مدیرکل کمیته امداد استان زنجان:

استفاده از ظرفیت مبلغان علوم دینی برای تبیین زکات از برنامه‌های مهم تبلیغی شورای زکات است

فضاسازی محیطی در قالب نصب تابلوهای زکات روستاها ، دیوارنویسی ، تهیه و نصب بنر در مساجد و معابر و دیدار چهره به چهره با کشاورزان و استفاده از ظرفیت مبلغان علوم دینی برای تبیین موضوع زکات از برنامه‌های مهم تبلیغی شورای زکات استان در سال جدیداست .
کد خبر: ۸۸۸۱۳۸۶
|
۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل کمیته امداد استان زنجان در جلسه شورای زکات شهرستان ابهر با ارائه گزارشی از اقدامات این نهاد در حوزه ترویج و جمع‌آوری زکات از افزایش 47 درصدی جمع‌آوری زکات در سال 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن در استان زنجان خبر داد و گفت: در اسلام نماز به‌عنوان بعد روحانی و وسیله ارتباط باخدا و زکات بعد مادی و وسیله ارتباط با مردم وضع‌شده است.

هدایت صفری افزود: وظیفه مدیران در نظام اسلامی برنامه‌ریزی و فعالیت در هردو بخش است .

وی با اشاره به اینکه از دیدگاه مقام معظم رهبری چهارپایه نظام ساز در دین نماز ، زکات ، امربه‌معروف و نهی از منکر است ، اظهار داشت: وظیفه کارگزاران و مدیران در جامعه اسلامی گفتمان سازی و جریان سازی در این بخش‌ها به‌ویژه در حوزه زکات بر پایه اعتقادات درونی است .

صفری با تأکید بر اینکه برای نهادینه شدن فرهنگ پرداخت زکات نیاز است همه دستگاه‌ها در حوزه کارکردی خود در این بخش اثرگذار باشند، ادامه داد: از آثار فردی و اجتماعی پرداخت زکات جاری شدن برکت در جامعه و تبدیل مال به رزق حلال است و اگر این موضوع به‌درستی برای مردم تبیین شود آن‌ها زکات خود را می‌پردازند.

دبیر شورای زکات استان زنجان در ادامه میزان زکات جمع‌آوری‌شده در استان در سال گذشته را 84 میلیارد و 291 میلیون ریال اعلام و تصریح کرد: بر اساس آمارهای موجود 57 میلیارد ریال زکات در سطح استان در سال 94 جمع‌آوری‌شده بود که میزان زکات جمع‌آوری‌شده در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 47 درصد افزایش داشته است .

صفری با اشاره به اینکه استان در بخش جمع‌آوری زکات در سال گذشته 113 درصد برنامه ابلاغی دبیرخانه شورای مرکزی زکات کشور را محقق کرده است ، گفت : طبق ارزیابی‌های انجام‌شده دبیرخانه شورای مرکزی زکات کشور، استان زنجان در این بخش رتبه چهارم را در بین سایر استان‌ها کسب کرده است .

وی اولویت هزینه کرد زکات را طبق دستورات دین مبین اسلام برای محرومین اعلام کرد و افزود : بر اساس الزامات موجود 60 درصد زکات جمع‌آوری‌شده باید برای محرومین و 40 درصد آن برای امور عام‌المنفعه هزینه شود که طبق آمارهای موجود میزان بهره‌مندی نیازمندان از زکات جمع‌آوری‌شده در استان زنجان در سال گذشته 39 درصد بوده است .

صفری همچنین تصریح کرد : بر اساس آمارهای موجود سهم نیازمندان از زکات جمع‌آوری‌شده سال گذشته در شهرستان 23 درصد بوده است که ضرورت دارد با اقدامات اثربخش زمینه احیای حقوق محرومین از زکات فراهم‌شده و با برنامه‌ریزی و فعالیت مناسب این میزان در سال جاری در شهرستان به 60 درصد برسد.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان با اشاره به اینکه زکات بالقوه استان بیش از 30میلیارد برآورد شده است ، ادامه داد : برای اینکه پرداخت زکات در جامعه نهادینه شود نیاز است همت همگانی در این بخش شکل‌گرفته و در حوزه تأمین منابع اقتصادی جامعه اسلامی به‌ویژه محرومیت‌زدایی اثربخش شود .

وی برنامه عملیاتی استان در حوزه جمع‌آوری زکات برای سال جاری را 94 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت : طبق برنامه ابلاغی میزان زکات جمع‌آوری‌شده در سال جاری در شهرستان ابهر 16 میلیارد و 300 میلیون ریال هدف‌گذاری شده است .

صفری در ادامه به اقدامات انجام‌شده در حوزه فرهنگ‌سازی و تبلیغ این فریضه الهی در استان اشاره کرد و افزود : فضاسازی محیطی در قالب نصب تابلوهای زکات روستاها ، دیوارنویسی ، تهیه و نصب بنر در مساجد و معابر و دیدار چهره به چهره با کشاورزان و استفاده از ظرفیت مبلغان علوم دینی برای تبیین موضوع زکات از برنامه‌های مهم تبلیغی شورای زکات استان در سال جدیداست .

وی نقش روحانیت را در حوزه تبیین فریضه الهی زکات را مهم دانست و اظهار کرد : در حوزه تبیین صحیح و هدفمند وجوب پرداخت زکات در جامعه و شفاف‌سازی هزینه کرد آن در کنار استفاده از ظرفیت روحانیت ، رسانه‌های جمعی به‌ویژه صداوسیما، خبرگزاری‌ها و جراید می‌توانند در گفتمان سازی زکات در جامعه نقش مهمی ایفا کنند.

حجت‌الاسلام جعفر رحیمی امام‌جمعه شهر ابهر نیز در این جلسه با اشاره به اینکه هدف از تشکیل شورای زکات احیای این فریضه الهی و ساماندهی آن در جامعه است ، گفت : در جامعه‌ای که پرداخت زکات به فراموشی سپرده شود آن جامعه دچار مشکل خواهد شد .

وی با تأکید بر ورود مسئولانه همه دستگاه‌های عضو شورای زکات شهرستان در حوزه ترویج و فرهنگ‌سازی پرداخت زکات ، ادامه داد : برای ادای این واجب الهی همه باید خود را در این بخش مسئول دانسته تا ادای این فریضه شرعی در جامعه اسلامی تعطیل نشود.

علی حیدری فرماندار شهرستان ابهر نیز در جلسه شورای زکات شهرستان بابیان اینکه در جامعه اسلامی نیاز است فرهنگ غنی اسلام که پرداخت زکات نیز جزو آن است به نحو مطلوب تبیین شود ، گفت : همه در حوزه زکات و جمع‌آوری آن و اثربخشی این واجب الهی در کمک به نیازمندان وظیفه‌دارند نقش خود را به‌درستی ایفا کنند.

ارسال نظرات