خبرهای داغ:
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی:

رویداد تبریز ٢٠١٨ بهانه‌ای برای مردمی‌تر شدن تئاتر باشد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: رویداد تبریز ٢٠١٨ بهانه‌ای برای مردمی‌تر شدن تئاتر و معرفی هنرمندانه‌ی اسطوره‌ها به عنوان الگو برای نسل جوان باشد.
کد خبر: ۸۹۵۰۹۲۸
|
۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، محمد محمدپور در دیدار با اعضای انجمن نمایش استان و پیشکسوتان این هنر، از آنان خواست با هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و تعیین شاخص‌های حرکت و توسعه و همچنین‌ ترسیم یک چشم انداز و افق مناسب در تقویت کمی و کیفی جریان هنر نمایش استان، اهتمام نمایند.

وی افزود:‌ تلاش و مساعدت همه افرادی که در حوزه تئاتر فعالیت می کنند ارزشمند است و امید داریم که با ادامه این راه در مسیر رشد کمی و کیفی هنر تئاتر استان قدم های مثبتی برداشته شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان، تحرک بوجود آمده در حوزه تئاتر استان و افزایش تعداد اجراها و تمرین‌ها توسط هنرمندان پیشکسوت و جوان این حوزه را ارزشمند و قابل تامل دانسته و افزود: در سالهای اخیر با حضور فعال هنرمندان، تحرک و جنبشی در فعالیت های عرصه تئاتر استان ایجاد شده که نتیجه این رشد و تحرک به روی صحنه رفتن آثار نمایشی استان بصورت سراسری و همچنین در مناطق برون مرزی است.

وی، با اشاره به اینکه رویداد تبریز ٢٠١٨ موجب افزایش تعداد گردشگران فرهنگی خواهد شد،‌ گفت: رویداد تبریز ٢٠١٨ بهانه‌ی خوبی برای مردمی تر شدن تئاتر است و فعالان این حوزه از هم اکنون باید فعالیت‌های خود را برای بردن تئاتر به میان مردم آغاز نمایند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، همچنین تولید محتوا و متن را یکی از مهمترین رسالت‌های فعالان حوزه‌ی هنر نمایش عنوان کرد و گفت: یکی از آسیب‌های حوزه‌ی نمایش،‌ استفاده از متون کلیشه‌ای است که این معضل می‌بایست با تولید آثار به روز و محتوای جدید مرتفع شود.

وی با اعلام اینکه کیفی سازی آثار نمایشی با مطالعه و بهره گیری از آثار بزرگان دنیا میسر می شود، خاطرنشان کرد: جوانان و فعالان عرصه تئاتر اگر از دانش و تجربیات هنری بزرگان دنیا بهره ی علمی، فنی و هنری لازم را ببرند و در فرایند تهیه و اجرای عمومی آثار نمایشی متکی به فرهنگ ملی و متون تولیدی باشند، در آینده شاهد تولیدات مؤثر و غیرکلیشه‌ای وسیع و متنوعی خواهیم بود.

محمدپور، همچنین خواستار شناسائی استعدادهای جوان، متعهد و متخصص در این عرصه شد و افزود: شورای ارزشیابی تئاتر استان، باید فضای مطلوب برای حضور جوانان را فراهم کنند تا با بهره‌مندی از تجربیات پیشکسوتان، در مسیر تعالی حرکت کرده و پویایی و بالندگی این هنر را رقم بزنند.

وی بر نقش پراهمیت شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر در ارتقای سطح کیفی تئاتر استان تاکید کرد و گفت: عملکرد این شورا ملاک کیفی سازی تئاتر استان است و می تواند هنر تئاتر را با استفاده از مؤلفه ها و شاخص های فنی و اجتماعی تاثیرگذار به سوی کیفی گرایی و ارتباط موثر با مخاطبانش سوق دهد. 

وی تاکید کرد: این شورا با سیاستگزاری مناسب می‌تواند زمینه‌ساز تعالی و بالندگی هنر نمایش باشد.

محمدپور همچنین اقتصاد هنر را مقوله‌ای بسیار مهم عنوان کرد و گفت اگر در تولید نمایش و حمایت از کارهای فاخر فقط به منابع دولتی متکی باشیم موفق نخواهیم شد، بلکه باید برای شتاب  بخشیدن به جریان تئاتر استان به سمت مردمی شدن این هنر حرکت نماییم.

وی افزود: باید در حوزه‌ی هنر نمایش به بازگشت سرمایه باور داشته باشیم و بر اساس توسعه اقتصاد در این عرصه برنامه‌ریزی نماییم.

رئیس انجمن نمایش آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست با اشاره به افزایش آمار اجرا و تمرین تئاتر در استان گفت: در سال ٩٥ در طول سال ٨٢ نمایش در سطح استان اجرا شد و در سال جاری تا امروز مجوز اجرای ١١٧ نمایش صادر شده است.

نهرین تاکید کرد: با فعالیت روزافزون گروههای نمایش بدون شک این آمار تا پایان سال نیز افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

وی افزود: در سال ٩٥ یک گروه جهت اجرا به خارج از کشور اعزام شده بود که این رقم در سال جاری به ٥ گروه افزایش یافته است.

نهرین، همچنین از افازیش ٦٠ درصدی تمرین گروههای نمایش نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: اگرچه برای تمرین و اجراهای عمومی با مشکل مکان مواجه هستیم اما این حضور فعال و اجراهای متعدد جای خوشحالی دارد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه علاوه بر افزایش کمی نمایش‌های اجرا شده شاهد افزایش سطح کیفی آثار در سال جاری نیز هستیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها