استاندار زنجان:

تعاونی ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم در تولید ملی، کارآفرینی و اشتغال نقش موثری دارند

تعاونی ها، واحدها و بنگاه های اقتصادی ویژه ای هستند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در تولید ملی، کارآفرینی و اشتغال نقش موثری دارند.
کد خبر: ۸۹۱۴۱۳۱
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، استاندار زنجان در دوازدهمین جشنواره تعاونی های برتر و تجلیل از تعاونگران نمونه استان زنجان گفت: تعاونی ها به عنوان مهمترین عامل توسعه و بهره وری در اقتصاد کشور، نقش مهمی در جلوگیری از تورم و پیشگیری از احتکار دارند.

اسداله درویش امیری افزود: تعاونی ها، بازوی مهمی برای دولتمردان در تولید و ایجاد اشتغال به شمار می آیند.

وی اظهار داشت: با توجه به نگاه حاکم بر دولت و مجلس شورای اسلامی و تایید ابلاغیه سیاست های کلی نظام و مقام معظم رهبری، نقش و اهمیت فعالیت تعاونی ها در توسعه اقتصاد کشور، اهمیت دو چندان پیدا کرده است.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه تعاونی ها به عنوان ظرفیت های ملی در کشور هستند که تمامی اقشار جامعه را در بر می گیرند، تصریح کرد: در کنار بخش تعاون، حمایت از بخش خصوصی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اسداله درویش امیری خاطر نشان ساخت: تعاونی ها، واحدها و بنگاه های اقتصادی ویژه ای هستند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در تولید ملی، کارآفرینی و اشتغال نقش موثری دارند.

وی اظهار داشت: تعاونی ها در فرآیند رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تاثیر مهم و بسزایی در جامعه دارند؛ به طوری که در اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی، تعاونی ها به عنوان یکی از بخش های سه گانه نظام اقتصادی کشور مطرح شده اند.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه نظام اقتصادی کشور در سه حوزه دولتی، خصوصی و تعاونی تعریف شده است که باید از ظرفیت های همه این حوزه ها در توسعه و اشتغال کشور استفاده شود، افزود: در برنامه پنجم و ششم توسعه، به تقویت تعاونی ها تاکید فراوان شده است و باید از ظرفیت و سرمایه های سرگردان همه افراد جامعه در راستای ایجاد و فعالیت تعاونی ها و بنگاه های اقتصادی کوچک، متوسط و بزرگ در حوزه های مختلف استفاده شود.

اسداله درویش امیری اظهار داشت: می توان برای سرمایه گذاری کلان در حوزه های انرژی، نفت و پتروشیمی نیز تعاونی های گسترده ای در واحدهای تولیدی و اقتصادی ایجاد کرد.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه برخی سرمایه ها به تنهایی ظرفیت های محدودی دارند که باید در قالب تعاونی ها، این ظرفیت های محدود را گسترش داد، افزود: برای حمایت از اقتصاد تعاونی ها، نیاز به راهبردهای اساسی در کشور وجود دارد.

وی اظهار داشت: حمایت دولت از تشکیل و توسعه تعاونی های مختلف از طریق ارائه تخفیف مالیاتی، پرداخت تسهیلات حمایتی، تنوع در شیوه های افزایش توزیع سهام، رفع محدودیت های حضور تعاونی ها در عرصه های اقتصادی، بانکداری و بیمه ای و حمایت دولت از دستیابی تعاونی ها به بازار هدف، از راهبردهای اصلی حمایت از اقتصاد تعاونی است.

اسداله درویش امیری اظهار داشت:اولویت دادن به بخش تعاون در واگذاری و انتقال فعالیت ها و بنگاه های اقتصادی دولت، تقویت بانک توسعه تعاون با هدف ارتقاء سهم تعاون در اقتصاد کشور و تاسیس تعاونی های فراگیر ملی برای تحت پوشش قرار دادن جامعه متوسط و پایین، از دیگر راهبردهای حمایتی به منظور توسعه اقتصاد تعاونی ها در کشور است.

استاندار زنجان گفت:تقویت فرهنگ تعاون به معنای زندگی جمعی و در کنار هم بودن است و تعاونی ها می توانند سرمایه های اندک اقشار مختلف جامعه را تبدیل به بنگاه های اقتصادی نمایند تا هزینه سربار نیز برای حوزه اقتصاد کاهش یابد.

وی اظهار داشت: استفاده از ظرفیت های یکدیگر و مشارکت های اجتماعی در جامعه، بخشی از فرهنگ غنی، دینی و فرهنگی کشور به شمار می آید، اما متاسفانه با وجود تاریخ غنی و مکتب اسلامی هنوز نتوانسته ایم داشتن زندگی جمعی در حوزه اقتصادی را عملیاتی کنیم.

 

ارسال نظرات