فرماندار مریوان خبر داد:

برگزاری جشن ثبت جهانی کلاش در مریوان

فرماندار مریوان گفت: جشن ثبت جهانی کلاش با حضور مسئولان کشوری و استانی بعد از ماه محرم در شهرستان مریوان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۹۲۴۵۶۶
|
۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، محمد شفیعی، در جمع خبرنگاران استان کردستان گفت: اسم مریوان در یونسکو به ثبت رسیده است و بعد از ماه محرم نمایندگان پنج قاره برای حضور در جشنی به مناسبت ثبت جهانی کلاش به این شهرستان سفر می‌کنند.

وی افزود: مریوان پنجمین استان کشور بوده که صنایع دستی آن در سطح جهانی به ثبت رسیده است.

فرماندار مریوان عنوان کرد: هم اکنون در شهرستان مریوان چهار هزار و ۵۵۳ نفر دارای مجوز کلاش بافی بوده و مشغول فعالیت در این عرصه هستند.

وی در ادامه گفت: باید کمیته برون مرزی کلاش را تشکیل دهیم و همچنین به تمامی سفارتخانه‌های ایران کلاش را ارسال کنیم تا قدم موثر‌ی در ادامه بحث ثبت جهانی کلاش باشد.

شفیعی بیان کرد: با توجه به صادرات کلاش مریوان به اقلیم کردستان عراق، درصدد برگزاری نمایشگاه‌های دوجانبه در هر دو منطقه در راستای معرفی و فروش بیشتر کلاش هستیم.

وی همچنین ایجاد نمایشگاه و دبیرخانه دایمی را از دیگر برنامه‌های پیش رو در این زمینه دانست و گفت: به دنبال جذب سرمایه گذاری هستیم که ما در ایجاد شهرک کلاش بافی در مریوان یاری کند.


وی ادامه داد: در گذشته نسبت به مریوان نگاه امنیتی وجود داشت، اما خوشبختانه در حال حاضر شاهد حضور گردشگران فراوانی در این شهر هستیم و جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری در آن برگزار می‌شود.

شفیعی ضمن دعوت از تمامی سرمایه گذاران برای حضور در این شهرستان، گفت: تمام قد از حضور سرمایه گذاران در مریوان استقبال می‌کنیم و آن‌ها را حمایت خواهیم کرد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق و اثرات آن بر شهرستان مریوان و همچنین بحث صادرات کلاش، اظهار کرد: ما تابع سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم، اما به اعتقاد بنده در این مقطع زمانی برگزاری این همه پرسی کار احساسی است و به نفع منطقه نیست.

فرماندار مریوان با تاکید بر اینکه ایران همواره از حقوق کُرد‌ها در هر جای جهان دفاع کرده است، خاطرنشان کرد: رونق اقتصادی مریوان و بانه به اقلیم عراق کردستان وابسته شده است چراکه متاسفانه بخشی از مردم این مناطق مشغول کولبری هستند و این همه پرسی به معیشت آن‌ها لطمه وارد خواهد کرد.

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات