معاون پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور:

تهدید وقوع سیل در ۸۵ درصد مناطق جمعیتی ایران

معاون پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ۸۵ درصد مناطق جمعیتی کشورما در مناطقی واقع شده که سیل آن‌ها را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۸۹۳۸۳۲۰
|
۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، بهنام سعیدی در افتتاحیه کارگاه آموزشی و تمرینی اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران کردستان در سنندج گفت: ۴۵ مخاطره در دنیا شناسایی شده که بیشتر آن‌ها در ایران تجربه و یا امکان به وقوع پیوستن آن وجود دارد.


وی با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت لحظه‌ای نیست که زمین لرزه‌ای در کشورما اتفاق نیافتد، گفت: ۹۰ درصد از پهنه سرزمین ما با خطر وقوع زلزله مواجه است.

وی با اشاره به اینکه زلزله‌های بم، منجیل و رودبار هرگز به فراموشی سپرده نخواهند شد، اظهارداشت: زلزله بم در ساعت ۵ بامداد روز جمعه اتفاق افتاد که زمین ۱۲.۵ ثانیه با بزرگی ۶.۵ ریشتر لرزید و موجب مرگ بیش از ۲۷ هزار نفر شد.


معاون پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشورادامه داد: در این زلزله حدود ۲۰ هزار نفر مجروح و بیش از ۶ هزار نفر معلول شدند و ۳ هزار کودک هم والدین خود را ازدست دادند و ۹ هزار زن هم بی سرپرست شد.


سعیدی با اشاره به اینکه در حادثه مذکور ۵۱ هزار واحد مسکونی و تجاری تخریب شدند، افزود: رهبر معظم انقلاب بعد از این حادثه در شهرستان بم حضور یافت و عنوان کرد بم زیباتر، متسحکم‌تر و مقاوم تری خواهیم ساخت و این سخن رهبری عملیاتی شد و اکنون ساختمان‌های احداث شده در این منطقه در برابر زلزله مقاوم هستند.

وی با بیان اینکه کار اعضای شورای مدیریت بحران بسیار حساس است، بیان کرد: مسئولیت سنگینی برعهده اعضای این شورا است و اگر در راستای عمل به آن کوتاهی شود باید هریک از این افراد در برابر وجدان خود، مردم و هم چنین در پیشگاه الهی پاسخگو باشند.

وی اضافه کرد: علاوه بر زلزله، ۸۵ درصد مناطق جمعیتی کشورما در مناطقی واقع شده که سیل آن‌ها را تهدید می‌کند و گا‌ها اثرات تخریبی سیل از زلزله بیشتر بوده است.

وی نخستین رسالت اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران را پیش بینی و پیشگیری صحیح مخاطرات محیطی خواند و افزود: اگر بتوانیم خوب مدیریت کنیم میزان آثار سوء مخاطرات به حداقل ممکن خواهد رسید.

وی با اشاره به ایجاد دو موج در زمان وقوع زلزله بیان کرد: موج دوم بسیار مخرب است و موجب نابودی همه چیز می‌شود که فاصله بین موج اول و دوم در زلزله ۳ تا ۳۰ ثانیه است که ژاپنی‌ها از این فرصت استفاده می‌کنند و در این مدت آب، برق و گاز را قطع و درب آسانسور‌ها را باز و مترو‌ها را متوقف می‌کنند.

معاون پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور گفت: امروزه مسئولیت نظام مهندسی ساختمان با جان مردم گروه خورده است و نباید اجازه داده شود که نظارت فقط منتهی به امضای ناظر بدون حتی یک مورد بازدید از ساختمان در حال احداث شود.

سعیدی عنوان کرد: مدیران بحران باید درتصمیم گیری‌های خود قاطع، چابک و زرنگ باشند و قطعا رودربایستی در مدیریت بحران معنا ندارد.

وی ادامه داد: مدیران بحران طبق قانون در زمان بحران می‌توانند از تمام امکانات لازم حتی از بخش خصوصی هم برای کنترل بحران استفاده کنند.

وی عنوان کرد: در زمان بحران از صداوسیما انتظار می‌رود با سوالات خود مدیران بحران را به چالش نکشند چراکه موقع بخران فرصت بازخواست نیست و مدیران در این مواقع باید نیرو‌های خود را مدیریت کنند.

معاون پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشورگفت: فرمانداران شهرستان‌ها باید تمام نقاط حادثه خیز و مخاطرات حوزه سرزمینی خود را بشناساند و از امروز شناسنامه آن‌ها را آماده و برای مقابله با هر نوع حادثه‌ای برنامه داشته باشند و دراین راستا مانور برگزار کنند.

سعیدی از دیگر مولفه‌های مهم در مدیریت بحران را مدیریت مردم خواند و عنوان کرد: تلاش می‌کنیم آموزش مردم را هم در دستور کار خود قرار دهیم.

وی شعار سازمان مدیریت بحران را هر ایرانی یک امدادگر ذکر کرد و افزود: تجربه نشان داده مردم مهمترین و نخستین امداد گران هستند لذا در صورت داشتن مهارت و آگاهی می‌توانند تاثیرفراوانی در کاهش خسارات در زمان بحران داشته باشند.

وی اظهارداشت: مدیر بحران باید نیاز‌های جامعه را بخوبی تشخیص دهد چراکه گا‌ها یک نیاز کوچک به بحران امنیتی در زمان وقوع حادثه تبدیل می‌شود.

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات