عضو شورای مرکزی مؤتلفه در گفت و گو با "بسیج":

تشت رسوایی ضعف برجام از سر بام افتاده است

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: امیدواریم دولت‌مردان علناً بزرگترین نقض برجام را اعلام کرده و شفافیت به‌خرج دهند و بر طبل پنهان‌کاری بیش از این نکوبند که دیگر تشت رسوایی ضعف برجام از سر بام افتاده است.
کد خبر: ۸۸۹۷۴۹۴
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶
احمد علی مقدم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بسیج در زمینه وضع تحریم‌های جدید از سوی آمریکا اظهار داشت: اخیراً شاهد تصویب جامع‌ترین بسته تحریمی آمریکا علیه ایران که به اذعان کارشناسان در طول 100 سال اخیر بی‌نظیر بوده است توسط سنا و کنگره آمریکا بودیم با وضع تحریم‌های جدید s722 موسوم به سیدا (CIDA) تحریم‌هایی که به گفته سناتور بن کاردین غیرهسته‌ای است و بخاطر حمایت از تروریسم و عملکرد حقوق‌بشری بر ایران اعمال می‌شود همچنین استنی هویر، نماینده دموکرات کنگره تأکید می‌کند که تصویب طرح تحریم‌های ایران، این کشور را برای توسعه برنامه موشکی بالستیک خود تحت فشار خواهد گذاشت.
وی ادامه داد: از سخنان این افراد تنها یک نتیجه را می‌توان گرفت برنامه هسته‌ای پوششی است برای خلع سلاح کردن ایران و در نهایت براندازی جمهوری اسلامی ایران. همانطور که تیلرسون چند وقت پیش اذعان کرد ما در پی براندازی حکومت در ایران هستیم. حقوق‌بشر و امثالهم تنها مستمسکی برای اعمال فشار بر علیه ایران است اینها همه حاکی از آن است که شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار تا سرنگونی نظام جمهوری اسلامی از پای نخواهند نشست و برای او تفاوتی بین دولت احمدی نژاد، روحانی، خاتمی و مع ذلک نمی‌کند.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با طرح این سؤال مطرح ادامه داد: دولت یازدهم تمام زمینه‌های اجرایی شدن برجام را در داخل کشور از بازرسی فنی تأسیسات هسته‌ای تا خارج کردن کیک زرد و ذخایر اوارنیوم غنی شده و بتن ریختن در قلب رآکتور هسته‌ای را انجام داده است به چه دلیل آمریکایی‌ها را واداشت تا تحریم‌های جدید وضع کنند.
این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: باید جواب را در جای دیگر جست در این جمله روحانی که گفت من به مذاکرات خوش‌بین هستم. علیرغم اینکه مقام معظم رهبری فرمودند من به این مذاکرات خوشبین نیستم و خر آمریکا که از پل رد شد برمی‌گردد به ریشتان می‌خندد حالا خواهید دید چه خواهد شد! زمانی که پیش‌زمینه فکری و فرضیه دولت بر این استوار بود که دست دوستی دادن با آمریکا حلال مشکلات است و یا حتی آب آشامیدنی را به برجام ربط داد نمی‌توان انتظار بهتری از این داشت.
مقدم با اشاره به سخنان آقای روحانی در برنامه‌های تبلیغاتی خود ادامه داد: روحانی مطرح کرد که: «آمادگی دارم غیر از تحریم‌های هسته‌ای سایر تحریم‌ها را هم به خوبی و با قدرت بردارم و منفعت و عزت را به ایران بازگردانم!» نه تنها نتوانست تحریم‌های هسته‌ای را بردارد بلکه اکنون شاهد وضع تحریم‌های غیرهسته‌ای نیز هستیم.
این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه اکنون نه تنها تحریم‌ها برداشته نشده بلکه شدیدتر نیز هم شده است، خاطرنشان کرد: دستگاه دیپلماسی کشور پاسخ دهد اصولاً برای چه مذاکره کردیم؟ اگر قرار بود تحریمی برداشته نشود پس فلسفه مذاکرات چه بود؟ مذاکره کردیم تا  امتیاز به طرف مذاکره کننده واگذار کنیم؟ و شاهد نابودی تأسیسات هسته‌ای، خارج کردن ذخایر اورانیوم غنی شده کشور ماحصل ده‌ها سال کار دانشمندان هسته‌ای کشور با وجود صرف میلیون‌ها دلار از بیت‌المال کشور باشیم؟
مقدم با طرح سؤال دوم ادامه داد: مسؤولان مذاکره کننده به برتری قدرت و هیمنه آمریکا اشاره و بیان می‌کنند که ما توان مقابله با آنان را نداریم که بتوانیم خواسته خود را در مذاکرات به طرف مقابل بقبولانیم در پاسخ باید گفت شما که در خود توان مقابله نمی‌دیدید و واقف به این امر بودید پس به چه حاضر به معامله شدید شما که می‌دانستید امتیازی دریافت نخواهید کرد نخواهید توانست تحریم‌ها را بردارید پس چرا از راه مذاکره با قدرتی که یارای مقابله با آن را در خود نمی‌دیدید وارد ‌شدید؟ ای کاش راه‌های دیگر همچون درون زا کردن اقتصاد، عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی و ... را برای کاهش اثرات تحریم امتحان می‌کردید. و دو سال  تمام توان خود را معطل برجام نمیکردید که خود هزینه سنگینی است در حالی که می‌شد با استفاده از نیروهای متعهد و انقلابی مشکلات کشور را حل کرد.
وی افزود: موضوع بعد مسؤولان دستگاه دیپلماسی اعلام می‌کنند که تحریم‌های جدید ما حصل قرائت و تفسیر طرف آمریکایی از متن برجام است که به او اجازه می‌دهد تحریم‌های جدیدی وضع کند که بر اساس قرائت آن‌ها از متن برجام وضع این تحریم‌ها ناقض آن نیست.

مقدم خاطرنشان کرد: دولت دوازدهم باید تمام سعی خود را به کار برد تا اثر تحریم‌ها را در کشور کم‌رنگ کند و این مهم به دست نمی‌آید جز درون‌زا کردن اقتصاد کشور، نگاه به داخل داشتن، فعال کردن ظرفیت‌های اقتصادی و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی دقیقاً طبق منویات مقام معظم رهبری را در سرلوحه امور خود قرار دهد.
این کارشناس سیاسی با بیان انتظار از دستگاه دیپلماسی کشور گفت: تحرکات بین المللی خود را افزون کند تا حقوق کشور در برجام را از مذاکره‌کنندگان به جد مطالبه، با پافشاری بر حیثیت ملی از ادامه روند وضع تحریم‌های دیگر در آینده جلوگیری کند، ما به ازای انجام تعهدات از سوی ایران را از طرف مذاکره‌کننده بخواهد و می‌توان از طرف های غربی خواست که خواستار پاسخ آمریکا در زمینه تصمیم خودسرانه این کشور در وضع تحریم‌های جدید باشد که چرا عملاً روح و جسم برجام را قربانی کرده‌است.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی  در پایان گفت: همچنین از شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و هیئت نظارت بر برجام می‌خواهیم عکس العمل قاطع در این زمینه صورت دهند. 
ارسال نظرات