خبرهای داغ:
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی:

ضرورت گسترش معارف قرآنی در مصونیت جوانان از هجمه های فرهنگی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره قرآنی مدهامّتان و تجلیل از فعالان طرح اوقات فراغت آسمانی‌ها گفت: گسترش معارف قرآنی و ایمن کردن جوانان در برابر هجمه های فرهنگی یک ضرورت است.
کد خبر: ۸۹۳۶۳۷۱
|
۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸

 

گسترش معارف قرآنی در مصونیت جوانان از هجمه های فرهنگی ضروری استبه گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، محمد محمدپور اظهار داشت: تعداد کثیری از جوانان مومن و متعهد، تلاش گر، مخلص، پرانگیزه و خلاق در کانون‌‌های فرهنگی و هنری مساجد که تعدادشان نیز قابل توجه است، در حال فعالیت هستند و برنامه های متعددی انجام می‌‌شود.
وی با بیان این‌که این جشنواره بستر و فرصتی است که می‌‌توانیم به برکت کانون‌‌های مساجد استان اقشار مختلف را در معرض یک سری معارف و مفاهیم دینی و تربیتی قرار دهیم، توضیح داد: امروزه مسئولیت ما به واسطه این امکاناتی که فراهم شده بسیار زیاد است و این مسئولیت صرفا در این خلاصه نمی‌‌شود که کارهای سطحی انجام دهیم و بگوییم که در حوزه قرآن و مسائل تربیتی و مهارت‌‌های زندگی یک سری برنامه‌‌هایی را اجرا کردیم و دیگر تمام است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌‌شرقی خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم که قرآن، کلام الهی به واسطه این که توسط پروردگار متعال نازل شده و حد اکمل بلاغت و هنر و اثر گذاری در این کلام وجود دارد و آیینه رندگی بشر است، اگر در معرض دید و حس انسان‌‌ها قرار بگیرد قطعا جاذبه های بسیاری برای افراد دارد.
محمدپور افزود: هر انسانی که کلامی الهی به گوشش برسد و با مفاهیم قرآنی مواجه شود به خودی خود جذب قرآن و این مفاهیم زیبا می‌‌شود؛ این امر در کودکان کاملا مشهود است، می‌‌بینیم که کلاس‌‌های قرآن و قرائت و تفسیر و تدبر تا چه میزان برایشان جذب کننده است و با همت مضاعف تلاش می‌‌کنند تا خود را به درجات بالا در این حوزه برسانند؛ این نه فقط به دلیل حس کنجکاوی کودکان بلکه به دلیل ارتباط و تاثیر متقابل موجود بین نیاز فطری انسان و سازگاری قرآن با این فطرت است.
وی با بیان اینکه یکی از وظایف مهم ما با ترتیب برنامه‌‌های متعدد این است که این کلام الهی را در معرض حواس انسان‌‌ها قرار دهیم، تاکید داشت: باید دامنه این تلاش را به قدری گسترده کنیم که در دور افتاده ترین روستاها نیز این اتفاق بیافتد و مخصوصا نوجوان‌‌ها که در دوره انسجام و یک پارچگی هویت قرار دارند بتوانند تکلیف خود را با هستی و جامعه و آینده یشان مشخص نمایند.
محمدپور با اعلام اینکه وقتی انسان به دنبال هویت خود است در معرض هر اتفاقی قرار بگیرد آن اتفاق بر شخصیتش تاثیر می‌‌گذارد، اذعان کرد: اگر این اتفاق کلام الهی باشد می‌‌تواند به روحش غنا ببخشد و تسکینش دهد و ایجاد احساس اطمینان در فرد نماید؛ به همین دلیل ٢٧٠ کانون مسجد ما در سطح استان اتفاقی مبارک است که می توانیم این کانون ها را گسترش دهیم و این مفاهیم را در معرض حواس و در منظر تمامی آحاد جامعه استان قرار دهیم.
محمدپور با اشاره به اینکه حوزه فرهنگ که خود بخشی از فرهنگ جامعه است و با معرفت های قرآنی عجین گشته است، ابراز کرد: ریشه فرهنگ ما در کلام الهی است و نمی‌‌شود فورا نتایج آن را مشاهده کنیم و ممکن است مشاهده نتایج آن زمان بر باشد؛ مقوله فرهنگ در لایه های زیرین قرار گرفته است، چیزی که ما به عنوان فرهنگ مشاهده می کنیم در واقع جلوه ها و تجلیات جریان فرهنگی است و اگر ما به این حوزه سطحی و قشری نگاه کنیم ممکن است از ضروریت‌‌های آن غافل شویم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی افزود: اگر بنا است به واسطه انقلاب اسلامی در کشور و دنیا اتفاقاتی رخ دهد به اتکاء کار فرهنگی است؛ توسعه‌‌ی ما باید تابلو فرهنگی داشته باشد، آن چیزی که توسعه ما را با توسعه های دیگر نقاط جهان متمایز می‌‌کند فرهنگ ما است.
محمدپور خاطرنشان کرد: تمام اتفاقاتی که در دیگر حوزه‌‌ها رخ می‌‌دهد باید یک پیوست و برچسب فرهنگی داشته باشد زیرا بیانگر اسلامیت ما است؛ فرهنگ ما به قدری غنی است که اگر بر روی مسئله دیگری قرار بگیرد موجب عزت و افتخار می گردد چرا که عناصر عزت بخش در فرهنگ ما کم نیستند، عناصر ایثار، شهادت، فداکاری، نوع دوستی و وطن دوستی از عناصر عزت بخش فرهنگ ما هستند و طول دهه ها و صده‌‌های مختلف برای ما افتخار آفرینی کرده‌‌اند.
محمدپور افزود: با این شعار و مقصدی که انقلاب پیش پای ما قرار داده دنیا در خصوص ما قضاوت می کند، اگر دنیا احساس کند که ما در این کلمه مشترک و هم زبان نیستیم اثر گزاری ما در دنیا کم خواهد بود.
وی هشدار داد: همه باید در کنار هم با توجه به اتفاقاتی که در دنیا رخ می‌‌دهد و با توجه به نحله‌های های خبیث که گاهی در جامعه نیز ریشه انداخته‌‌اند، عرفان‌‌های کاذب و حرکت‌‌های منحوسی که گاهی در جامعه دیده می شوند باید انسجام خصوصا در بخش فرهنگی داشته باشیم و این امر برای ما وظیفه ای حیاتی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تاکید بر این‌که تشدد در فضای فرهنگی به نفع کشور و منطقه و نسل‌‌های آتی نیست، اعلام کرد: امروزه گسترش فعالیت‌‌های ما در راستای فرهنگی و گسترش معرفت های قرآنی و ایمن کردن جوانان نسل آینده فوریت دارد؛ باید دامنه فعالیت‌‌های فرهنگی و قرآنی به قدری گسترش یابد که این نیت محقق شود.
وی بیان داشت: برنامه‌‌هایی که در این زمینه وجود دارد مانند جشنواره مدهامّتان‌ قسمتی از این هدف را پوشش می‌‌دهد؛ برنامه‌‌های تلاوت، تفسیر و تدبر این جشنواره از این طیف برنامه‌‌ها می‌‌باشند ولی کفایت نمی‌‌کند و باید تلاشمان را بیشتر کنیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها