70 درصد درآمد گردشگری سلامت دنیا از پزشکی است

خبرگزاری بسیج: مدیرعامل هلدینگ گردشگری سازمان تأمین اجتماعی تاکید کرد:‌ گردشگری پزشکی مانع فرار مغزها می‌شود و اعتماد گردشگران خارجی و بیماران داخلی را به جامعه پزشکی ایران افزایش خواهد داد.
کد خبر: ۸۹۰۱۷۳۰
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ طرح سامان‌دهی گردشگری پزشکی با حضور نمایندگان کشورهایی چون جمهوری آذربایجان، ‌اوکراین، روسیه، داغستان، چک،‌ ازبکستان،‌ گرجستان، تاجیکستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، کانادا و آمریکای شمالی، عمان، افغانستان، عراق، ترکیه، چین، اوگاندا،‌ آلمان، برزیل، بلغارستان، تانزانیا، ترکمنستان، رومانی، فرانسه، قبرس، کنیا، نیجریه و هلند با بکارگیری ظرفیت 17 بیمارستان ملکی سازمان تامین اجتماعی، 5 بیمارستان خصوصی، 200 متخصص و 40 پزشک متبحر رونمایی شد.

غلام حیدر ابراهیم بای‌سلامی عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور در نشست رسانه‌ای که به بهانه‌ی همایش تخصصی ساماندهی و آغاز عملیات اجرایی طرح گردشگری پزشکی تأمین اجتماعی، برگزار شد، گفت: سازمان تامین اجتماعی با 400 کلینیک و 70 بیمارستان در سراسر کشور این توانایی را دارد که گردشگری پزشکی را سامان‌دهی کند و پیشران این عرصه باشد.

به گفته‌‌ وی، این طرح در شهرهای شیراز، مشهد، ‌رشت و تهران و نقاط مرزی که دارای امکانات مجهزتری است، اجرا می‌شود.

رییس هیأت مدیره هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر ایجاد گفتمان مشترک در گردشگری پزشکی، نبود درک از مفهوم این گفتمان را مهم‌ترین علت عقب‌ماندگی گردشگری پزشکی در کشور دانست و تاکید کرد:‌هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی صلاحیت دارد با خلق گفتمان و ادبیات علمی و عملیاتی کردن این طرح، گردشگری پزشکی را سامان‌دهی کند که به همین منظور با 16 کشور قرارداد بسته و در حال بستن قرارداد با 16 کشور دیگر است.

بای‌سلامی، گردشگری پزشکی را مهم‌ترین و درآمدزا ترین شاخه‌ی گردشگری سلامت ذکر کرد و افزود: در دنیا 70 درصد درآمد گردشگری سلامت از بخش پزشکی است و 30 درصد دیگر از سه نوع درمانی، تندرستی و پیشگیرانه تامین می‌شود.

او سپس با تعریف نظری چهار شاخه‌ی گردشگری سلامت که شامل پزشکی، درمان، تندرستی و پیشگیرانه می‌شود، تاکید کرد:‌ جامعه به تفکیک مفهومی این عناوین نیاز دارد، متاسفانه بسیاری حتی سرمایه‌گذاران این حوزه، درک درستی از این مفاهیم ندارند. برای همین اولین گام برای سامان‌دهی گردشگری پزشکی داشتن رویکرد تخصصی است.

وی همچنین تاکید کرد: اگر برنامه‌ریزی نکنیم و بیمارستان‌ها از حالت سنتی و کلاسیک تغییر وضعیت ندهند، بازار رقابت در گردشگری پزشکی را از دست می‌دهیم. غفلت از برنامه‌ریزی و رویکرد تخصصی، موجب از دست دادن بازار و همچننین فرار مغزها خواهد شد، آن‌هم در شرایطی که کشورهای همسایه و رقیب در تلاش برای ایجاد امکانات و جذابیت‌های بیشتری در این حوزه هستند.

بای‌سلامی درباره‌ی استفاده از ظرفیت بیمارستان‌های تامین اجتماعی در گردشگری پزشکی درحالی‌که بیشترین ظرفیت آن‌ها در اختیار دهک پایین جامعه است، توضیح داد: اتفاقا ما احیا و توسعه این بیمارستان‌ها را در طرح سامان‌دهی گردشگری پزشکی درنظر گرفته‌ایم، اما تا وقتی برنامه‌ی عملیاتی و جدید نداشته باشیم، این امکانات تغییر نمی‌کند و در همین وضع باقی می مانیم.

بیمارستان ها زیانده شده اند

وی افزود:‌ما برای اینکه به همان اقشار کم‌درآمد خدمات بدهیم به درآمد نیاز داریم. بیشتر بیمارستان‌ها در حال حاضر زیان‌ده هستند و تنها راه نجات آن‌ها، ایجاد بازارهای جدید ارز آور است. در این صورت توسعه صادرات اتفاق می‌افتد و از فرار مغزها جلوگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر در مرداب موجود باقی بمانیم هیچ اتفاقی نمی‌افتد. باید به گردشگری پزشکی به عنوان عملیات و صنعت پردرآمد علمی، فرهنگی و خدماتی نگاه کنیم. این باعث می‌شود از برنامه‌های سنتی و زیان‌ده به سمت برنامه‌های جدید حرکت کنیم.

بای‌سلامی در ادامه دلایل اجرای طرح‌سامان‌دهی گردشگر پزشکی از سوی هلدینگ گردشگری سازمان تأمین اجتماعی، گفت: مسؤولیت ما در این هلدینگ ملی نیست، ولی کاری که انجام می‌دهیم کارکردهای ملی دارد، به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی غیردولتی و دومین ارائه‌دهنده خدمات پزشکی و اولین ارائه‌کننده خدمات دارویی در کشور، رسالت داریم بازار گردشگری پزشکی را از دست ندهیم و از درآمد آن برای رفاه بیشتر استفاده کنیم.

مدیرعامل هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی همچنین به دلالی‌ها و مافیای گردشگری پزشکی اشاره کرد و افزود: ‌ تقاضا در گردشگری پزشکی بالا است، اما مشکل این بود که از دلال‌ها و واسطه‌ها بیشتر استفاده می‌شد و آشفتگی‌هایی پدید آمده بود. حالا هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی می‌خواهد برند بین‌المللی و معتبری را با مشارکت کشورهای دیگر تولید کند و با امتزاج دو صنعت پزشکی و گردشگری مانع این آسیب‌ها شود.

دلال ها منتظر نمی مانند

بای‌سلامی همچنین گفت: دلال‌ها به هر حال کار خود را انجام می‌دهند، آنها منتظر و معطل ما نمی‌مانند، پس باید کاری کنیم که دیگران در برنامه‌ی ما قرار گیرند. باید برنامه‌ریزی کنیم که بیمار خارجی دچار دلالی نشود.

وی درباره ارتباط این هلدینگ با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای اجرای طرح ساماندهی گردشگری پزشکی، افزود: ما از این سازمان فقط جواز می‌خواهیم که در شرف صدور است. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان متولی فقط در این بخش می‌تواند به ما کمک کند.

مدیرعامل هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: ما رقیب بخش خصوصی نیستیم، هرچند که درباره‌ی ما  عباراتی چون خصولتی را به کار می‌برند، درحالی‌که در همه جای دنیا سازمان‌های تأمین اجتماعی پیشران توسعه هستند. در واقع دولت بدهکارترین نهاد به سازمان تامین اجاتماعی است و مجموعه‌ای که در اختیار داریم به خاطر بدهی‌های دولت بوده است، پس ما دولتی نیسیتم.

وی اضافه کرد:‌ بخش خصوصی در شرایط کنونی نمی‌تواند اثر معناداری در بازار داشته باشد ولی می‌تواند با هم‌افزایی و مشارکت، منجر به توسعه شود.

بای‌سلامی درباره خدمت ویزا به گردشگری پزشکی گفت: در ویزا مشکلی وجود ندارد و سازمان میراث فرهنگی وگردشگری و وزارت خارجه در این زمینه فعال بوده‌اند، هرچند که شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری درحال پیگیری ارائه ویزا با تسهیلات بیشتر است.

او درباره‌ آمار گردشگری پزشکی نیز اظهار کرد: ما مسوول آمار نیسیتم، ولی آمار دقیقی هم در این حوزه وجود ندارد. ما هم مطالعه و بازارسنجی به این نتیجه رسیدیم که بازار سنتی، محدود و پراکنده‌ی گردشگری را باید ساماندهی کنیم. ما از قیمت دلال‌ها، کیفیت خدمات آن‌ها، دسترسی‌ها و وضعیت نابسامان گردشگری پزشکی در شهرهای مرزی که بیمار را در بیابان رها می‌کنند، اطلاع داریم و برای همین می‌خواهیم اوضاع را ساماندهی کنیم.

ارزان بودن درمان در ایران نسبت به سایر کشورها

بای‌سلامی با یادآور این نکته که فرصت‌ها مثل برف آب می‌شود، افزود: وقتی از گردشگری پزشکی درآمد داشته باشیم می‌توانیم بسیاری از محدودیت‌ها را از بین ببریم. همین حالا درمان پانکیسنون در دنیا 170 هزار دلار خرج برمی‌دارد درحالیکه در ایران زیر 75 هزار دلار تمام می‌شود. عمل قلب 35 هزار دلار است، ولی در ایران با 14 هزار دلار می‌توان این عمل را انجام داد.

