بخش زیادی از تصادفات جادهای در آذربایجان غربی ناشی از مشکلات هندسی راهها است
رئیس پلیس راهور آذربایجان غربی بیان کرد: تعداد موتورسیکلتهای موجود در استان 187 هزار و 380 دستگاه است که این رقم نشان میدهد به ازای هر 17 نفر یک موتورسیکلت در سطح آذربایجان غربی وجود دارد و به طور کل برای هر 4 نفر یک موتورسیکلت یا خودرو در استان وجود دارد.
وی افزود: خانواده خودرو پژو 24 درصد کل تصادفات را در سطح آذربایجان غربی تشکیل میدهد و 21 درصد رانندگان استان پژو سوار هستند و 16 درصد پراید سوار هستند و پراید نیز 13 درصد تصادفات را تشکیل میدهد و 13 درصد سایپا سوار هستند که 11 درصد تصادفات را تشکیل میدهند و 9 درصد پیکان سوار هستند که 9 درصد از تصادفات را تشکیل میدهد و 5 درصد سمند سوار هستند که 8 درصد تصادفات را تشکیل میدهند و بقیه وسایل نقلیه مجموعاً 34 درصد تصادفات را تشکیل میدهند.
فرمانی گفت: در 3 ماهه اول سال یک هزار و 117 تصادف جرحی داشتیم که تعداد 2 هزار و 86 نفر در این تصادفات مجروح شدند و 101 نفر فوت کردند و لازم به ذکر است که در تعداد فوتی در مقایسه با سال قبل نیز هم همین تعداد را داشتیم و در مجروحین نیز 9 درصد افزایش داشتهایم و 446 فقره تصادف خسارتی تجربه کردهایم.
وی تصریح کرد: تعداد اعمال قانون در سال جاری 294 هزار و 242 نفر بودند و 5 هزار و 125 فقره از خودروها توقیف شدند که در مقایسه با پارسال 26 درصد افزایش داشتیم و یک هزار و 528 دستگاه موتورسیکلت نیز توقیف شد و 33 مورد از گواهینامه بالای 30 نمره منفی بالا نیز ضبط شد.
رئیس پلیس راهور آذربایجان غربی تأکید کرد: 54 درصد از تصادفات جرحی هستند و 42 درصد خسارتی هستند و 4 درصد فوتی هستند که 58 درصد تصادفات در جادههای اصلی رخ دادهاند و 20 درصد در فرعی و 12 درصد در راههای روستایی و 10 درصد در بزرگراهها به وقوع پیوستهاند و 68 درصد تصادفات در روز اتفاق افتاده است.
وی تصریح کرد: 60 درصد از فوتیهای تصادفات در سر صحنه اتفاق میافتد و 10 درصد حین انتقال به مراکز درمانی و بیمارستان و 30 درصد در بیمارستان فوت میکنند و 38 درصد تصادفات برخورد وسیله با وسیله است و 30 درصد واژگونی و خروج از جاده است و 8 درصد برخورد وسیله نقلیه با موتورسیکلت است.
فرمانی اظهار کرد: بیشترین زمان وقوع تصادفات از 4 بعد از ظهر تا 10 شب است که 40 درصد از کل تصادفات در این بازه زمانی رخ میدهد و بیشترین ترددها در فصل تابستان و بهار است که 28 درصد در فصل تابستان انجام میشود و بیشترین تردد در تابستان در سه محور ارومیه مهاباد و میاندوآب مهاباد و ارومیه سلماس است.
وی گفت: طرح تابستان از یکم تیر تا یکم مهر است و بیشترین تصادفات و ترافیک هم در تابستان است و با توجه به وضعیت فصل تابستان از ظرفیت انتظامی استان و سایر سازمانها از جمله سازمانهای اداره کل راهداری، راه و شهرسازی، هلال احمر، ظرفیت خودرو، اورژانس، آتشنشانی، شهرداری، آموزش و پرورش، صدا و سیما، اداره کل ارشاد، مخابرات، خانواده و پلیس استفاده میشود که نقش تأثیرگذاری در تصادفات را دارند و لازم به ذکر است که حضور پلیس میتواند 6 درصد در کاهش تصادفات تأثیرگذار باشد.
رئیس پلیس راهور آذربایجان غربی بیان کرد: 45 نقاط حادثهخیز در استان داریم که متأسفانه علیرغم پیگیریها و مطالعات ولی با کمبود اعتبار اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است و در استان ما 22 درصد از تصادفات به دلیل نواقصات و مشکلات هندسی راهها در رخ میدهد و از طرفی تنها 30 درصد وسیله نقلیه استان ایمنی و استانداردهای لازم برای تردد را دارند.
وی بیان کرد: 13 درصد از تصادفات به دلیل فقدان حداقل ایمنی لازم در وسایل نقلیه است و 63 درصد تصادفات نیز به دلیل عامل انسانی و تخلفات رانندگان است.
فرمانی خاطرنشان کرد: دوربینهای ثبت تخلفات تأثیرگذار است از نظر عملیات تأثیر روانی و نصب هر دوربین 40 تا 60 درصد تصادفات را کاهش مییابد و با پیگیریهای صورت گرفته از 52 دوربین پیشرفته برخوردار شدیم و مشکلات برق این دوربینها 45 مورد برطرف شده است و بقیه نیز برطرف میشود.
وی افزود: تصادفات رخ به رخ و واژگونی در استان بیشتر به علت عدم وجود حفاظ ایمنی در حاشیه پلها و راهها است و دلیل دیگر از بین رفتن خطکشیهای جادهها و وجود پیچهای غیراستاندارد و طولی بودن استان و نبود پارکینگها و استراحتگاههای مناسب است نبود روشنایی کافی در شب و مهمتر از همه کمبود تابلو علائم و عدم کارایی چراغهای چشمک زن است.
رئیس پلیس راهور آذربایجان غربی تأکید کرد: بیشترین ساعتی که رانندگان خسته و خواب آلود میشوند یک شب تا 4 بامداد است.