توسعه باغات نخستین روزنه برای برون رفت از چالش کولبران

کولبری از چالش‌های مهم پیش روی مناطق مرزی کشور است و برنامه جامع رفع مشکلات معیشتی مردم مرزنشین از سوی دولت آغاز شده که توسعه باغات در اراضی شیب دار به عنوان نخستین روزنه امید برای رفع این مشکل است.
کد خبر: ۸۹۰۵۳۸۴
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، کولبری معضلی است که در اثر نبود رونق اقتصادی و در پی آن بیکاری به وجود می‌آید که طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار و ساماندهی آب موجود در رودخانه‌های مرزی نخستین گامی بوده که می‌تواند برای رفع این مشکل نقش آفرینی کند.

کردستان با وجود داشتن پتانسیل‌های قوی در حوزه کشاورزی و منابع آبی مانند برخی مناطق دیگر مرزی کشور با رنج کولبری دست و پنجه نرم می‌کند که سازمان‌های ذیربط استان علاوه بر پیگیری سایر طرح‌های موجود طرح توسعه باغات و استفاده بهینه از منابع آبی را در بیش از ۲۲ هزار هکتار در حال پیگیری هستند.

سازمان جهاد کشاورزی کردستان روز یکشنبه برای تحقق این اهداف جلسه ستاد توسعه باغات در اراضی شیب دار با محوریت بهبود معیشت مردم مناطق مرز نشین را اجرا کرد که رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان در این جلسه گفت: باور کارکنان این سازمان بر این است که کشاورزی می‌تواند در رفع مشکلات کولبری نقش موثری را ایفا کند.


کریم ذولفقاری با بیان اینکه بیشتر کولبران برای فرار از بیکاری و تامین مایحتاج زندگی خود به این کار مبادرت می‌کنند، افزود: طبق پیش بینی‌های این سازمان می‌توان با احداث پنج هکتار باغ در اراضی دیم و ۲.۵ هکتار در اراضی آبی در هرکدام برای یک نفر شغل مستقیم و پایدار ایجاد کرد.

به گفته وی، این تلاش‌ها با کمک تمامی سازمان‌های ذی نفع در حال پیگیری است به صورتی که هم اکنون احداث همزمان ۹ هزار و ۳۸۰ هکتار باغ در استان در حال اجرا است و بدون شک با بارور شدن این باغ‌ها بخش عمده‌ای از مشکلات اشتغال مردم کردستان حل می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۷ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی در حاشیه رودخانه‌های مرزی استان در حال احداث، باغ و اراضی کشاورزی باغی است افزود: این میزان در ۲ بخش شامل هشت هزار و ۵۰۰ هکتار باغ و هشت هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی کشاورزی بوده که تخصیص حدود ۵۰ درصد این میزان برای احداث گام موثری در افزایش درآمد کشاورزان است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان ادامه داد: تاکنون ۹۸ درصد از اقدامات لازم برای انجام آب رسانی این اراضی انجام گرفته و در قسمت عمده آن عملیات چاله کنی نیز مرتفع شده، اما تامین نهال‌های مورد نیاز مهمترین چالش اجرای این طرح است.

وی تامین نهال‌های مورد نیاز این اراضی از سوی وزارت جهادکشاروزی را خواستار شد و گفت: هم اکنون فرهنگ سرمایه گذاری برای احداث و ایجاد باغ در کردستان به خوبی بین مردم نهادینه شده که اقدام همزمان نهاد‌ها برای دلسرد نشدن آنان ضرورتی ۲ چندان می‌طلبد.

وی از برنامه ریزی احداث پنج هزار هکتار باغ دیم در اراضی شیب دار خبر داد و افزود: تا کنون ۲ هزار هکتار از این سهمیه اجرا شده و انتظار می‌رود اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در تخصیص اراضی مورد نیاز این طرح مانند گذشته همپای سازمان جهادکشاورزی باشد.

به گفته وی، اعتبار مورد نیاز این اداره کل برای مطالعه، اصلاح و یا حذف با پیگیری‌های بین سازمان تامین می‌شود تا قبل از شروع فصل برداشت اراضی مورد نیاز برای طرح‌های مطالعه تامین شود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری کردستان نیز در این آیین گفت: این اداره کل برای اجرای طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار یک هزار و ۵۳۵ هکتار از اراضی ملی را تخصیص داده است.

پیمان بابا پیری با بیان اینکه از ۲ میلیون و ۹۳۷ هکتار اراضی تحت پوشش منابع طبیعی برای حدود یک میلیون آن طرح مرتع داری تعریف شده که برخی از اهداف این طرح‌ها همسو با طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار است افزود: اگر ۵۰۰ میلیون ریال برای مطالعه این طرح تصویب شود می‌توان به راحتی اراضی مورد نیاز طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار را تامین کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی نیز در این نشست با بیان اینکه کشاورزی کردستان در تولید و اشتغال برای هرکدام سهم ۳۰ درصدی دارد ادامه داد: هم اکنون ۱۱۳ هزار بهره بردار با این بخش ارتباط دارند که معیشت حدود ۷۵ هزار نفر آنان به صورت مستقیم به حوزه کشاورزی وابسته است.

محمد فرید سپری افزود: طرح توسعه باغات از چند سال پیش شروع شده و اجرای آن در حدود ۶ هزار هکتار در کردستان شناسایی و در سه هزار هکتار اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه کردستان دارای چهار منطقه حفاظت شده است اظهار کرد: تنها در سروآباد حدود سه هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی شناسایی شده که قابلیت کشت دارد و انتظار می‌رود باغات دیم با نظارت کامل سازمان‌های ذی نفع اجرا شود.
معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی نیز در این آیین از اجرای ۱۴ مجتمع باغی در استان خبر داد و گفت: این مجتمع‌ها با ۱۱ هزار و ۵۰ هکتار در شهرستان‌های سنندج، دهگلان، کامیاران، مریوان و سروآباد در حال احداث است.
اردشیر پور حبیبی افزود: ۴۴۰ روستای استان برای اجرای طرح ارتقای معیشت روستا‌های مرز نشین شناسایی شده که مقرر شده در این مناطق هشت هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد شود که می‌توان در باغات دیم یک شغل در هر ۵ هکتار و در باغات آبی نیز یک شغل در هر ۲.۵ هکتار ایجاد کرد.

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات