مرکز جهانی حقوق بشر اسلامی و پژوهشگاه مطالعات جهان

در خصوص روز جهانی مبارزه با خشونت طلبی و افراطی گری بیانیه صادر کرد

رای مبارزه با اندیشه های افراط گرایانه و تکفیری و اقدامات تروریستی پیروان این تفکر ، می بایست ابتدا انگیزه آنان را از میان برداشت که چیزی جز حمایت غرب از حاکمان دست نشانده و ظالم در جهان اسلام نیست .
کد خبر: ۸۹۶۳۸۶۶
|
۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶

در سال 2014 میلادی مجمع عمومی سازمان ملل به پیشنهاد  جمهوری اسلامی ایران و با اجماع کلیه اعضا ، 27  آذر مصادف با هجدهم دسامبر را به عنوان روز " جهان عاری از خشونت و افراطی گری " نام گذاری کرد.  نامگذاری ای که اگر بصورت عملی و با جدیت پیگیری  و دنبال می شد ، امروز دیگر نه تنها اثری از تروریست های  وهابی – تکفیری و اقدامات وحشیانه آنان مانند سربریدن کودکان و به بردگی گرفتن زنان نبود ، بلکه پایگاههای عقیدتی و خواستگاههای اجتماعی افراط گرایان نیز از میان رفته بود. ولیکن متاسفانه منافع برخی کشورهای غربی - عربی  و مدعیان دروغین دفاع از حقوق بشر و آزادی چنین ایجاب می کرد که با واسطه  و گاهی نیز مستقیما به پشتیبانی همه جانبه از افراط گرایان و تروریست های تکفیری بپردازند. حتی اگر به قیمت ریخته شدن خون هزاران انسان بی گناه و آواره شدن میلیونها انسان دیگر تمام شود و بدین ترتیب به خشونت طلبی های وحشیانه و تروریسمی که تامین کننده منافع آمریکا و دست نشاندگانش در منطقه خاورمیانه  بود، با دیده اغماض نگریسته  شد. کما اینکه خشونت و نسل کشی بودائیان میانمار علیه مسلمانان مظلوم آن کشور نیزبراحتی تحمل شد . تا آنکه عاقبت ماری که خود آنان در آستین پروریده بودند ، دست ایشان را گزید و سرزمینهای اروپایی ، به محل تاخت و تاز تروریستها و بمب گذاری های تروریستهای سلفی تبدیل گشت و باعث شد که فریادهای ضد خشونت طلبی آنان به آسمان برسد.

 متاسفانه امروز بلای افراطی گری و خشونت ناشی از این تفکر که عموما از جانب مکتب وهابی- تکفیری به دنیا صادر می شود، جهان اسلام را بیش از هر اجتماع دیگری تحت تاثیر خود قرار داده است. و جالب آنکه حامیان غربی و عربی اینان،  به جای مبارزه موثر و مستمر با  افراطیون تروریست ، برای چندین سال پیاپی ، نهایت حمایت و پشتیبانی مالی و نظامی را از آنان را به عمل آوردند. به این امید که محور مقاومت را به دست دیگر مسلمانان از میان بردارند و از درون جهان اسلام ، راه حلی بومی برای مشکلات امنیتی رژیم غاصب صهیونیستی دست و پا کنند.

آری ، برای مبارزه با اندیشه های افراط گرایانه و تکفیری و اقدامات تروریستی پیروان این تفکر ، می بایست ابتدا انگیزه آنان را از میان برداشت که چیزی جز حمایت غرب از حاکمان دست نشانده  و ظالم در جهان اسلام نیست .

در گام دوم می بایست خواستگاه های فکری- اندیشه ای و زمینه های اجتماعی شکل گیری افراطیون مانند رواج فقر و فساد در کشورهای اسلامی را نابود کرد. در حالی که امروز ترویج کنندگان اصلی  اندیشه های افراطی که همان وهابیت و خاندان وابسته سعودی است ، تحت حمایت شدید غرب قرار دارند و زیر بیرق آنان عمل می کنند.

و در گام سوم مبارزه فیزیکی و نظامی با تروریستهای افراطی می بایست صورت گیرد که باز هم غربی ها ، جز اقدامات نمایشی و تبلیغاتی ،گامی در جهت مبارزه با افراط گرایان و تروریستهای تکفیری  بر نداشتند.  . همه این موارد نشان دهنده حمایت آمریکا و ایادیش از جریان های ایجاد کننده خشونت های غیر انسانی و غیر اسلامی در جهان اسلام می باشد تا بدین وسیله چهره مشعشع اسلام را تخریب کنند.

مرکز جهانی حقوق بشر اسلامی و پژوهشکده مطالعات جهان بار دیگر ضمن دعوت جوامع اسلامی به ریشه کن کردن زمینه های اجتماعی شکل گیری افراط گرایی و  همچنین روشنگری در مقابل بسط و ترویج این اندیشه ، حمایت خود را از مبارزه بی امان علیه تمامی مصادیق خشونت و افراطی گری  اعلام می دارد و زندگی همراه با صلح و آرامش توام با روشنگری را برای پیروان راستین همه مذاهب و ادیان خواستار است .

  والسلام علی من التبع الهدی

ارسال نظرات