وی افزود: جامعه پزشکی ایران در بالاترین سطح دنیا قرار دارد، اما هنوز ناشناخته مانده، گردشگری پزشکی می‌تواند اعتماد بیماران داخلی و گردشگران را افزایش دهید.

مدیرعامل هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی با بیان این‌که در ایران حتی یک هتل بیمارستان بین‌المللی و استاندارد وجود ندارد، ساخت بیمارستان‌های چندکارکردی را در برابر بیمارستان‌های زیان‌ده، ضروری دانست و درباره‌ی نگاه اسناد بالادستی به گردشگری پزشکی گفت: بالاترین مقام گردشگری شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری است که در آنجا هیچ محدودیتی وجود ندارد و اگر مدیر سازمان برنامه بیاورد و شورای سلامت دستور کار ارائه کند هیچ محدودیتی وجود ندارد. مسأله این است که با وجود تأکیدهای مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه برای پنج برابر شدن تعداد ایرانگردان خارجی، ولی دولت هنوز در این سطح برنامه‌ای نیاورده و گردشگری را جدی نگرفته است.

این استاد دانشگاه درباره‌ی حساسیت‌هایی که برای ورود برخی بیماران به کشور وجود دارد نیز توضیح داد: در برخی کشورها بیماری‌های خاصی مثل هپاتیت شایع است که در مبدأ باید آدابتوری صورت گیرد، بنابراین ابتدا یک مطالعه روی بیمار و مبدأ آن می‌شود و اگر آسیبی متوجه نبود پذیرش انجام می‌شود.

رییس این هلدینگ گردشگری همچنین گفت: درباره بیمه بیماران خارجی پیشنهادهایی شده که در دستور سازمان تامین اجتماعی قرار دارد و درباره‌ی جابه‌جایی‌های بانکی نیزچون شرایط خاص است، امیدواریم زودتر از برکات برجام برای حل این مشکل استفاده کنیم.

وی سپس گفت: هشت عامل موثر در بازار که شامل قیمت،‌ کیفیت، دسترسی، مدت زمان انتظار، پیشنهادهای خاص،‌ تفاوت، پذیرش پیشنهاد و فرهنگ و تفاهم است در این طرح مورد تأکید قرار گرفته است.

بای‌سلامی اظهار کرد: بزرگ کردن بازار ایران ضرورتی است که جزو استراتژی ما محسوب می‌شود. ما در تلاشیم شخصیت حقوقی معتبری را در سطح بین‌المللی معرفی کنیم تا اعتماد کشورها و بیماران را جلب کند.

در  طرح گردشگری پزشکی تامین اجتماعی ؛  بیمارستانهای متعلق به سازمان تامین اجتماعی برای پذیرش بیماران اتباع خارجی تجهیز و آماده شده اند در همین راستا مراسم رونمایی از فرایند جذب انتقال درمان و خدمات پس از درمان اتباع خارجی در بیمارستانهای ایران و آغاز عملیات اجرایی طرح گردشگری پزشکی سازمان تامین اجتماعی ۱۸ در هتل همای تهران برگزار شد.

در این مراسم که با حضور مدیران عالی رتبه وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی و فعالان صنعت گردشگری و نظام پزشکی ایران برگزار شد 17 بیمارستان تامین اجتماعی از ۱۵ استان کشور با همکاری ۲۰۰ پزشک این سازمان مشارکت خواهند داشت و همچنین برای حمایت از بخش خصوصی بیش از ۵ بیمارستان خصوصی کشور در فاز نخست و بیش از ۴۰ پزشک فوق تخصص نیز در طرح گردشگری پزشکی تامین اجتماعی مشارکت خواهند کرد .

از اصلی ترین محور های این نشست تخصصی؛ رونمایی از بسته گردشگری و درمان با محوریت علایق و سلائق کشورهای همسایه و همچنین رونمایی از طرح جامع گردشگری پزشکی سازمان تامین اجتماعی و فرآیند های اجرایی آن است ضمن اینکه در بخش پایانی این مراسم آیین امضا و تبادل تفاهم نامه همکاری فی مابین  شرکت بین المللی تامین ( آژانس تامین ) به عنوان مجری طرح با شرکت های خارجی به عنوان کارگزار جذب و انتقال بیمار به ایران انجام می شود.

در این مراسم  کارگزارانی از 32  کشور خارجی در این نشست حضور داشتند که با توجه به اقدامات و هماهنگی های صورت گرفته توسط هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی (هگتا) امکان حضور تعداد بیشتری از کارگزاران نیز فراهم شده است.

 

 

 

 

ارسال نظرات