به بهانه عید وحدت مسلمانان

واقعه‌ای برای اکمال دین و اتمام نعمت

عید غدیر بدون شک یکی از بزرگ‌ترین اعیاد دینی مسلمانان مخصوصاً شیعیان است زیرا در این روز مهم جریان باشکوه امامت و ولایت در دین مبین اسلام آغاز می‌شود.
کد خبر: ۸۹۱۴۸۶۸
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، هجدهم ذی‌الحجه، هرساله برای شیعیان تداعی‌کننده روزهای خاص و باشکوه به امامت رسیدن امام اول ، علی ابن ابیطالب(ع) است. روزی که پیامبر گرامی اسلام(ص) در حجه‌الوداع دوست و برادر خود را وصی و جانشین خود معرفی می‌کند، دین اسلام به کمال می‌گراید و حجت بر مردم تمام می‌شود. روزی که سرآغاز جریان باشکوه امامت و ولایت در دین مبین اسلام است.

روزی بزرگ و باعظمت که هرکس به نحوی سعی در بزرگداشت این روز و مقام شامخ آن دارد. به همین مناسبت جشن‌های باشکوهی در شهرهای مختلف کشور برپاشده و بسیاری از زوج‌های جوان این روز مبارک را برای آغاز زندگی خود انتخاب کرده‌اند.

این شورونشاط در شهرهای مذهبی کشور ازجمله مشهد، قم و شیراز دوچندان است و عاشقان اهل‌بیت(ع) با توزیع شربت و شیرینی این روز بزرگ را گرامی می‌دارند.

اهمیت خطبه غدیر

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی با اشاره به اهمیت خطبه غدیر اظهار داشت: خطبه شریف غدیر ۱۰ فصل دارد که فصل اول آن، در رابطه با توحید است و درواقع غدیر مجالی بود که پیامبر(ص) بزرگ‌ترین دستاورد مکتب وحی را تبیین کند چراکه یک‌صد ویژگی باری‌تعالی در این خطبه ذکر شده است.

وی افزود: در این خطبه شریفه بیش از ۴۰بار نام و فضایل امیرالمؤمنین(ع) عنوان و حدود ۲۰بار به نام مبارک قائم آل محمد(ص) اشاره‌شده، بنابراین تشریح و تبیین این خطبه باعظمت، که در حقیقت دایره المعارف بزرگی از مباحث اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است، ضرورت دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی بیان کرد: افسوس که عده‌ای این خطبه و این نقشه راه ارزشمند را قدر ندانستند و پس از رحلت پیامبر، در محل سقیفه بنی ساعده بی‌توجه به سخنان پیغمبر اکرم(ص) خودسرانه تصمیم گرفتند و به سبب عقده‌هایی که از جایگاه والای امیرالمؤمنین(ع) داشتند، غدیر را نادیده گرفتند.

دری نجف‌آبادی خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) در این رابطه فرمودند اگر سکان کشتی اسلام را به دست علی(ع) می‌سپردند همه تشنه بر سر این نهر می‌آمدند و از آب گوارای ولایت بهره‌مند و سیراب می‌شدند.

امروز همه ما در هر عرصه‌ای وظیفه داریم در راه احیای شجره طیبه غدیر تکلیف خود را به انجام برسانیم و عقاید و سیره اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) را تبیین و تشریح کنیم وی تصریح کرد: وقتی برخی مسلمانان، حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) را خانه‌نشین کردند، طبیعی است که چه سرنوشتی برای مسلمانان رقم خورد و در دام بنی امیه افتادند، همان‌طور که امروز مشاهده می‌کنیم حکومت‌های جنایت‌کاری همچون آل سعود در دنیا مدعی اسلام هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی ادامه داد: امروز همه ما در هر عرصه‌ای وظیفه داریم در راه احیای شجره طیبه غدیر تکلیف خود را به انجام برسانیم و عقاید و سیره اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) را تبیین و تشریح و معارف اسلامی را ترویج کنیم.

وی افزود: در این مسیر باید از روش‌های صحیح و برنامه‌های حکیمانه و آموزنده بهره بگیریم و بایستی در مسیر ترویج معارف اسلامی، علی گونه و فاطمی گونه رفتار کرده و اخلاق اسلامی را در برخورد با دوست و دشمن حفظ کنیم.

معارف غدیر برای مردم بیان شود

آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)  هم در این رابطه اظهار داشت: مسئله امامت و ولایت موضوعی عرشی و الهی بوده که دست بشر از آن کوتاه است و پیامبر اسلام(ص) نیز در این زمینه جز معرفی، سهمی نداشتند و امر ولایت امری الهی و آسمانی است.

وی گفت: در عید غدیر نه‌تنها به ولایت حضرت علی(ع) اشاره شده بلکه خلافت و رهبری جامعه تا انتها نیز مشخص شده است.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) ادامه داد: این امانت و مسئله رهبری جامعه در میان امت اسلامی پایدار خواهد بود که آخرین آن‌ها مهدی آل محمد(عج) است که این امر به‌صراحت در قرآن کریم و بیانات پیامبر اکرم(ص) در خصوص ولایت اشاره شده است.

وی افزود: متأسفانه عده‌ای بر اساس اغراض سیاسی و جهالت راه دیگر را طی کرده و آن را به صحنه رقابت بین طوایف تبدیل کردند به‌گونه‌ای که هر کسی با هر وسیله‌ای بتواند خلیفه مسلمین شود.

آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه باید معارف غدیر و اهداف آن را که در منابع اصیل ازجمله خطبه پیامبر(ص) آمده است به‌خوبی بشناسیم، بفهمیم و برای دیگران بازگو کنیم، گفت: باید تلاش کنیم خطبه غدیر را با همان زیبایی‌اش برای مردم بیان کنیم.

وی اظهار داشت: پیامبر(ص) در خطبه غدیر در خصوص امربه‌معروف سخن گفتند و فرمودند: «برترین نقش امربه‌معروف این است که به گفته من در خصوص ولایت علی برسید و سخن مرا به دیگران برسانید و غایبان را نسبت به پذیرش فرمان من توصیه کنید و او را از مخالفت من نهی کنید».

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) ابراز داشت: تبلیغ برای ولایت حضرت علی(ع) در رأس امربه‌معروف و نهی از منکر است و معروف ولایت حضرت و منکر انکار ولایت ایشان است.

درس‌های واقعه غدیر

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی هم اظهار کرد: غدیر اثبات ولایت امیرالمؤمنین و استمرار ولایت تا آخر عمر بشر است.

وی با بیان اینکه عید غدیر متعلق به همه بشریت است، افزود: وجه نگه‌داری از غدیر تبعیت از ولایت است و من اینجا تشکر می‌کنم از مردم که جشن‌های مختلفی به این مناسبت  در سطح شهرها برگزار می‌کنند.

وی در ادامه بیان کرد: پیوند نبوت و امامت، آینده‌نگری، پرهیز از ترس و تردید و مرجعیت فکری، از جمله درس‌هایی که است که ما می‌توانیم از واقعه غدیر خم فرابگیریم.

از ظرفیت غدیر در جامعه به‌خوبی استفاده نشده است

آیت‌الله سید احمد میرعمادی نماینده ولی‌فقیه در لرستان هم افزود: عید غدیر بزرگ‌ترین عید الهی و عید آل محمد است، این عید از روزها و عیدهای بزرگ مسلمین است و اعمالی همچون نماز عید غدیر، خواندن عقد اخوت، و ...از اعمال این روز است.

آیت‌الله میرعمادی با بیان اینکه عید غدیر، عید معنویت و عدالت است، گفت: اینکه در این روز حضرت علی(ع) به امامت منصوب می‌شوند یعنی اینکه این روز ، روز حاکمیت ارزش ها و فضیلت‌ها است.

وی اضافه کرد: به دلیل اهمیت این روز پیامبر(ص) فرموده‌اند که این روز بشریت بوده و پذیرش ولایت امیرالمؤمنین پذیرش ولایت انسان کامل و فضیلت‌ها است زیرا امیرالمؤمنین(ع) انسان کامل است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد ادامه داد: متأسفانه هنوز از ظرفیت غدیر در جامعه به‌خوبی استفاده نشده و وقتی‌که حضرت قائم ظهور کند، متوجه خواهیم شد که ظرفیت غدیر چقدر بوده است.

آیت‌الله میرعمادی اظهار کرد: جامعه مطلوب اسلامی در سایه غدیر حاصل می‌شود و باید پژوهش‌های علمی و ... در خصوص غدیر صورت بگیرد. در عید غدیر هم در کنار جشن و شادمانی باید به کار علمی در خصوص غدیر نیز پرداخت.

غدیر نقطه عطفی در تاریخ بشریت است

در همین رابطه رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی هم در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: غدیر روز بسیار مهمی در تاریخ بشریت است که نقطه عطفی برای بسیاری از دوره‌ها به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام حامد ملکوتی تبار می‌افزاید: به‌عنوان‌مثال پیروزی حضرت موسی(ع) بر ساحران، سرد شدن آتش نمرودیان بر حضرت ابراهیم(ع) ، اعلام جانشینی یوشع از سوی حضرت ابراهیم(ع) و جانشینی شمعون از طرف حضرت عیسی(ع) ، اعلام جانشینی آصف ابن برخا از سوی حضرت سلیمان و نهایتاً گل سرسبد آن جانشینی حضرت علی(ع) بر پیامبر اکرم(ص) در این روز به وقوع پیوسته است.

وی خاطرنشان می‌کند: واقعه غدیر در بسیاری از کتب مسلمانان در مذاهب گوناگون نقل شده است  زیرا ۱۲۰ هزار نفر شاهد این واقعه مهم بوده‌اند و ۱۱۰ نفر از صحابه پیامبر(ص) نیز آن را نقل کرده‌اند به همین دلیل از نظر سندیت در بین مسلمانان این واقعه بسیار محکم  است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی  خاطرنشان می‌کند: در واقعه غدیر ما به اصل وجود امام و ولی در جامعه اسلامی پی می‌بریم و  اینکه جامعه اسلامی بعد از پیامبر(ص) باید توسط امام و ولی برحقی که شایسته باشد هدایت شود تا امور امت اسلامی دچار مشکل نشود.

وی می‌افزاید: ویژگی‌های امام و رهبری در جامعه اسلامی در خطبه غدیر توسط پیامبر اکرم (ص) بیان شده است که در تمام زمان‌ها باید مورداستفاده قرار گیرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی در ادامه می‌گوید: غدیر درس ولایت‌پذیری را به ما می‌دهد زیرا ولایت رکن رکین اسلام است و اگر ولایت نباشد بقیه امور هم تأثیری در پیشرفت نخواهند داشت.

ملکوتی تبار خاطرنشان می‌کند: غدیر عید بزرگ خداوند و باارزش‌ترین عید اسلامی و بهترین روز برای براعت از دشمنان است که همه باید به اهمیت آن توجه داشته باشیم.

وی می‌گوید: غدیر سند برتری حضرت علی(ع) بر همه صحابه است و در خطبه غدیر پیامبر اکرم(ص) در فرازهای مهمی به اخلاق و ویژگی‌های امام علی (ع) اشاره‌کرده‌اند.

غدیر آغاز جریان امامت است

با یکی از اساتید دانشگاه در خصوص واقعه غدیر به گفتگو نشستیم. دکتر محمد جلالی‌زاده با بیان اینکه واقعه غدیر پایان امیدها و توطئه‌های کافران در از بین بردن اسلام بود، می‌گوید: مشرکان امید داشتند که با وفات پیامبر (ص) اسلام را نابود کرده و یا اینکه آن را منحرف کند اما پیامبر اکرم (ص) به دستور الهی با انتصاب امیرالمؤمنین(ع) به امامت، جریان ولایت را آغاز کردند تا حکومت اسلامی بتواند به مسیر خودش ادامه دهد تا تندبادها و طوفان‌ها نتواند ضربه‌ای به آن بزند.

وی می‌افزاید: وقایع تاریخی اگر از سوی افراد مختلف نقل شود دیگر قابل‌انکار نیست و به‌اصطلاح اگر خبری متواتر باشد قطعی و برای همه قابل‌قبول است. واقعه غدیر هم از وقایعی است که به تواتر توسط شیعه و سنی نقل‌شده است.

اگر جریان غدیر را باور کنیم و آن را واقعه‌ای مخصوص آن زمان ندانیم همیشه جریان دارد و در این زمان نیز اثرگذار استجلالی زاده می‌افزاید: علامه امینی در کتاب شریف الغدیر کسانی که این واقعه را از میان یاران و اصحاب پیامبر نقل کرده‌اند برمی‌شمرد و وی در این کتاب حتی به شاعرانی که این حادثه را به شعر درآورده‌اند اشاره می‌کند.

این استاد دانشگاه می‌افزاید: غدیر جریان امامت و ولایت است. لذا محدود به زمانی نمی‌شود. اگر جریان غدیر را باور کنیم و آن را واقعه‌ای مخصوص آن زمان ندانیم همیشه جریان دارد و در این زمان نیز اثرگذار است.

وی بیان می‌کند: ولایت و ولایت مداری تنها مسیر سربلندی در دنیا و آخرت و  تنها راه تربیت مؤثر نسل فعال و تأثیرگذار است.

جلالی‌زاده با تأکید بر اهمیت این روز ابراز می‌کند: امروز لازم است این جریان زنده نگاه داشته و بزرگ شمرده شود تا جریان ولایت زنده بماند، مسیر کمال و راه مبارزه با استکبار و مسیر رشد و بالندگی اجتماعی و سیاسی و اقتصادی زنده بماند. غدیر باید بزرگ داشته شود تا خوبی‌ها بزرگ داشته شود.

ارسال نظرات