استاندار زنجان:

لزوم استفاده صحیح آب و خاک برای زندگی مطلوب

آب و خاک، نعمت ‌های خدادادی هستند که در اختیار موجودات زنده قرار گرفته و برای زندگی مطلوب باید از آنها به‌ صورت صحیح، استفاده شود.
کد خبر: ۸۹۵۸۷۱۶
|
۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، استاندار زنجان در همایش روز جهانی خاک،گفت: توسعه بی‌ حد و مرز شهرها، جنگل ‌زدایی و شیوه ‌های نادرست مدیریت شهری، بهره‌ برداری ‌های ناپایدار از زمین، آلودگی و چرای مفرط، خاک را به عنوان یک سرمایه ملی در معرض خطر و نابودی قرار داده است.

اسداله درویش امیری با اشاره به اینکه در طول 40 سال گذشته، چندین میلیارد متر مکعب از خاک کشور به روش های مختلف از بین رفته است افزود: 80 میلیون هکتار زمین قابل کشت آبی در کشور وجود دارد که روز به روز بر اثر تخریب، خشکسالی و افزایش شوری زمین، در حال نابودی و از بین رفتن است.

اظهار داشت: توسعه پایدار هیچ کشوری، بدون توجه و حفاظت از خاک، دست ‌یافتنی نیست و سرزمینی که از خاک بی ‌خاصیت برخوردار بوده و یا خاک آن حاصلخیز نباشد، امکان رشد نباتات و ادامه زندگی در آن وجود نخواهد داشت.

استاندار زنجان تصریح کرد: طی سال های گذشته فرسایش خاک در کشور، 11 درصد از وسعت جنگل‌ها را کاسته است که وجود گسل و شکاف در اقصی نقاط کشور، رانش ‌های رخ داده در زمین و دخالت‌ های بی‌حد و مرز و بدون قید و شرط انسان در طبیعت، از دلایل نابودی خاک می باشد.

اسداله درویش امیری گفت: خاک به‌ عنوان منابع طبیعی، سرمایه ملی و بستر حیات، نقش اساسی در استقرار و رشد حیات جوامع بشری و سایر مخلوقات دارد، همچنین خاک، بخشی از زنجیره غذایی انسان ‌ها و جانوران است؛ به گونه ای که خاک سالم، زندگی سالم را به همراه می ‌آورد.

استاندار زنجان افزود: حفاظت از خاک و توجه به بخش آبخیزداری با توجه به گسترش جمعیت جهانی و دخالت انسان بر آنچه که الطاف الهی برای زندگی بشری آفریده است، امری ضروری است.

وی اظهار داشت: آب و خاک، نعمت ‌های خدادادی هستند که در اختیار موجودات زنده قرار گرفته و برای زندگی مطلوب باید از آنها به‌ صورت صحیح، استفاده شود.

اسداله درویش امیری با اشاره به اینکه دخالت‌ های غلط انسان و آلوده کردن منابع آبی و خاکی، آلودگی را به زنجیره غذایی انسان ‌ها و سایر موجودات منتقل می‌کند، تصریح کرد: رفع آلودگی از خاک، فرآیند بسیار طولانی دارد که این امر، لزوم حفظ و حراست از این سرمایه خدادادی جهت بهره‌ برداری پایدار و حفظ امانت برای نسل‌ های آینده را بیش از پیش می‌کند.

 

 

 

ارسال نظرات