نخبه بسیجی در گفتگو با «بسیج» مطرح کرد

نوآوری در کتابت قران و طراحی فونت جدید/ چاپ اول "قرآن واضح"

طلایی زاده گفت: وجود فونت باعث می‌شود که بتوان قرآن را به تعداد صفحه‌های مختلف چاپ کرد
کد خبر: ۸۹۰۶۳۰۱
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸

امین طلایی زاده نخبه بسیجی و دانشجوی دکترای دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج، با اشاره به نواوری در کتابت قران گفت: از زمان نزول قرآن همیشه کتابت قرآن از ارزش بالایی برخوردار بود و عملا با گذشت زمان و تغییر فرهنگ خط در کشور‌های مختلف، قرآن توسط خطاط‌های برجسته هر کشور کتابت می‌شد.
وی در ادامه با بیان اینکه از معروف‌ترین این قرآن‌ها در چند قرن اخیر می‌توان به قرآن با خط نیریزی و عثمان طه یاد کرد که اولی خطاط ایرانی و دومی مصری می‌باشد، اظهار کرد: در چند دهه اخیر با رشد تکنولوژی، قلم کتاب‌ها با فونت‌های کامپیوتری جایگزین شده است. کشور‌های مختلف اسلامی متناسب با خط ملی خود و نوع آموزسی که در مدارس به دانش آموزان خود می‌دهند، فونت‌هایی را برای کتابت قرآن تولید کرده اند.
این نخبه بسیجی با بیان اینکه: وجود فونت باعث می‌شود که بتوان قرآن را به تعداد صفحه‌های مختلف چاپ کرده و حتی در فضای مجازی از آن به خوبی پ. بدون اشکال استفاده کرد، تاکید کرد: وجود فونت باعث می‌شود که بتوان قرآن را به تعداد صفحه‌های مختلف چاپ کرده و حتی در فضای مجازی از آن به خوبی "پ" بدون اشکال استفاده کرد.
وی با بیان اینکه در ایران می‌توان به جرأت گفت که پس از نیریزی، کتابتی به این موفقیت وجود نداشته و تقریبا رشد کتابت قرآن ۲۰۰ سال است که متوقف شده است، تشریح کرد: از روی دیگر، خط عثمان طه که در کشور براگیر شده است دارای مشکلات فراوان بوده که علما بار‌ها به آن اشاره کرده اند. ‎آیت الله مکارم شیرازی در باره این قران‌ها می‌گویند:"قرآن عثمان طه که با سرمایه‌های فراوان عربستان سعودی منتشر شده و در ایام حج تبلیغ این قرآن‌ها می‌شود، اشکالات فراوانی دارد".
طلایی زاده تصریح کرد: این اشکالات باعث شد تا گروهی از دانشجویان و هنرمندان برجسته دانشگاه‌های تهران به کمک علما و اساتید خط، قلمی را با نام "واضح" طراحی کرده اند که مورد تایید مراجع قرآنی کشور نیز قذار گرفته است و عملا "قلم واضح" به‌منظور ترویج قرآن کریم بر روی نرم افزار‌های تحت وب و موبایل برای نسل جوان طراحی شده است.
وی در توصیف ویژگی‌های این قلم خاطر نشان کرد: در این قلم سادگی و وضوح به عنوان یکی از مهم‌ترین اصول طراحی، اهمیتی دو چندان یافته است. القای روحیه و حس ایرانی با الهام از نسخ نی‌ریزی و همچنین قدرت انتقال و فهم سریع آیات با توجه به اعراب گذاری منحصر به فرد از موارد دیگری بودند که اهمیت زیادی برایمان داشتند.
وی ادامه داد: پیش از شروع کار، از موزه‌های قرآن تهران و مشهد بازدید و به بررسی، تجزیه و تحلیل دستگاه‌های خطی اسفاده شده در قرآن‌های مختلف پرداختیم. اتود‌های اولیه حروف، با ماژیک معمولی و ماژیک خوشنویسی روی کاغذ آمدند. پس از شکل‌گیری فرم‌های پایه، نوشته‌ها و اتود‌ها بررسی و حروف مناسب انتخاب شدند تا به‌طور دقیق، با مداد روی کاغذ پوستی رسامی و در نهایت اجرا شوند. در طول کار، بازبینی‌ها و تغییرات بسیاری بر روی این قلم اعمال شد.
از ویژگی‌های مهم این خط می‌توان خوانایی بالا، برگرفته از خطوط ایرانی اسلامی، هماهنگ با فرهنگ فارسی، مناسب برای آموزشو وضوح بالا را نام برد. این گروه که با نام "افق رویداد" فعالیت می‌کنند به صورت کاملا علمی کارکرده و از کمک اساتید دانشگاهی بهره جسته اند. هم اکنون چاپ اول "قرآن واضح" به چاپ رسیده است.
ارسال نظرات