خبرهای داغ:
زیر نظر سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی خبر داد؛

راه اندازی کمپ های «ایده» در دانشگاه های آذربایجان شرقی

مسئول مرکز رشد مکاترونیک و رباتیک شهید شفیع زاده گفت: با راه اندازی کمپ ایده در مرکز رشد شهید شفیع زاده، زمینه استفاده از ایده های برتر برای تولید محصولات تجاری توسط خود ایده پرداز در شرکت های دانش بنیان فراهم می شود.
کد خبر: ۸۹۰۵۲۶۵
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۸

معراج علیزاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به تشریح اقدامات انجام یافته و وضعیت این مرکز پرداخته و اظهار داشت: مرکز رشد مکاترونیک و رباتیک در اواخر آذر ماه سال 1395 در دانشکده علامه طباطبایی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز زیر نظر سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان و همچنین ناحیه بسیج دانشجویی استان فعالیت خود را آغاز کرده است. 

وی ادامه داد: این مرکز برای حمایت از طرح ها و ایده ها در حوزه تخصصی خود، آماده همکاری با دانشجویان و اساتید دانشگاه بوده و با حمایت از طرح ها و ایده های با قابلیت تجاری سازی بصورت کمک های بلاعوض در خدمت ایده پردازان و کارآفرینان می باشد.

علیزاده افزود: مهم‌ترین هدف از راه‌اندازی این مرکز رشد، کمک به افزایش ثروت در جامعه از طریق توسعه اقتصاد دانش‌محور، تجاری‌سازی نتایج تحقیقات و تحقق ارتباط بخش‌ های تحقیقاتی و تولیدی و خدماتی جامعه بوده است

علیزاده اضافه کرد: افزایش قدرت و رشد شرکت‌های متکی بر دانش، کمک به جذب دانش فنی، افزایش حضور و مشارکت تخصصی همه اقشار و شرکت‌های فن‌آور داخلی و حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط فن‌آوری و حمایت از موسسه‌ها و شرکت‌های تحقیقاتی و مهندسی نوآور باهدف توسعه فن‌آوری و کارآفرینی از دیگر اهداف این مرکز می باشد.

وی بیان کرد: نخستین دوره کمپ ایده به صورت آزمایشی در سطح دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و دانشگاه های اصلی تبریز آغاز به کار کرده است که هدف از این برنامه تشویق دانشجویان به ایده پردازی در مسائل مختلف و حمایت از آن ها در جهت تجاری سازی  است .

علیزاده ادامه داد: وظیفه ما حمایت از ایده ها و طرح های قابل قبول در حوزه علمی و تجاری بوده و طرح ها پس از ثبت نام در یک کارگروه تخصصی  مورد بررسی قرار گرفته و  پس از تایید کارگروه ، بودجه طرح برای آغاز ساخت و تبدیل طرح به محصول در اختیار طراح قرار می گیرد.

وی در خصوص برگزاری دوره های آموزشی گفت: در نظر داریم دو رویداد «بوت کمپ» و «فکرینو» را  که مکمل کمپ ایده هستند راه اندازی کنیم که سبک این دو رویداد آموزشی است .

وی افزود: بوت کمپ آموزشی مناسب برای کسانی هست که پیش از آغاز رویداد کمپ ایده نمی دانند چگونه ایده ای را در چه قالبی ارائه دهند، در این بوت کمپ یاد می گیرند که برای بیان ایده ها، چگونه بهترین ارائه رو در کمترین زمان داشته باشند.

علیزاده افزود: این برنامه با هدف بهبود کیفیت کمپ ایده و آماده سازی شرکت کنندگان انجام می شود، در بوت کمپ  مشخص شدن ایده های قابل اجرا و ارزیابی آن و همچنین شناسایی مشتریان مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وی گفت: فکرینو آموزش های لازم در مورد ثبت اختراع و ثبت طرح و شرکت دانش بنیان و آگاهی سازی های حین و بعد کمپ ایده را بر عهده دارد که به صورت کارگاهی  برگزار می شود، این طرح موجب ایجاد آگاهی از اطلاعات مورد نیاز طراح یا ایده پرداز می باشد که در تاثیر بر افزایش سرعت ساخت محصول و ثبت و تولید آن دارد.
 
دبیر رویداد کمپ ایده استان گفت: تفاوت اصلي اين رويداد با بحث استارت آپ ها اين هست که  استارت آپ ها به صورت مسابقه اي بوده و طراحان ايده، فقط نقش ايده پردازي دارند و نقشي در ساخت خود طرح ندارند و طرح ها توسط شرکت هاي استارت آپ ها ساخته مي شوند.

 علیزاده اضافه کرد: ولي رويداد کمپ ايده اين فرصت را در اختيار ايده پردازان قرار داده که با بيان طرح خود در اين رويداد و بررسي و نتيجه حاصل ، بتواند ايده خود را با بودجه مراکز رشد سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان و در محيط کارگاهي تعريف شده ساخته و خود يک کارآفرين دانش بنيان باشد، يعني بهتر بگويم اين رويداد موجب مي شود طراح، طرح خود را بدون دغدغه مالي(اگر به تصويب کارگروه از نظر علمي رسيده باشد) بسازد و تجاري سازي کند.

وی ادامه داد: طرح ها يا به صورت گروهي در اين رويداد حضور مي يابند و يا به صورت فردي که در مرحله اجرا طراح يا طراحان اگر به افزايش تعداد نفرات گروه، براي ساخت نياز داشته باشند، توسط مرکز، دانشجويان و اساتيد مجرب براي همکاري در طرح آنان به ايشان معرفي مي شود تا با همکاري هم طرح را به پایان برسانند و ما نيز در لحظه لحظه ها همراه و کمک رسان طراحان خواهيم بود.

علیزاده گفت:
 در مرکز رشد بخش پیش رشد در حال فعال سازی است که صاحبان ایده و فکر و کسانی که دانش لازم را دارند تحت نظارت شورای مرکز رشد کار کنند و هدایت لازم برای آن ها صورت  گیرد و آموزش لازم داده  شود تا ایده ها پرورش داده شده را بتوانیم به سمت بازاریابی حرکت دهیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک شاهد خروجی های کمیته  کمپ ایده شمالغرب کشور خواهیم بود.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها