانشگاهی.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر بیشتر سیاست‌های اتخاذ شده در حوزه آموزش عالی آسیب‌زا بوده به‌طوری‌که در اکثر دانشگاه‌ها و حتی مراکز تربیت‌معلم که وظیفه آموزشی دارند بیشتر پژوهش موردتوجه قرارگرفته است.

معروفی با اشاره به اینکه تولید علمی که نتواند مشکلات کشور را حل کند ارزشی ندارد عنوان کرد: هرچند طبق گزارش‌های انجام‌شده کشور ما جزو کشور‌های برتر در حوزه تولید علم و مقالات علمی است و رشد کمی خوبی در این حوزه داشته‌ایم، اما باید بدانیم علم این مقالات چه خدمتی به جامعه و کشور کرده است، باید از خود بپرسیم چرا باوجود این رشد علمی هنوز معضلات و مشکلات ما در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... وجود دارد و حل‌نشده است.

وی افزایش بی‌رویه مراکز آموزش عالی در سال‌های اخیر و عدم توجه به تربیت و آموزش اساتید و مدرسین را یکی دیگر از دلایل توجه به پژوهش عنوان کرد و گفت: معلمی یک حرفه است که افراد باید آموزش ببیند تا بتوانند تدریس کنند، اما متأسفانه امروز هرکسی که مدرک بالاتری داشته باشد می‌تواند تدریس کند بدون اینکه آموزش‌دیده باشد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان کردستان افزود: امروز متأسفانه اعتبارات دانشگاه‌ها را بر اساس تعداد پژوهش‌های انجام‌شده تخصیص می‌دهند و همین باعث شده است که اکثر مدیران دانشگاهی به آموزش توجه نکنند، یعنی برای یک مسئول دانشگاهی تفاوتی بین استادی که خوب تدریس می‌کند و کسی که خوب تدریس نمی‌کند وجود ندارد بلکه فقط تعداد مقالات و پژوهش‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد درحالی‌که باید پژوهشی که در خدمت آموزش است مورد ارزیابی قرار گیرد.

معروفی تأکید کرد: اولویت اول دانشگاه فرهنگیان آموزش است و در مرحله دوم پژوهش، آن‌هم پژوهشی که به کیفیت آموزش دانشجو معلمان کمک کند، مطمئناً پژوهشی که به کیفیت تدریس شما کمک نکند ارزشی ندارد.

وی افزود: تدریس یک عمل اخلاقی است و معلمان عاملان اخلاقی هستند، معلمی صرف اینکه مطلبی را ارائه دهد نیست بلکه معلمی یک مسئولیت اجتماعی است که باید در کنار آموزش دانش و علم، مهارت‌های اخلاقی را نیز آموزش دهد.
در ادامه این مراسم دکتر خلیل غلامی از اساتید دانشگاه کردستان گفت: کار معلمی کار سخت و پیچیده و نیازمند صبوری بالایی است.


انتهای پیام/7727
ارسال نظرات