خبرهای داغ:

بوکان مرکز پایلوت کاشت کلزای هیبریدی در کشور/3هزار و 680 هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت کلزا قرار دارد

با حضور کارشناسان فرانسوی زمین های سطح کشت کلزا در بوکان مورد بازدید و بازرسی قرار گرفت.
کد خبر: ۸۹۵۶۴۳۸
|
۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، در حاشیه این بازدید ها که جهت افزایش تولید این محصول در منطقه با مشارکت شرکت های فرانسوی انجام شد معاونت دانه های روغنی اداره کل جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی عنوان کرد: در سال جاری 3هزار 680 هکتار از زمین های کشاورزی استان به کشت محصول کلزا با بیش از 983 بهره بردار اختصاص یافته است.

صولت افزود: عمده شهرستانهای که امسال در کشت محصول کلزا اقدام کردند به ترتیب شهرهای پلدشت، نقده، بوکان، شاهیندز و میاندواب هستند که توانستند با کاشت این محصول مهم راندمان تولید کلزای استان در سطح کشور را به چندین برابر افزایش دهند.

وی ادامه داد: برای 3 هزار و 680 هزار هکتار از زمین های زیر کشت کلزا نزدیک به 23 تن بزر هیبرید فرانسه و المانی به صورت یارانه ای در میان کشاورزان توزیع شده است.

مسئول دانه های روغنی اداره کل جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: در سال جاری نیز بیش از 300 هکتار به صورت پایلوت در شهرستان های پلدشت،نقده و بوکان زیر کشت بذر های هیدرومیل و ناتالی جهت افزایش راندمان تولید و بهره وری رفته است.

وی عنوان کرد: هم اکنون میانگین تولید کلزای استان در هر هکتار 2هزار و 200کیلو است که امید است با کاشت این بذرهای جدید و همچنین بازرسی های مکرر شرکت تولید کننده حداقل برداشت ما در هر هکتار به سه و نیم تن افزایش یابد.

در ادامه مسئول و نماینده شرکت اولاریس فرانسه نیز در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری بسیج ضمن تشکر از مهمانان نوازی کشاورزان بوکانی عنوان کرد: با بازدید های که از سطح مزارع زیر کشت کلزای بوکان داشتم باید عنوان کنم که مزارع بوکان در بسیاری از فاکتور های مورد نظر ما از زمین های اتحادیه اروپا باکیفیت تر و دارای پتانسیل بیشتری چهت کاشت کلزا است.

خانم سندرین ادامه داد: بنده اینده ای بسیار روشن برای محصول کلزا در منطقه بویژه شهرستان بوکان می بینیم ولی به شرطی که همه فاکتور ها از اماده کردن زمین تا زمان برداشت در ان به صورت استاندارد رعایت شده باشد.

همچنین کارشناس مسئول وزارت جهاد کشاورزی نیز در حاشیه این بازدید ها به خبرگزاری بسیج گفت: هدف ما وارد کردن بذر کلزا نبوده بلکه ما سعی کردیم تکنولوژی کلزا را وارد ایران کنیم و با این اهداف تعیین شده در وزارت باعث شد که اخرین یافته ها و تکنولوژی کاشت کلزا را وارد ایران کینم.

فخاری ادامه داد: ارقامی که وارد ایران شده مقاوم به ریزش هستند همچنین نیاز به ابدهی بسیار پاینی دارند و مقاوم به بیماری های گوناگون از جمله فوما که یک بیماری بازدارنده است هستند.

وی افزود: در سال های گذشته برای هر هکتار  بیش از 10 کیلو گرم بذر لازم است که با توزیع این ارقام جدید این میزان طبق توصیه کارشناسان فرانسوی 2 و نیم کیلو در هر هکتار است ولی ما به کشاورزان کشورمان توصیه کردیم از چهار و نیم کیلو برای هر هکتار استفاده شود.

ما در سال جدید 220 تن بذر از کشور فرانسه برای بیش از 44 هزار هکتار زمین وارد کردیم که امید است این مهم صرفه جوی در اب و بهره وری افزایش محصول شود.

رئیس جهاد کشاورزی بوکان نیز همچنین در گفتگو با  خبرگزاری بسیج  عنوان کرد: نزدیک به 380 هکتار از زمین های کشاورزی بوکان در سال جاری زیر کشت کلزا فرار گرفته که از این میزان نزدیک به 100 هکتار ان زیر کشت بزر جدید وارد شده از فرانسه قرار گرفته است.

قادری ادامه داد: هم اکنون بوکان در رتبه سوم استان بعد از پلدشت و نقده در تولید کلزا قرار دارد که امید است با مکانیزه شدن داشت و برداشت کلزا میزان برداشت ما شاهد افزایش چشم گیری باشد.

 

ارسال نظرات