اسماعیل اسماعی:

ارشاد وظیفه‌اش در حوزه نشر را به درستی انجام نداده/ آثار نامناسب بیشتر از آثار فاخر حمایت می‌شوند

مدیر سابق انتشارات بوستان کتاب قم در گفت وگو با خبرگزاری دانشجو گفت: وزارت ارشاد متولی اصلی حوزه نشر است، وظیفه دارد تولید آثار فاخر را اصلی‌ترین دغدغه خود بداند اما متاسفانه این اتفاق نمی افتد.
کد خبر: ۸۹۰۰۹۴۰
|
۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
اسماعیل اسماعیلی، مدیر سابق انتشارات بوستان کتاب قم  ضمن اشاره به مشکلات حوزه نشر عملکرد وزارت ارشاد دولت یازدهم در این حوزه را بسیار ضعیف دانست و گفت: مهم‌ترین ضعف دولت در این حوزه عدم توجه به تولید و انتشار آثار فاخر بود. متاسفانه وضعیت فرهیختگی در آثار آنقدر نامطلوب است که فعالین نشر برای ادامه حیات خود مجبورند به انتشار آثاری ضعیف و بعضا بی محتوایی تن بدهند که ممکن است خریدار داشته باشد.

مدیر سابق انتشارات بوستان کتاب قم اضافه کرد: اگر بخواهم خیلی رک صحبت کنم، باید بگویم که حقیقتا معتقدم حوزه نشر به ویژه حوزه نشر دینی مدت‌ها است که در حال احتضار است! اگر وزارت ارشاد به این موضوع ورود می‌کرد و حمایت‌های مستقیم یا غیر مستقیمش را از این بخش دریغ نمی‌کرد می‌توانستیم کمی این اوضاع را سامان بدهیم، اما متاسفانه ما کمک در خور شأنی از دولت ندیدیم.

او در توضیح نقش دولت برای تولید آثار فاخر توضیح داد: وزارت ارشاد متولی اصلی حوزه نشر است، اولا باید تولید آثار فاخر اصلی‌ترین دغدغه این نهاد باشد و برای دستیابی به آن تمام نیروهای خود را بسیج کند؛ یعنی وظیفه وزارت ارشاد است که راه‌های رسیدن به این هدف را بررسی و عملیاتی بکند. دوما دولت می‌تواند با حمایت‌های مالی و معنوی از ناشرین این مسیر را هموار کند، اتفاقی که متاسفانه رخ نمی‌دهد.

حجت الاسلام اسماعیلی گفت: ما در بسیاری از مسائل با خلأ جدی آثار فاخر مواجه هستیم. مسائل مهمی وجود دارد که در آن زمینه هیچ کتاب مناسبی تا کنون تولید و منتشر نشده، این حوزه‌ها تعدادشان هم کم نیست؛ می‌توان با شناسایی افراد توانمند در زمینه تولید این آثار و حمایت از آن‌ها این خلأ را پر کرد.

او ادامه داد: گام دیگری که این وزارت خانه می‌توانست بردارد، خرید آثار فاخر ناشران و برنامه ریزی برای معرفی آن‌ها به مخاطبان بود. این روز‌ها در این زمینه متاسفانه می‌بینیم بسیاری از آثار نامناسب با محتواهایی که می‌تواند برای مخاطبان خطرساز باشد چه از لحاظ دینی و چه از جهات دیگر نه تن‌ها به سادگی تولید و منتشر می‌شود، بلکه تحت حمایتهای جانبی دیگر وزارت ارشاد هم قرار می‌گیرد؛ در حالی که ما برای تولید یک اثر دینی هم با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستیم.

اسماعیلی همچنین به مسائل فنی نشر اشاره کرد و گفت: ما در خصوص مسئله کاغذ با بحران جدی مواجه هستیم که نیاز به حمایت ارشاد دارد، همچنین در مورد ساختار فنی این بخش به عنوان یک صنعت، پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته، اما ما هنوز داریم با ماشین‌های چاپ بسیار قدیمی کار میکنیم؛ تهیه این ابزار به حمایت‌های دولتی نیاز دارد که این هم صورت نمی‌گیرد.

این فعال حوزه نشر در خصوص ارائه آمارهای مربوط به کتاب گفت: بسیاری از آمارهای منتشر شده در مورد نشر و کتاب فریبنده و به عبارتی خلاف واقع است. مثلا آمار می‌دهند که فلان میزان در حوزه نشر افزایش داشته ایم در حالی که بررسی نمی‌کنند چه چیزهایی چاپ شده! آثار بعضا کوچه بازاری که اصلا کتاب نیستند، یعنی تولید محتوا در آن‌ها صورت نگرفته و صرفا گزیده‌ای از چند اثر هستند یا مثلا مجموعه‌ای حکایات، مجموعه‌ای از روایات و مجموعه‌ای از این دست را به عنوان کتاب در آمار‌ها محاسبه می‌کنند و دیگران را فریب می‌دهند. آن آماری ارزشمند است که از رویش‌های حوزه نشر بگوید و به تولید محتواهای جدید بپردازد.

او ادامه داد: وزارت ارشاد اگر در حوزه نشر کار خود را درست انجام داده بود با ابزارهای دقیق نظارتی جلوی این وضعیت را می‌گرفت و در عوض به تولید محتوای جدید کمک می‌کرد، امروز آثاری در کشور منتشر می‌شوند که واقعا بود و نبودشان هیچ خللی ایجاد نمی‌کند و اغلب هم کتاب سازی هستند. متاسفانه وضعیت ممیزی هم در وزارت ارشاد نا به سامان است و خروجی قابل قبولی ندارد.
ارسال نظرات