تبدیل 500 هزارهکتار اراضی شیبدار به باغ

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در یاسوج گفت:با صدور مجوزهای لازم 500 هزار هکتار از اراضی شیبدار کشور که کانون فرسایش و سیلاب های ویرانگر هستند به باغ تبدیل می شوند.
کد خبر: ۸۹۲۱۶۷۰
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی امروز در یاسوج گفت: یکی از برنامه‌های راهبردی دولت و وزارت جهاد کشاورزی که در برنامه پنج ساله ششم نیز پیش بینی شده است توسعه باغات در بیش از ۵۰۰ هزار هکتار اراضی شیب دار است.
محمد علی طهماسبی افزود: تبدیل این اراضی می‌تواند علاوه بر توسعه باغبانی کشور در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی به پایگاه‌های اقتصادی هم تبدیل شوند.
طماسبی اضافه کرد: در این اراضی گیاهان مثمر نظیر انگور، بادام، توت، سنجد، عناب و گیاهان دارویی با مشارکت جوامع محلی و بخش خصوصی کشت میشود.
وی گفت:به این منظور دولت برای هر هکتار از این اراضی ۱۰ میلیون تومان برای تهیه نقشه‌های مورد نیاز و متناسب با تراکم، نوع باغ و گونه‌ها تسهیلات در نظر گرفته است.
محمد علی طهماسبی با بیان اینکه تنها، واردات چهار محصول موز، نارگیل، انبه و آناناس به کشور آزاد است و هر نوع میوه وارداتی دیگر قاچاق محسوب می‌شود گفت: البته ورود این چهار محصول نیز باید با نظارت دقیق گمرکی و سایر نهاد‌های ذیربط به ویژه برای رعایت مسایل بهداشتی و سلامت انجام شود.
طهماسبی افزود: تاکنون با وجود فشار‌هایی که از سوی برخی صنف‌ها و اتحادیه‌های فروش میوه صورت گرفته دولت و وزارت جهاد کشاورزی اجازه افزایش میزان محصولات باغی وارداتی را نداده است.
وی ادامه داد: بر اساس سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی می‌بایست تا افق ۱۴۰۴ چهل و هشت هزار هکتار گلخانه در کشور ایجاد شود که تاکنون ۱۵ هزار هکتار آن محقق شده است.
معاون باغبانی وزیر جاد کشاورزی اضافه کرد: از این مقدار ۱۷ هزار هکتار در برنامه ششم توسعه با حمایت صندوق توسعه ملی و متناسب با ظرفیت و توانمندی‌های استانی ایجاد می‌شود.
طهماسبی افزود: این طرح با هدف افزایش ۹۰ درصدی صرفه جویی در منابع آب و افزایش تولید ۱۲ برابری محصولات باغی مورد توجه متولیان باغبانی و استقبال بهره برداران قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند به باغستانی بزرگ در جنوب کشور تبدیل شود گفت: هم اکنون ۴۳ هزار هکتار باغ در این استان احداث شده است که به تدریج با افزایش طرح‌های گلخانه‌ای برای تولید محصولات خارج از فصل و اقتصادی کردن تولیدات باغی در این استان تلاش می‌شود.
معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: سالانه ۲۲ میلیون تن محصولات باغی در کشور تولید می‌شود که امسال تراز تجاری از منهای ۸ و یک دهم درصد به منهای ۳۱ درصد بهبود پیدا کرده است.
طهماسبی با بیان اینکه از مجموع ۵ میلیارد دلار درآمد کشاورزی کشور ۲ میلیارد دلار آن مربوط به تولیدات باغی است افزود:پسته، زعفران، انجیر، خرما، سیب، خشکبار و گیاهان دارویی ایران قابلیت صادرات دارند که برای تحقق آن به تقویت ناوگان حمل و نقل و توسعه مبادلات تجاری با سایر کشور‌ها نیاز است.
وی گفت: امسال در طرح"بازار در مقابل بازار" برابر هر یک کیلو و ۵۰۰ گرم سیب داخلی یک کیلو گرم موز وارد کشور شد که به این منظور مجموعا ۲۵۰ هزار تن سیب در بازار‌های جهانی عرضه شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: سال زراعی جاری افزون بر ۲۷۰ هزار تن انواع محصولات باغی در استان تولید شد.
جعفر گوهرگانی افزود: میزان تولید نهال از حدود ۹۰۰ هزار اصله هم اینک به بیش از سه میلیون اصله در سطح باغات رسیده است.
وی یکی از مشکلات اساسی فراروی باغداران استان را بروز برخی ناهماهنگی میان دستگاه‌های متولی از جمله منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست استان برای توسعه اراضی شیب دار بر اساس قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی و اجرای ماده ۵۶ دانست.
ارسال نظرات