خبرهای داغ:
معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین خبر داد:

خدمات رسانی به ۲ هزار و ۵۰۰ معلول در سطح استان

جاتَن بیان کرد:2هزارو500 معلول در استان از خدمات مراکز توانبخشی روزانه و شبانه‌روزی بهزیستی بهره می‌شوند.
کد خبر: ۸۹۵۷۳۳۵
|
۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین٬ راحله جاتَن معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی معلولان در مرکز توانبخشی بهار قزوین برگزار شد؛ بیان کرد: هدف اصلی حوزه توانبخشی، بازیابی استقلال نسبی معلولان و توانمند سازی آنها می باشد تا حضور فعال تر و شفاف تری در جامعه داشته باشند.
وی گفت: معاونت توانبخشی در قالب ۳ دفتر به معلولان و جامعه هدف خدمات‌رسانی می‌کند که شامل دفتر شبانه‌روز مراقبتی، دفتر روزانه توانبخشی و دفتر توانمندسازی است.
معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: این مراکز بسته به نوع معلولیت‌ها، تفکیک شده اند و بر همین اساس در استان قزوین ۱۹ مرکز شبانه‌روزی وجود دارد که به معلولین خدمات رسانی می کنند.
جاتَن عنوان کرد: در این مراکز خدماتی همچون فیزیوتراپی، گفتاردرمانی، کار درمانی٬ روان‌شناسی و مشاوره و مددکاری به معلولان ارائه می‌شود که این امر در راستای شناساندن توانمندی های معلولان در خانواده و اجتماع است.
وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح ترخیص و توانمند سازی خانواده ها در نگهداری از معلولین تصریح کرد: اگر معلولی در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی یک سال نگهداری شود و پس از یک سال به خانواده برگردد، مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به صورت ماهیانه به خانواده فرد معلول پرداخت می‌شود تا از او در منزل نگهداری کنند.
معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین یادآور شد: یکی دیگر از طرح‌های توانبخشی٬ طرح مراقبین است که حدودا ۵ سال متوالی در استان قزوین اجرا می‌شود و از طرح‌های جامع و منسجم بهزیستی است‌ نظارت‌ خاصی در اجرای این طرح وجود دارد زیرا از برنامه‌هایی است که می‌تواند بهزیستی را در تحقق اهدافش در زمینه توانمند سازی معلولین یاری رساند.
معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: در حال حاضر دو مرکز مراقبین با ۲۹ عضو به عنوان کادر مرکز در استان وجود دارد که به ۲۸۰ معلول خدمات رسانی می کنند.
این مسئول اضافه کرد: علاوه بر طرح مذکور، ۸۰ مراقب از اعضای خانواده معلولین در این طرح شرکت دارند که پس از دریافت آموزش های لازم از سوی کارشناسان این مرکز، از فرد معلول خود در منزل نگهداری می‌کنند که به هر فرد مراقب، مبلغ ۲۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.
جاتَن تصریح کرد: ویزیت در منزل یکی دیگر از خدمات بهزیستی است که با تحت پوشش قرار دادن ۲۳۰ معلول در استان٬ تیمی تخصصی در منزل خدمات لازم همچون فیزیوتراپی و گفتار درمانی و مشاوره را به فرد معلول ارائه می دهند.
وی بیان کرد: ۱۸ مرکز توانبخشی روزانه در استان فعالیت دارند که شامل ۱۳ مرکز آموزشی توانبخشی و ۵ مرکز دیگر حرفه‌آموزی و کارگاهی است.
معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین ادامه داد: سالانه مبلغ ۳۵ میلیارد و ۵۸۵ میلیون و ۱۶۰ هزار ریال مستمری به معلولان پرداخت می‌شود که این مبلغ از طریق یارانه پرداختی به مراکز توانبخشی که ۷۶ میلیارد و۹۵۰ میلیون ریال است تامین می شود.

جاتَن با اشاره به خدمات مراکز توانبخشی عنوان کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ معلول در استان از خدمات مراکز توانبخشی روزانه و شبانه‌روزی بهزیستی بهره می‌شوند.
وی با اشاره به اجرای طرح cbr در استان عنوان کرد: این طرح در همه روستاهای استان قزوین توسط تسهیل‌گران و دهیاران اجرا می‌شود و در همین راستا، ۶ هزار و ۳۲۸ معلول در روستاها شناسایی و جهت خدمات رسانی به بهزیستی معرفی شده اند.
معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین در خصوص پرداخت کمک هزینه تحصیلی به افراد تحت پوشش بهزیستی عنوان کرد: سالانه ۴۰۰ میلیون تومان کمک هزینه تحصیلی به ۴۶۰ دانشجوی تحت پوشش بهزیستی پرداخت می‌شود.
جاتَن در پایان ضمن اشاره به معلولین ضایعه نخاعی گفت: ۳۱۸ معلول ضایعه نخاعی تحت پوشش بهزیستی استان می باشند که ماهیانه مبلغ ۲۳۰ هزار تومان به معاولین ضایعه نخاعی گردنی، ۲۰۰ هزار تومان به معاولین ضایعه نخاعی سینه و ۱۸۰ هزار تومان به معلولین ضایعه نخاعی از ناحیه کمر پرداخت می‌شود.
1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار