عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) استان قزوین درجمع دانشجویان بسیجی:

تحلیل مخاطبان از رسانه‌ها از روی تأثیرپذیری آنی نباشد

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: همه ما بدون هیچ گرایش ذهنی باید سواد رسانه‌ای خود را افزایش دهیم چرا که سواد رسانه‌ای به‌ویژه سواد اینترنتی قصد دارد تا مشارکت افراد در دنیای مجازی را بهتر و مفیدتر سازد.
کد خبر: ۸۹۶۰۳۶۳
|
۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴

به گزارش سرویس بسیج دانشجویی خبرگزاری بسیج،  محمد جوانی عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین علیه السلام، اظهار کرد: جهان امروز جهانی است که رسانه‌ها بیش از هر چیز دیگری به ذهنیت‌ها و افکار مردم شکل می‌دهند. در چنین جهانی که رسانه‌ها به‌عنوان بازیگران اصلی نقش ایفا می‌کنند و به‌عنوان ابزاری در اختیار همه مردم قرار گرفته‌اند، سواد رسانه که آشنایی با رسانه‌ها و نگاه انتقادی به آنهاست، اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند.

وی افزود:در حقیقت می‌توان ادعا کرد که سواد رسانه‌ای مجموعه‌ای از توانمندی‌های رسانه‌ای و ابزاری است که فراگیری همه آنها در کنار نگاه انتقادی به رسانه‌ها فرد را در برابر رسانه در موضعی فعال قرار می‌دهد که می‌تواند بهترین بهره‌مندی را از رسانه‌ها داشته باشد.
photo_2017-12-10_11-39-53.jpg

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: بی تردید به سبب ویژگی‌های خاصی که دنیای رسانه‌ای جدید دارد، سواد رسانه‌ای می تواند بر نحوه برخورد صحیح رسانه ای موثر باشد.

 جوانی با بیان اینکه سوادآموز رسانه‌ای باید با دیدی انتقادی پیام‌های رسانه‌ای را مورد توجه قرار دهد، خاطرنشان کرد: درواقع، هدف نهایی سواد رسانه‌ای تنها کسب یک آگاهی و فهم بهتر از رسانه‌ها نیست؛ بلکه هدف، استقلال انتقادی است.

وی اضافه کرد: سواد رسانه‌ای را می‌توان به‌منزله فرایند رهایی‌بخش و تواناساز که در آن کوشش می‌شود تا مردم از سلطه برخی اعمال رسانه‌ای رها شوند، تحلیل کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره بر اینکه مقایسه ذهنی بر اثر ماهواره‌ها و رسانه‌ها اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: آنچه که در رسانه‌ها می بینیم با واقعیت متفاوت است.

وی تبیین کرد: خبر، قضاوت های ما را تشکیل می‌دهد و قضاوت ها، رفتار ما را نشان می‌دهد و تفاوت در تحلیل‌های سیاسی از تفاوت در اخباری که به افراد رسیده نشأت می‌گیرد.
photo_2017-12-10_11-39-27.jpg

جوانی اخبار رسانه‌های غربی را غیرقابل اعتماد و غیرموثق عنوان کرد و گفت: رسانه‌ها با توجه به گرایش‌ و سیاست‌هایی که دارند بسته بندی خبری خود را با تغییر واژه‌ها تنظیم می‌کنند و قضاوت‌های مردم را در مورد یک رویداد تحریک می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: همه ما بدون هیچ گرایش ذهنی باید سواد رسانه‌ای خود را افزایش دهیم چرا که سواد رسانه‌ای به‌ویژه سواد اینترنتی قصد دارد تا مشارکت افراد در دنیای مجازی را بهتر و مفیدتر سازد. این امر زمانی محقق می‌شود که تفسیر و تحلیل مخاطبان از رسانه‌ها تحلیلی منفعل و از روی تأثیرپذیری آنی نباشد.


ارسال نظرات