خبرنگاران معدن‌کاران اجتماعی هستند/ مسؤولان هیچ حمایتی از خبرنگاران نمی‌کنند/ خانه مطبوعات بی‌خبر از خبرنگاران

خبرنگاران مانند معدن‌کارانی هستند که به دل جامعه می‌روند و با کنده‌کاری مشکلات جامعه و مردم را شناسایی می‌کنند و با انتشار آن روبروی دیدگان مسؤولان قرار می‌دهند.
کد خبر: ۸۸۹۸۵۶۶
|
۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶
 به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، در ذهن هر فردی وقتی می‌گویند یک شغل سخت و طاقت‌فرسا نام ببرید، او فوراً نام معدنچیان را بیان می‌کند ولی شغل‌هایی نیز وجود دارند که در حد شغل معدنچی سخت و طاقت‌فرسا است. شغلی که نه ساعت مشخصی و معینی برای فعالیت دارد نه امنیت شغلی، نه امنیت اقتصادی و چیزهایی که گفتنش در این گزارش مصلحت نیست بیان شود.

در تعریف لغوی که برای این شغل یا این حرفه آورده شده گفته‌اند که باید حقایق را جمع‌آوری و آن را با دقت پردازش کرده و در صورت مبهم بودن اطلاعات از مطلعین اطلاعات کامل را دریافت و آن را با قاطعیت ارائه کنند. اما شاید یا قطعاً این تعریف شایسته این حرفه نیست و در واقع می‌توان این‌گونه این حرفه را تعریف کرد: خبرنگار، یعنی صاحب اندیشه و قلم، یعنی یک روح کنجکاو و حقیقت‌جو، خبرنگار یعنی یک وجدان بیدار؛ خبرنگار آیینه تمام نمای جامعه و مدافع افكار عمومی، خبرنگار یعنی تلاش، صداقت و پیگیری در راستای استیفای حقوق عمومی، بنویس خبرنگار، بخوان عاشق، خبرنگار همیشه زنده است، خبرنگار آیینه‌ جامعه است، خبرنگار كسی است كه فارغ از هرگونه وابستگی، تنها به مردم بیندیشد و...

هفدهم مردادماه هر سال روز خبرنگار و سالروز شهادت شهید محمود صارمی است که خبرسازان را شاهد بود و هست و نگارش اخبارشان را مأمور بود و نیست، این روز مهم، مبارک و تاریخی، بهانه‌ای را برای این قلم به وجود آورد تا نکاتی چند را تقدیم بداریم:

همان‌طور که در بالا گفته شد خبرنگاری نه ساعت معینی، نه حقوق و نه امنیت شغلی مشخصی دارد و فقط یک انگیزه مهم و قوی می‌خواهد که این حرفه حیات خود را ادامه دهد. عشق تنها کلیدواژه کار خبرنگاری است که یک خبرنگار هرروز صبح با آن آغاز به کار می‌کند که اگر این نباشد جهان در بی‌خبری محض فرو می‌رود.

خبرنگار شخصیتی است جریان‌ساز که دارای قدمتی به بلندی عمر آدمی و خاصیتی به بلندای اعلی‌علیین و یا به پستی اسفل سافلین است که دوران متمادی تلخ و شیرین و زشت و زیبای زندگانی نوع بشر را نگارش کرده و به ودیعه گذاشته است.

محسن رحمانی واسوکلایی یکی از خبرنگاران و فعالین حوزه رسانه در شهرستان جویبار به مناسبت فرارسیدن روز خبرنگار گفت: خبرنگاران مانند معدن‌کارانی هستند که به دل جامعه می‌روند و با کنده‌کاری مشکلات جامعه و مردم را شناسایی می‌کنند و با انتشار آن روبروی دیدگان مسئولان قرار می‌دهند.

وی به مهم‌ترین انگیزه خبرنگاران برای ادامه فعالیت در این حوزه اشاره و عنوان کرد: همه می‌دانند که خبرنگاری آورده اقتصادی چندانی با وضعیت اقتصادی کنونی ندارد و فقط تلاش و زحمت است پس تنها نیروی محرکه خبرنگاران عشقی است که به این حرفه دارند.

این خبرنگار با گلایه از برخی از مسئولین گفت: با اینکه مسئولان در جلسات متعدد ما را می‌بینند و آشنا هستند، در روز بعد و در جای دیگر چنان برخورد می‌کنند که انگار برای اولین بار است که ما را دیده‌اند و یا پس از انتشار خبر آنان یک تشکر خشک‌وخالی هم نمی‌کنند.

رحمانی در پایان گفت: ما هم چنان با عشق به کار خود ادامه می‌دهیم و امیدواریم که یک روز خبرنگار به جایگاه اصلی و شایسته خود در جامعه ما دست پیدا کند.

محسن صادقی از پیشکسوتان حوزه رسانه، علاقه به این حرفه را تنها انگیزه کار خود دانست و افزود: یک خبرنگار بیشتر وقت خود در طول روز را به کار خبری اختصاص می‌دهد یعنی از استراحت و زمان با خانواده خود را کنار می‌گذارد و به دنبال خبر می‌رود و این کار فقط علاقه و اشتیاق می‌خواهد.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی ما خبرنگاران این است که مسؤولان هیچ حمایتی از خبرنگاران نمی‌کنند.

این پیشکسوت عرصه خبر عنوان کرد: در برخی از نقاط استان با هماهنگی مسؤولان ارشد شهرستان بسیاری از خبرنگاران با شرکت‌ها همکاری دارند ولی در شهرستان جویبار چنین انگیزه‌ای در بین مسئولین نیست.

سمیه ابوالحسنی خبرنگار فعال رسانه‌ای شهرستان جویبار به خبرنگار ما گفت: ورود من به عرصه خبری بدون شناخت بود و تصور خوبی از این حوزه داشتم و علاقمند به فعالیت در رسانه‌ها بودم زیرا می‌توانستم حرف دل مردم را بزنم.

وی افزود: اما هرچه جلوتر آمدم انگیزه‌ام برای کار کاهش یافت زیرا مشکلات زیادی گریبان‌گیر یک خبرنگار است.

این فعال رسانه‌ای، آینده خبرنگاران را مبهم دانست و تأکید کرد: یک خبرنگار هم از لحاظ شغلی و اقتصادی و بیمه هیچ امنیتی ندارد، یعنی یک خبرنگار از فردای خود خبر ندارد که چه بر سرش خواهد آمد.

ابوالحسنی به مشکلات خبرنگاران اشاره و عنوان کرد: مسئولین ما انتقادپذیر نیستند و اگر نقدی در گزارش یا خبری منتشر شود به‌راحتی از خبرنگار شکایت می‌کنند و امروز می‌بینیم که خبرنگاران فقط میرزانویس مسئولین شدند زیرا هیچ درآمدی هم ندارند.

وی با انتقاد از خانه مطبوعات گفت: خانه مطبوعات استان معلوم نیست مشغول چه‌ کاری است، فقط در هر سال انتخابات برگزار می‌شود ولی هیچ حمایتی از خبرنگار نمی‌شود.

این خبرنگار خاطرنشان کرد: امروز جایگاه خبرنگار چنان پایین آمده است که هرکسی یک‌روزه خبرنگار می‌شود و حق خبرنگاران باسابقه و باتجربه را ضایع می‌کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها