یک جامعه شناس در گفتگو با «بسیج» مطرح کرد

افزایش اعتیاد و بزهکاری؛ نتیجه مهاجرت بی رویه روستائیان به کلانشهرها/ لزوم توجه مسئولان به ظرفیت و توسعه روستاها

قرائی مقدم گفت: افزایش جرم، اعتیاد، دزدی و فساد در کلانشهرها نتیجه افزایش بی رویه مهاجرت افراد به شهرهای بزرگ است.
کد خبر: ۸۸۷۲۴۹۵
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲

دکتر امان الله قرائی مقدم جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج در رابطه با افزایش مهاجرت روستائیان به شهرهای بزرگ و افزایش آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد و بزهکاری اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از روستائیان از روستاهای خود به شهرهای کوچک و بعد از آن به کلانشهر ها مهاجرت می کنند.

وی با اشاره به دلایل افزایش این معضل افزود: یکی از مهم ترین دلایل مهاجرت بسیاری از روستائیان به کلانشهرهایی همچون تهران تمرکز همه امکانات بهداشتی، رفاهی، صنایع، کارخانجات و تولید اشتغال و رفاه اجتماعی در شهرهای بزرگ است.

این جامعه شناس بیان داشت: میزان مهاجرت از روستاها به شهرها بزرگ به حدی رسیده که الان شهرها بدون هیچ جنگ و خونریزی به تصرف مهاجران روستائی درآمده است.

دکتر مقدم با بیان اینکه مهاجرت با افزایش آسیب های اجتماعی رابطه مستقیمی دارد یادآور شد: امروز 13 میلیون حاشیه نشین داریم که به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده اند اما در داخل شهر جا و مکانی برای خود ندارند. افزایش جرم، اعتیاد، دزدی و فساد در کلانشهرها نتیجه افزایش بی رویه مهاجرت افراد به شهرهای بزرگ است.

وی با اشاره به تاکیدات امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه روستاها نباید از جمعیت خالی شوند و میزان عملی شدن این فرموده امام راحل در کشور گفت: یکی از مسائلی که امام خمینی (ره) بر آن تاکید می کردند اهمیت دادن به روستاها بود اما متاسفانه آنطور که باید و شاید این فرمان عملی نشده است؛ درصد بسیار بالایی از صنایع دستی، تولیدات کشاورزی و دامداری شهرها از روستاها تولید می شود اما کمترین میزان توجه شامل حال روستاهای کشورمان شده است.

این جامعه شناس تاکید کرد: مسئولان مربوطه باید با حمایت از روستائیان ما صنایع دستی کشور را احیا کنند چراکه این مسئله نقش بسیار مهمی در رونق اقتصادی کشور و کاهش مهاجرت به شهرهای بزرگ خواهد داشت.


ارسال نظرات
آخرین اخبار