رئیس حوزه علمیه کشور:

حقیقت انقلاب اسلامی، حقیقت برگشت به دین است

آیت الله اعرافی در مراسم روز عرفه شاهرود گفت: حقیقت انقلاب اسلامی بر این اصل بود که به حقیقت دین برگردیم.
کد خبر: ۸۹۱۱۶۱۱
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم روز عرفه که در گلزار مطهر شهدا شاهرود برگزار شد در سخنانی با بیان اینکه

عید در اسلام منشاء سرور است، اظهار کرد: خوشحالی که از آزمون بزرگ رمضان و قربانی و اعمال دهه ذی الحجه بیرون آمده است لذا این شادی ماوراء انسانی محسوب می شود چرا که متعلق به حضرت ابراهیم(ع) قلمداد می شود همانطور که در قرآن آمده ابراهیم(ع) با چه سختی از این آزمون ها بیرون آمد.

وی افزود: غم و شادی تابعی از درجه شخصیت ما است و حد مطلق ندارد اگر کسی یک شب از نماز محروم شد و ناراحتی او را فراگرفت این غم مقدسی است اما دیگری اصلا به نماز یومیه نیز اهمیت نمی دهد پس بشر غم ها و حزن هایی دارد که مقدس هستند لذا همیشه نباید گفت شادی خوب است و غم بد. همیشه شادی ها با خوبی ها همراه نیست و غم ها با بدی ها.

اعرافی خاطر نشان کرد: در خطبه ۷۸ نهج البلاغه سلوک علی الله یکبار تفسیر شده و حتی در برخی روایات آمده این خطبه تصویری از یک عضو خاندان عصمت و طهارت است چرا که در آن می خواهیم غم را لباس زیرین و دین را لباس روی خود قرار داد لذا هر غمی جان کاه نیست برای مثال در غم سرور سالار شهیدان جهان، غمی است که در درونش آزادی است لذا غم و شادی ها تابعی از انگیزه ها و علایق آدمی است و اینها فاکتورهایی هستند که با آنها می توان قدر انسان ها را تعیین کرد.

وی تصریح کرد: در قرآن کریم نیز آمده بعد از انقطاع وحی پیامبر(ص) غمگین می شوند که این غمی مقدس محسوب می شود که این حزت موجب تعالی انسان است که در این حالت سوره ضحا نازل می شود که «ای پیامبر(ص) نگران نباش» این غمی که به خاطر انقطاع وحی و فطرت آن بود آنقدر پیش خدا ارزش دارد که برایش سوره ای نازل می شود و خدا در آن به پیامبر(ص) میگوید که خدا با تو وداع و خشم نکرده و در آخرت خوشی های تو را مقدر ساخته و آن قدر به تو خواهد داد که راضی می شوی که یکی از نمونه های آن، کوثر است.

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: لذا هر غمی نیز جان کاه و منفی نیست چرا که همین غم شیرین و مقدس رسول الله(ص) باعث شد دوباره بر وی وحی شود و به او بشارت روزهای خوب داده شود اگر مبلغان و روحانیان غمشان، غم دین و اندوشان هدایت دیگران باشد این غم، کارهای بسیاری می کند و از آن می توان معجزه دید اگر از این غم مقدس اشکی جاره شد، معجزه ای خواهد یافت و دریایی از رحمت الهی را به همراه می آورد.

اعرافی بیان کرد: رسول الله(ص) غم ضلالت مردم را دارد و این در زمره غم های مقدس است و با اینکه غم ها می توان دید انسان در چه سطحی حضور دارد آیا در زندگی حیوانی حضور دارد و یا توانسته خودش را به خدا نزدیک کند.

وی افزود: همیشه باید از غم و شادی مراقبت کرد که در کجا تمرکز می یابد، همه غم ها بد نیست و همه شادی ها نیز خوب نیست لذا غم ما باید غم مقدسی باشد که ما را به خدا نزدیک کند.

رئیس حوزه های علمیه کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نقشه جغرافیایی و جمعیتی ادیان در دنیای امروز به برکت انقلاب اسلامی دارای فروغی روشن است اظهار کرد: اگر این نقشه را در نظر بگیریم آن وقت است که می توانیم رسالت علما و حوزه های علمیه را مشاهده کنیم که تا چه میزان سنگین است.

وی افزود: ما امروز در جزیره ای قرار گرفته ایم که در پیرامون ما همه عالم امواج دیگری دارند با قدرت علم و دانش و اراده روحانیان باید پیام اهل بیت(ع) در عالم انعکاس پیدا کند و این وعده صادق مصدقه است.

مدیرحوزه های علمیه کشور گفت: هنر و ارزش آدم ها این است که در مسیر تحقق وعده صادق خدا قرار بگیرند امروز باید ایران اسلامی دژ سربلند اسلام و قم پایگاه معارف دینی عالم باشد این امر خطیر بودن رسالت را نشان می دهد.

اعرافی گفت: ما در وسط دایره ای قرار داریم که پیرامون ما دوایر و جریانات گوناگون با شکل های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مذهبی دیده می شود که از جمله آنها می توان دایره بی دینی و الحاد را نام برد بی دینی مطلق و نفی عالم غیب و قدس از دل تمدن غربی برآمده و جهت گیری آن به سمت بی خدایی پیش می رود بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون نفر در دنیا ملحد مطلق هستند که پیشینه آن فلسفه های مادی غربی است که هر روز برروی آن کار می شود.

وی بیان کرد: دومین جریان امروز ادیان شرقی هستند که به آنها غیر ابراهیمی می گوئیم این ها ادیانی هستند که اتصال به رسالت ندارند که بیش از نیم جمعیت کره زمین را در بردارند همچنین گروه سوم ادیان محلی هستند که در آفریقا قرار دارند اما ادیان ابراهیمی در مرحله های دیگر قرار می گیرند که از نظر وسعت نخست مسیحیت قرار دارد این جمعیت دو و نیم میلیارد نفر را نیز در بر می گیرند البته یهودیان نیز هستند که از لحاظ سیاسی دارای نفوذی بالایی هستند اما از نظر جمعیت، آماری را در بر نمی گیرند.

اعرافی در نتیجه گفت: از هفت و نیم میلیارد نفر جمعیت کره زمین بیش از ۵.۵ میلیارد نفر در درون این گروه ها هستند و مابقی مسلمان هستند که در ۵۴کشور جمع شده اند. این افراد بیشتر در قاره آسیا و خاور میانه هستند و دو سوم انرژی عالم زیر دست مسلمانان است که دارای بازار مصرف بزرگ و نسل جوان پرجمعیتی دارند.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: در این گروه آخر از لحاظ مذهبی دارای چند تفکر هستیم که نخست تکفیری ها هستند دوم روشن فکر مآب غرب زده است و یک جریان نیز انقلاب اسلامی محسوب می شود که جمعیت این گروه آخر ۳۵۰ میلیون نفر است.

اعرافی بیان کرد: این دایره ها رقیبان فکری ما هستند که دو سوم جمعیت جهان را در خود جای داده اند و هر روز برای افکار خودشان فکر تولید می کنند هزاران هزاران رسانه نیز در اختیار دارند و ما آنها را رقبای فکری مان می دانیم البته ما با همه سر جنگ نداریم اما به مثابه جزیره شیعی هستیم که الحمد الله موج ما امروز در یمن، سوریه، عراق، افغانستان و ... به وضوح دیده می شود لذا رسالت ما این است که از موج در برابر صخره ها مراقبت کنیم.

وی افزود: ما باید مقابل جریانات فکری کار کنیم و این رسالت حوزه های علمیه و روحانیان است امروز روحانیان ما باید این تحفه آسمانی تشیع را به دنیا صادر کرده و آن را بشناسانند.

اعرافی نادیده گرفتن فرصت‌ها را در انقلاب اسلامی یکی از عوامل تشدید گناه برشمرد و ابراز کرد: انقلاب اسلامی فرصت بی‌نظیری را در دنیا فراهم کرد تا میلیون‌ها نفر در پرتو انقلاب اسلامی با دعای عرفه و معارف دین آشنا شوند و به‌واسطه آن شهدا و ایثارگری و وفاداری آن‌ها در دنیا نورافشان خواهد بود.

وی افزود: در ۱۰۰کشور دنیا به برکت انقلاب اسلامی معارف اهل‌بیت پایه‌ریزی شده است به‌نحوی‌که امروز در جامعه المصطفی نزدیک به ۴۵هزار فارغ‌التحصیل از ۱۳۰کشور دنیا وجود دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بابیان اینکه مردم و شهدا توانستند دروازه‌های عالم را به‌سوی معارف اسلامی باز کنند، بیان کرد: خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران باید به خودشان افتخار کنند که در این عصر خدا آن‌ها را پرچم‌دار معارف الهی قرارداد؛ خدا این نعمت را به شما مردم داد لذا باید قدردان آن باشیم.

اعرافی در ادامه تصریح کرد: ارزش اعمال انسان به نیت و موج عمل او است، انقلاب اسلامی موج وصف‌ناپذیری را ایجاد کرد که امروز باعث درخشش جریان حق در عالم شد لذا در کنار مزار شهدا روز عرفه جمع شدیم تا بار دیگر پیمان ببندیم تا از گناه که آثار زیان‌بار و مخربی در زندگی فردی و اجتماعی انسان بر جای می‌گذارد، دوری‌کنیم.

وی بابیان اینکه عواملی وجود دارد که آثار مخرب گناه را بر زندگی انسان شدیدتر کرده و حتی در زندگی مادی او اثر می‌گذارد، ابراز داشت: گناه مرز اطلاعت از خدا و قرق گاه ذات ربوبی و حضرت حق به شمار می‌رود لذا اگر کسی به حریم خدا تعدی کند بدترین گناه را مرتکب شده است که باید گفت در معرض دید قرار دادن گناه باعث شکسته شدن حریم خدا در جمع می‌شود چراکه فرهنگ جامعه با آشکارسازی گناه تغییر می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بابیان اینکه تکرار فعل حرام آثار زیان‌بار گناه را به‌صورت تصاعدی بالا می‌برد، عنوان کرد: در عرفه جمع شدیم تا با استغفار به‌سوی خدا بازگردیم و برای توبه واقعی، شخص باید متوجه فعل گناه شود و در دل از انجام آن متأثر باشد و برای جبران خطای گذشته اقدام کند اصرار به گناه فرهنگ جامعه را تغییر می‌دهد.

اعرافی با بیان اینکه حقیقت انقلاب اسلامی بر این اصل بود که به حقیقت دین برگردیم، تصریح کرد: گناهی که گروهی صورت گیرد به ‌هیچ ‌وجه قابل‌ بخشش نخواهد بود مانند باندهای مافیایی قاچاق کالا و مواد مخدر که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تأکید دارد اگر قاچاق کالا در کشور کنترل شود از بیکاری فاصله گرفته و شغل‌های خوبی ایجاد می‌شود.

وی افزود: امروز روز شهادت حضرت مسلم است سردار فداکاری که اگر مردم کوفه قدر آن را می‌دانستند امروز تاریخ به‌گونه‌ای دیگر نوشته می‌شد و باید خاطرمان باشد که در بزنگاه‌های تاریخ و صحنه‌های آزمایش و دفاع از حق حضورداشته باشیم لذا باید از گناه به‌شدت پرهیز کنیم چراکه آثار ضیان بار آن در دنیا و آخرت و در دودمان و جامعه انسانی تأثیرگذار است.

ارسال نظرات