مدیر کل بهزیستی استان زنجان:

روش درمان ماتریکس، درمانی غیر داروئی در افراد وابسته به شیشه است

روش درمان ماتریکس، درمانی غیر داروئی در افراد وابسته به شیشه است که جزء در موارد نادر نیاز به بستری بیماران نمی باشد که این روش درمانی اعتیاد به شیشه در سراسر دنیا است.
کد خبر: ۸۸۸۲۴۲۹
|
۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر کل بهزیستی استان زنجان در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی ماتریکس بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه مدل درمانی ماتریکس یک دوره مشاوره ای است که بر پایه اصول درمانی شناختی، رفتاری بنا شده است افزود : این روش موثرترین و اثر بخش ترین مدل برای درمان اعتیاد می باشد و مواد محرک بویژه شیشه روان درمانی منحصر به خود را می طلبد و درمان آن اغلب روان درمانی شناختی – رفتاری C.B.T است.

محمد محمدی افزود: روش درمان ماتریکس ، درمانی غیر داروئی در افراد وابسته به شیشه است که جزء در موارد نادر نیاز به بستری بیماران نمی باشد که این روش درمانی اعتیاد به شیشه در سراسر دنیا است.

وی اظهار داشت: در روان درمانی ماتریکس درمانگران، تلاش می کنند تا با ایجاد شناخت و خودآگاهی در بیمار، شرایط تغییرات رفتاری که همانا حرکت بسوی زندگی بدون مواد و فاصله گرفتن از عوارض خطرناک آن است را فراهم کنند و در نهایت با تغییر سبک زندگی فرد او را به یک زندگی سالم برسانند.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان آشنایی بیماران، خانواده آنها با عوارض اعتیاد ، مواد محرک و چگونگی درمان ، شناسایی موقعیت های مشکل آفرین هر بیمار، مهارت های پیشگیری از ایجاد وسوسه و کنترل آنها ، مهارت های مدیریت موارد احتمالی لغزش و روش های پاک ماندن ، افزایش توان در برخورد با استرس و مدیریت درمان اختلالات جسمی حاصل از اعتیاد را از روش درمانی ماتریکس بر مداخلات برشمرد و افزود : سازمان بهزیستی بعنوان یکی از دستگاه های پیشرو در امر پیشگیری و درمان مواد مخدر می باشد که با اقدام همه جانبه و هماهنگ با دستگاه های مربوطه بصورت پژوهش محور و علمی گام بر می دارد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد :اجرای ماتریکس یک برنامه تدوین و زمانبندی شده سه ماهه و بصورت هفتگی است که این مهم با حضور درمانگر و بیمار انجام می شود که مدت زمان هر جلسه حدود 30 دقیقه بوده که در طول جلسه مباحثی از جمله تکالیف جلسه قبل ، بررسی وضعیت رفتاری بیمار و آموزش های لازم در طول هفته مورد بررسی قرار می گیرد.

محمدی کمک به توقف فرد به استفاده از مواد محرک ، تشویق آنها به درمان از آغاز تا پایان ، درک خطرات عود و جلوگیری از بازگشت دوباره ، ارتباط بین درمانگر وفرد معتاد به مواد محرک و کمک به فرد و اعضای خانواده اش برای اطمینان از انطباق با برنامه درمان را از اهداف اصلی این مدل عنوان نمود و یادآور شد: این روش از موثرترین راه حل ها برای این نوع از اعتیاد است که کاهش قابل توجهی در سو استفاده از محرک به دنبال داشته است.

وی این روش درمان را نسبت به سایر روشها مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: تمرکز در رفتار به جای احساسات، تشویق و استفاده از انتقال، تمرکز بر پرهیز و تشویق حمایت از نظام خانواده از مهمترین تفاوتهای این نوع درمان است.

گفتنی است، این دوره آموزشی با حضور30 نفر از روانشناسان مراکز درمانی و بازتوانی کاهش آسیب بمدت 3 روز در بهزیستی استان زنجان به اجرا در می آید.

ارسال نظرات