خبرهای داغ:

طوفان مرگ و میر در جاده های بوکان

مرگ و جان باختن هموطنان و همشهریان بوکانی در جاده های شهرستان اکنون به طوفانی دنباله دار تبدیل شده که هر روز خانواده های دیگری را درون خود می کشد.
کد خبر: ۸۸۸۵۱۲۱
|
۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، مرگ و جان باختن هموطنان و همشهریان بوکانی در جاده های شهرستان اکنون به طوفانی دنباله دار تبدیل شده که هر روز خانواده های دیگری را درون خود می کشد.

فوت و جان باختن بیش از ۱۰ نفر از هموطنان و همشهریان بوکانی طی ۱۰۶ روز گذشته در جاده های مواصلاتی این شهرستان گواه این ادعا است که طوفان سهمگین مرگ جای بهتر از راه های بوکان برای جولان پیدا نکرده است.

مرگ هفت نفر از اهالی داشبند طی دو فقره تصادف، برخورد موتورسیکلت ها و مرگ یکی از راکبان، و حوادث خونین جاده بوکان سقز نشان می دهد که مردم بوکان مسیر سختی را برای عبور از جاده ها و رسیدن به مقصد باید طی کنند.

با تاملی عمیق تر به پیامدهای ناخوشایند این سوانح که شامل از دست رفتن سرپرست خانوارها، داغ دیدن والدین و پدر و مادرِ جوانان و نوجوانان، جامعه دچار عوارض روحی،عاطفی و روانی ناخوشایند می شود که در نهایت تاثیر آن می تواند بسیار مخرب باشد.

بر اساس گزارشات منتشر شده، از سوی مسئولان سهم خطای انسانی در تصادفات جاده ای ایران ۷۰ درصد برآورد می شود که به انحای مختلف همچون خواب آلودگی، سرعت غیر مجاز، انحراف به چپ، سبقت و…ظهور و بروز پیدا می کند،در این میان،سهم خودرو و جاده در بروز سوانح جاده ای ۳۰ درصداست.

هر چند این آمار و گزارشات برای جاده های استاندارد عنوان شده در حالی که ۱۲۰ کیلومتر راه مواصالاتی حوزه استحفاظی بوکان فاقد هرگونه استاندارد های لازمه است و این مهم سهم جاده های این شهرستان را در سوانح جاده ای به بالای ۵۰ درصد افزایش می دهد.

بی گمان و بدون تردید متهم ردیف اول سوانح رانندگی در راه های مواصلاتی بوکان را می توان غیر استاندارد بودن جاده های این شهرستان دانست که سبب شده اکنون طوفانی سهمگین از مرگ و میر در راه های سومین شهر پرجمعیت استان اتفاق بیفتد و بسیاری از خانوداها را به درون عوارض ناشی از این رویداد بکشد.

شاید اکنون و در حالی که به گفته رئیس اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای بوکان «کمبود اعتبارات» مهمترین عامل وضعیت ادامه دار راه های غیر استاندارد بوکان است می توان برای مدیریت مطلوب تر و کاهش هر چه بیشتر تلفات جاده ای به اصل فرهنگ سازی به عنوان نسخه ای شفا بخش و راه اندازی پلیس راه در یکی از محور های این شهرستان توجه شود.

هر چند در این میان می توان به نقش ویژه پلیس راه در کاهش تلفات جاده ای در راه های غیر استاندارد نیز اشاره کرد که اکنون به نیازی اساسی و بدون تردید برای بوکان است و لازم است مسئولان ارشد شهرستانی برای راه اندازی آن در این شهرستان تلاش و رایزنی های خود را چند برابر کند.

به تعبیری با آموزش صحیح می توان ضریب رعایت اصول و قواعد رانندگی را در جاده های غیر استاندارد بوکان را به نحو شایسته ای تقویت کرد که این مهم می تواند جدای از فرهنگ سازی در رانندگی می تواند در بالا بردن توان رانندگان در کنترل خودرو در جاده های غیر استاندارد بوکان نقش ویژه ای داشته باشد ضریب حوادث منجر به جرح و فوت جاده ای را به نحوی چشمگیر کاهش می دهد.

ارسال نظرات