خبرهای داغ:
در گفتگو با رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بوکان عنوان شد:

آجر های لعاب دار قلایچی به زادگاه خود باز خواهند گشت/هیچ شی تاریخی دارای ارزش مالی در حوزه استحفاظی بوکان وجود ندارد

به دنبال کشفیات اخیر اشیاء تاریخی در بوکان توسط نیروی انتظامی و ایجاد شائبه های فراوان در مورد قیمت و مکان این اشیاء کشف شده خبرگزاری بسیج در گفتگوی اختصاصی با رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان آخرین جزئیات این کشفیات و همچون جدید ترین خبر های حوزه میراث فرهنگی را جویا شد که متن کامل آن در زیر می آید.
کد خبر: ۸۸۷۳۴۰۵
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، اسعد جمیانی در این گفتگو با اشاره به کشف ۳۵ قلم اشیاء جعلی تاریخی طی دو ماموریت توسط نیروهای انتظامی در بوکان عنوان کرد: در هشتم خرداد ماه به دنبال یک گزارش مردمی، مبنی بر حضور یک فرد با چندین شی تاریخی در یک مغازه آرایشگاه مردانه نیروی انتظامی وارد عمل و طی یک عملیات موفق به کشف ۲۸ شی قدیمی در مغازه مذکور شدند.

وی ادامه داد: به دنبال این کشف با درخواست نیروی انتظامی مبنی بر حضور کارشناسان میراث فرهنگی برای تعین هویت شی های کشف شده آشکار شد از این تعداد آثار کشف شده تنها ۱۱ قطعه مربوط به هزاره اول قبل از میلاد مربوط به دوره هخامنشی و ساسانیان و همچنین اسلامی است و دارای اصالت تاریخی و فرهنگی هستند.

جمیانی افزود: کارشناسان این سازمان همچنین اصالت ۱۷ شی دیگر را که از جنس مفرغ، مس، نقره، برنز به همراه دو کتیبه با زبان میخی بود را تقلبی و ساختگی ارزیابی کردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان بوکان عنوان کرد: جاعلان میراث فرهنگی و تاریخی با ظرافت بسیار بالای و بر اساس آثار اصلی این فلزات را ذوب و دست به ساخت این اشیاء، قدیمی زده بودند که این امر شناخت جعلی بودن این اشیاء را برای افراد عادی غیر ممکن کرده است.

وی ادامه داد: این آثار شامل گل سرف دکمه، و دیگر زیورالات تاریخی هستند که برای ادامه کار بیشتر روی آنان توسط کارشناسان حوزه تاریخی به استان ارجاع شدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بوکان همچنین در مورد دومین کشفیات اشیاء جعلی تاریخی در بوکان ادامه داد: در تاریخ ۱۳ خرداد ماه امسال نیروی انتظامی موفق به کشف دو کاسه، یک شمشیر قدیمی نیم متری، دو بشقاب طلایی رنگ و دو عدد انگشتر از یک فرد شد که به گفته مردم در خیابان در حال فروش انان بود.

وی افزود: بعد از کار کارشناسی کارشناسان حوزه اشیاء تاریخی جعلی بودن تمام اشیاء مشخص شد.

جمیانی گفت: از این هفت قلم شی تاریخی دو کاسه مفرغی به شیوه جدید و بر اساس آثار دوره ساسانی ساخته شده بود و مدتها در زیر خاک مدفون شده است.

وی ادامه داد: در میان این هشت قطعه شی ء، دو کاسه فلزی طلایی رنگ تعجب کارشناسان را به همراه داشت زیرا جاعلان برای ساخت این دو کاسه فلزی، ضمن ذوب آثار قدیمی و قالب ریزی دوباره آنها بر اساس نمونه های دوره ساسانی، از یک روکش ضخیم طلای ۲۴عیار استفاده کرده بود و نگه‌داشتن این دو شی به مدت طولانی در آب طلا و زیر خاک تشخیص جعلی بودن آنها را نیز برای کارشناسان سخت کرده بود.

هیچ شی تاریخی دارای ارزش مالی در حوزه استحفاظی بوکان وجود ندارد

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بوکان با اشاره به مکان ساخت و اکتشاف این اشیاء عنوان کرد: این آثار در یکی از شهرهای اطراف ساخته شده بودند و برای فروش به بوکان منتقل شده بودند.

اسعد جمیانی عنوان کرد: بنا به کاوش های باستان شناسی در حوزه استحفاظی بوکان هیچ شی تاریخی دارای ارزش مالی در این منطقه وجود دارد و تمامی موارد کشف شده تنها دارای ارزش تاریخی و هویتی هستند.

وی ادامه داد: فلزهای موجود تاریخی در منطقه بوکان از جنس مفرغ بوده که آن هم هیچ ارزش مادی ندارند.

موزه بوکان در ردیف پروژه های محرک استان برای سال ۹۶ قرار گرفت

جمیانی در این باره عنوان کرد: خوشبختانه برای موزه بوکان ردیف بودجه تعریف شده و قطعا این پروژه در این شهرستان احداث خواهد شد.

وی ادامه داد: قرار بر این بود که طی سال ۹۵ یک چهارم بودجه تعین شده برای ساخت این موزه تعلق یابد که متاسفانه یک ریال ان نیز محقق نشد.

وی عنوان کرد: با رایزنی های انجام شده توسط مسئولان شهرستانی خوشبختانه موزه بوکان جزء پروژهای محرک استان قرار گرفت و انشالله در سال جاری شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود.

فصل جدیدی از کاوش ها در تپه های باستانی قلایچی و کلتپه صورت خواهد گرفت

اسعد جمیانی به کاوش های پیش رو در شهرستان بوکان طی سال ۹۶ نیز اشاره کرد و عنوان نمود: دو تپه باستانی کلتپه و همچنین قلایچی جزء پروژه های هستند که انشالله و بعد از طی مراحل قانونی فصل جدید کاوش ها در آنان آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به کاوش های اخیر در تپه کلتپه افزود: تپه کلتپه بوکان به صورت لایه لایه است و هنوز کاوش های خوبی روی آن صورت نگرفته است.

جمیانی با شاره به تاریخ این تپه نیز عنوان کرد: به احتمال فراوان در این تپه به آثاری از دوره های هزاره اول تا ۵ قبل از میلاد و حتی پیش از تاریخ بر بخوزیم که می تواند برای تاریخ منطقه بسیار حائز اهمیت باشد.

سال ۹۵ دواثر تاریخی بوکان ثبت ملی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان بوکان همچنین به اثرات ثبت شده ملی در بوکان طی سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: طی سال ۹۵ برای ۶ اثر فاخر بوکان تشکیل پرونده شد که در نهایت ۲ پروژه در لیست آثار ملی کشور جای گرفتند و ثبت ملی شدند.

جمیانی تصریح کرد: پل سلطان و مقبره شیخ احمد کور دو اثری بودند که در نهایت ثبت ملی شدند و امید است در سال ۹۶ این روند ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: برای ثبت یک اثر در ردیف آثار ملی بیش از ۶ ماه کار کارشناسی لازم است و بعد از ان نیز در نهایت نظر کارشناسان امر در تهران تعین کننده برای ثبت یک اثر به عنوان اثر ملی است.

بهره برداری از غار تاریخی قلایچی متوقف شد

اسعد جمیانی رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بوکان در ادامه گفتگوی خود به غار قلایچی به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های حذب گردشگر در بوکان اشاره کرد و عنوان نمود: از دو سال پیش پرو پزال طرح غار قلایچی به عنوان یک منطقه گردشگری توسط سازمان نظام مهندسی بوکان تهیه و تدوین شده بود.

وی ادامه داد: در این طرح ما شاهد نکات بسیار مثبتی بودیم که هم ماهیت اصلی غار را حفظ می کرد و هم این منطقه را تبدیل به یکی از مهم ترین جاذبه های گرشگری استان معرفی می نمود.

جمیانی درباره آخرین وضعیت این طرح عنوان کرد: پس از رایزنی های گسترده با دیگر نهاد های مرتبط عنوان شد که به علت حفظ ماهیت درونی غار بهره برداری از ان امکان پذیر نیست به همین علنا تمام اقدامات برای بهره برداری از این جاذبه منحصر متوقف شد.

جمیانی همچنین به غارهای روستای قراوه بوکان نیز اشاره کرد و تصریح نمود: پروسه مالکیت اشکفت های فرهاد تاش قراوه هم اکنون توسط کارشناسان سازمان میراث فرهنگی در دست برسی است و انشالله در این مورد نیز شاهد خبر های مسرت بخشی خواهیم بود.

از نظر بودجه با کمبود شدیدی رو به رو هستیم

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بوکان همچنین در باره بودجه این سازمان در شهرستان بوکان عنوان کرد: کل بودجه دریافتی ما در سال ۹۵ ۴۰ میلیون تومان بود که آن هم صرف بازسازی دو اثر بسیار مهم تاریخی ( مقبره سرداران مکری- مسجد جامع حمامیان) شد.

اسعد جمیانی افزود: بر کسی پوشیده نیست که بوکان مرکز تاریخ و تمدنی کهن است و جایجای ان مملو از مکان های مهم تاریخی است اما برای کار کارشناسی بر روی این اماکن نیاز به بودجه و پشتوانه مالی است که متاسفانه این سازمان از آن برخوردار نیست.

آجر های لعاب دار قلایچی به بوکان باز خواهند گشت

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بوکان در باره پیشنهاد خبر نگار کانی پرس مبنی بر برگزاری نمایشگاهی از اثار تاریخی بوکان عنوان کرد: از مدتی قبل پیگیر این موضوع هستیم و خوشبختانه اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز از این پیشنهاد استقبال کرده است.

اسعد جمیانی ادامه داد: هر چند باز گرداندن این اشیاء به بوکان منوط به تامین امنیت آنان شده که ما هم اکنون در حال رایزنی برای مکان نمایشگاه و تامین امنیت آنان هستیم.

وی تصریح کرد: هرچند مسئولان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز پیشنهاد دادند در صورت براوردن نشدن امکان برای برگرداندن اشیاء مهم و تاریخی بوکان جهت ارائه در نمایشگاه می توانیم تعدادی از آجر های لعاب دار قلایچی را به بوکان بفرستیم تا مردم از نزدیک با این اثرات فاخر تاریخی آشنا شوند.

جمیانی خاطر نشان کرد: تمام سعی خود را خواهیم کرد که بتوانیم این آجر ها را برای نمایش عمومی به بوکان بازگردانیم تا مردم از نزدیک بیش از گذشته با تاریخ این منطقه اشنا شوند.

ارسال نظرات