گسترش تک‌فرزندی در مازندران

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران با اشاره به کاهش 2/2 درصدی طلاق در سه ماهه نخست پارسال در استان گفت: استانی هستیم که تک فرزندی در آن گسترش دارد و اگر به همین صورت باشد بر اساس بررسی‌ها مازندران در سال 1404 به یک استان پیر تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۸۸۸۵۹۳۰
|
۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵
علیرضا یونسی در همایش روز ملی جمعیت که در سالن هلال احمر این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: استانی هستیم که تک فرزندی در آن گسترش دارد و اگر به همین صورت باشد بر اساس بررسی‌ها مازندران در سال 1404 به یک استان پیر تبدیل می‌شود.


وی با بیان اینکه مازندران در کشور جزو سه استان برتر مشارکت در سرشماری بوده است، افزود: جمعیت استان در سرشماری سال 95 با 209 هزارو 639 نفر افزایش  به 3 میلیون و 283 هزارو 582 نفر رسیده است.


معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران با اشاره به اینکه شهرستان بابل با 531 هزارو 930 نفر دارای بیشترین جمعیت در استان است، خاطرنشان کرد: سیمرغ با 19 هزار و 376 نفر کمترین جمعیت را دارد و جمعیت مرکز استان 504 هزار و 289 نفر برآورد شده است.


این مسؤول با بیان اینکه رشد طبیعی جمعیت در کشور 0/06 درصد کاهش داشته است، یادآور شد: در مازندران رشد جمعیت را داشته‌ایم که از 1/2 در سال 90 به 1/33 در سال 95 رسیده‌ایم.


یونسی با اشاره به اینکه شاخص بعد خانوار در مازندران 3/5 بوده است که در سرشماری سال 95 کاهش داشته و به 3/3 رسیده است، افزود: نرخ ولادت در کشور 19/5 است که در مازندران این رقم 13/8 است که از لحاظ نرخ ولادت جز استان‌های پایین و در رده 28 کشور هستیم.


معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران با اعلام اینکه ناهنجاری‌های اجتماعی باعث می‌شود تا میزان زاد و ولد کاهش پیدا کند، بیان کرد: با کاهش جمعیت سالمندی گسترش پیدا می‌کند.


این مسؤول با اشاره اینکه گسترش طرح سلامت هزینه درمان جامعه را به زیر 10 درصد رساند و جلوی تورم شتابنده را گرفت، خاطرنشان کرد: دولت در مازندران 540 کمپ ترک اعتیاد تأسیس کرد، تا قبل از سال 94 میزان رشد طلاق شتابنده بود و به مراتب افزایش پیدا می‌کرد که جلوی آن گرفته و از رشد صعودی آن جلوگیری شده است.


یونسی با بیان اینکه همزمان با جلوگیری از رشد طلاق به موضوع ازدواج هم پرداخته شد، اظهار کرد: ب اساس آخرین آمار در سه ماهه اول سال 96 در مقایسه با سه ماهه سال 95 طلاق 2/2 درصد کاهش داشته است.


وی با اعلام اینکه زادوولد هم در استان نسبتا بهتر شده است، تصریح کرد: این امر بهتر شده اما کفایت نمی‌کند و تحقق این موضوع یک عزم بزرگ ملی و استانی را می‌طلبد. 


معاون سیاسی اجتماعی استاندار مازندران ادامه داد: از جمله وظایف شوراهای شهر و شهرداری‌ها پرداختن و ساماندهی امور اجتماعی در حوزه شهرها و روستاها است و یکی از اساسی‌ترین مسائل که باید در حوزه اجتماعی فرهنگی به آن توجه کرد پرداختن به کاهش آسیب‌های اجتماعی است.


این مسؤول استان مازندران را در بحث مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد یکی از مشارکت‌پذیرترین استان‌ها عنوان کرد و گفت: طرح جامع مبارزه با مواد‌مخدر و کاهش طلاق تهیه شده و تلاش برای کاهش طلاق و اعتیاد ادامه دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها