بافت های فرسوده با وعده های فرسوده درمازندران

استان مازندران با 24 هزارکیلومترمربع وسعت، بیش از سه میلیون و 140 هزارنفر جمعیت دارد که حدود نیمی از آنها در مناطق روستایی زندگی می کنند.
کد خبر: ۸۹۱۷۶۸۶
|
۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، ساخت و سازهای روستایی به عنوان یکی از ارکان تاثیرگذار درکاهش مهاجرت ازروستا به شهر، همواره از دغدغه های مردم و مسئولان این بخش بوده و به همین منظور و برای افزایش نظارت بر این ساخت و سازها و کاهش تخلفات، مواد قانونی دروزارت کشور تصویب شده است که معروف ترین آن کمیسیون ماده 99 دهیاری ها است.
دراین قانون بر نظارت دستگاه های متولی مانند دهیاری ها و بخشداری ها و همچنین برخور با متخلفان این حوزه تآکید شده است اما آیا این قانون به درستی اجرا و اعمال می شود؟
یکی ازکارشناسان معماری مازندران با بیان اینکه یکی ازوظایف دهیاری ها نظارت بر ساخت و سازروستایی است که متاسفانه آن چنان که باید موازین و مقررات ساخت وساز و استانداردهای لازم رعایت نمی شود گفت: رعایت نشدن کاربری تعیین شده نشان دهنده نبود دانش و آگاهی مناسب درمیان دهیاران بوده و باید تلاش شود در این باره آموزش‌های لازم
ارائه شود.
زارع پور رعایت نشدن استانداردهای ساخت وسازها را از دیگر مشکلات این مناطق دانست و افزود: دراین باره دهیاران نقش ویژه ای دارند اما متآسفانه این نقش چندان جدی گرفته نمی شود.
کارشناس مشاور دفتر امور روستایی استانداری مازندران نیز با اشاره به اینکه بیش ازهزار و 800 دهیاری در این استان فعالیت می کنند گفت: باید نظارت بر فعالیت های دهیاری ها بیشتر باشد تا این گونه کمبودهارا به حداقل برسانیم.
محمودزاده با تاکید بر ضرورت رعایت کاربری ها در روستاها افزود: برخی اوقات اجرای طرح هادی، روستاها را از حالت روستایی خارج می کند و باید توجه شود که توسعه ابعاد مختلف داشته و باید توسعه متوازن در روستاها انجام شود.
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری ها و دهیاری های مازندران گفت: این سازمان قصد دارد با اعمال اقدامات قانونی، جلوی ساخت و سازهای بی رویه را در شهرها و روستاها بگیرد.
جواد واحدی با اشاره به اینکه متاسفانه تبدیل روستاهای بزرگ به شهرها از روی کارشناسی و اقدامی اجتماعی فرهنگی نبوده و در آینده ممکن است صدمات بسیاری به استان وارد کند افزود: هنوز بسیاری از زیرساخت ها در روستاهای بزرگ فراهم نبوده که به دلیل درخواست های سیاسی نمایندگان و برخی اوقات مدیران، این روستا تبدیل به شهر شده بدون آنکه از حداقل خدمات و تاسیسات شهری برخوردار باشد.
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری ها و دهیاری های مازندران با بیان اینکه تبدیل روستاهای بزرگ به شهرهای جدید، در واقع بافت روستایی را از بین می برد گفت: این اقدام مسئولان سیاسی باعث می شود تا بافت بکر روستاها با تبدیل شهرهای جدید در معرض تخریب جدی قرار گیرد.
مدیرکل دفترامور روستایی استانداری مازندران نیز با تاکید برتقویت نظارت بردهیاری ها در ساخت و سازها افزود: نظارت بر ساخت و ساز خارج از بافت روستاها به شرکت تعاونی دهیاری ها واگذار شده است.
عبدی گفت: قانون‌گذار اجازه نظارت بر ساخت و سازها را به وزارت کشور سپرده است تا معاونان عمرانی استانداری‌ها
در باره ساخت و سازهای خارج از بافت روستا و خارج از حریم روستا تصمیم گیری کنند.
مدیرکل دفترامور روستایی استانداری مازندران با بیان اینکه این نظارت با همکاری معاونان عمرانی به سازمان همیاری و شهرداری ‌ها واگذارشده است افزود: به علت گستردگی مناطق و روستاها و نیز نظارت نامناسب بر این بخش، تفاهم نامه‌ای میان امور روستایی، معاونت عمرانی استانداری و سازمان همیاری امضا و این نظارت‌ها به شرکت تعاونی دهیاری ‌ها واگذار شده است.
عبدی با اشاره به اینکه جرایم کمیسیون درداخل بافت روستا به حساب دهیاری‌ها و در خارج از بافت روستا به حساب سازمان همیاری واریز می‌شود گفت: اگر این موضوع با مسئولیت شرکت تعاونی‌ها انجام شود جریمه به حساب خزانه واریز و بر اساس کوش شرکت‌ های تعاونی سهمی به عنوان مبلغ ثابت و سهمی نیز به عنوان مبلغ کوششی به حساب شرکت تعاونی ‌ها واریز می‌شود.
با توجه به گفته های مسئولان و کارشناسان به نظر می رسد، در حالی که روستا خود باید محل زندگی، رونق و کسب و کار بوده و جامعه باید مهاجرت معکوس از شهر به روستاها را برنامه‌ریزی کند، ساخت و سازهای غیر اصولی و تغییر بافت های موجود، خسارات فراوانی بر پیکر اقتصاد روستا و در نتیجه ضریب ماندگاری جمعیت در روستاها وارد کرده است.
به همین دلیل افزایش ماندگاری در روستاها، ایجاد اشتغال در مناطق روستایی، افزایش بهداشت، فراگیر کردن آموزش، فرهنگ سازی، فراهم کردن شرایط مهاجرت معکوس با استفاده از بررسی‌های میدانی اثرگذار، از راهکارهای قابل طرح برای کاهش حاشیه‌ نشینی و توسعه روستاها محسوب می شوند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها