کسب رتبه نخست ترانزیت خارجی گمرک باشماق

مدیرکل گمرکات استان کردستان گفت: طی پنج ماهه نخست سال جاری، گمرک باشماق تنها مرز ترانزیتی استان کردستان با ترانزیت ۴۴۲ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار موفق به کسب رتبه نخست ترانزیتی مقصد کشور شد.
کد خبر: ۸۹۱۱۲۱۶
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، بختیار رحمانی پور با اعلام اینکه میزان صادرات استان در ۵ ماهه سال جاری، ۳۷۳ میلیون دلار بوده است، گفت: ۲۲۰ هزار تُن کالا به ارزش ۱۴۸ میلیون دلار در گمرکات استان اظهار و ۲۶۷ هزار تن کالا به ارزش ۲۲۵ میلیون دلار کالای اظهار شده سایر گمرکات کشور از طریق مرز‌های استان به خارج از کشور صادر شده است.

وی افزود: در مجموع ۴۸۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۷۳ میلیون دلار طی این مدت از گمرکات استان صادرات کالا انجام گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۳ درصد افزایش و از لحاظ ارزش ۲۸ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرکات استان کردستان با تاکید بر اینکه طی این مدت بالغ بر ۵۶۰ قلم کالای صادراتی به بیش از ۱۰ کشور جهان از طریق گمرکات استان صادر شده است، عنوان کرد: کشور‌های عراق، افغانستان، روسیه، سودان و ارمنستان با بیش از ۹۵ درصد، بیشترین حجم صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته وی، عمده‌ترین گروه کالا‌های صادراتی در این مدت سبزیجات و میوه، مواد پلاستیکی، ماشین آلات و تراکتور کشاورزی و محصولات سرامیکی بوده که محصولات کشاورزی با اختصاص ۱۰۹ هزار تُن به ارزش ۳۹ میلیون دلار بیشترین سهم حجمی و مصنوعات پلاستیکی با ۱۵ هزار تُن به ارزش ۴۳ میلیون دلار بیشترین سهم ارزشی را طی این مدت داشته است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۶ مجموع تشریفات واردات به ارزش بیش از ۳۰ میلیون دلار و به وزن بیش از ۲۶ هزار تُن کالا در گمرکات استان کردستان انجام شده است، بیان کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۲۴۸ درصد و از لحاظ وزن ۲۶۸ درصد افزایش داشته است.

رحمانی پور اعلام کرد: عمده‌ترین کالا‌های وارداتی مصنوعات آلومینیومی، ماشین آلات برقی، مواد پلاستیکی، غلات، کاغذ و مقوا و ضایعات پلاستیک است و کشور‌های عراق، آلمان، پاکستان، ترکیه وفرانسه از حیث ارزش بیشترین سهم را در اختیار دارند.

وی ادامه داد: در ۵ ماهه سال جاری تزانزیت ۶۸۲ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از گمرک مرزی باشماق تحت رویه ترانزیت خارجی مبدا و مقصد و ترانزیت داخلی مبدا انجام گرفته است که این آمار نسبت به سال گذشته از نظر وزن ۱۱ درصد و از نظر ارزش دلاری ۴۲ درصد افزایش داشته است.

رحمانی پور خاطرنشان کرد: گمرک مرزی باشماق در میان ۷۳ گمرک فعال صادراتی کشور طی ۵ ماهه اول سال ۹، ۶ از نظر ارزش کالا‌های صادر شده رتبه ۱۳ را کسب کرده است.

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات
آخرین اخبار