سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خبر داد:

شروع عمليات مرمت و ساماندهی قلعه محمدباقری هرات

عملیات مرمت و ساماندهی قلعه محمدباقری هرات واقع درشهرستان خاتم آغاز شد.
کد خبر: ۸۸۶۹۴۳۸
|
۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خاتم، ریاحی مقدم سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان ؛ گفت: قلعه محمد باقری هرات قلعه‌ای است با پلان چهار ضلعی و قدمت ۳۰۰ ساله که منسوب به حاج محمدباقر نامی می باشد و در خیابان امام خمینی شهر هرات شهرستان خاتم واقع شده است.

وی با بیان اینکه قدمت بنا با توجه پلان قلعه و مصالح استفاده شده در آن و همچنین تزیینات برج‌ها و سردر قلعه، به دوره زندیه بازمی‌گردد، گفت: بنای قلعه محمدباقری هرات به لحاظ شکل کلی یک مستطیل است که در چهارگوشه خود دارای چهار برج دایره‌ی شکل است.

ریاحی مقدم در ادامه مصالح به کار رفته در این قلعه را خشت، گل و چینه دانست و اشاره ای نیز به تزیینات و فضای داخلی قلعه داشت.

و ی گفت: قلعه محمد باقری دارای چهار برج مدور و با حجم مخروطی باریک است که دیوار حصار آن چینه‌ای بوده و قسمت بیشتر آن تخریب‌ شده است، برج‌ها تا ارتفاع معینی با چینه و باقی با خشت ساخته‌ شده است.

قسمت خشت‌ چین دارای تزییناتی چون نقوش چلیپا، زیگزاگی و نقش شبیه حرف دال است که هرکدام درون باندی مجزا ایجادشده است. ورودی قلعه نیز در ضلع شرقی و دارای قوس جناقی است و با نقوش هندسی چلیپا و زیگزاگی تزیین شده است.

این مقام مسئول اجراي ديوار خشتی، اندود كاهگل ته كش و روكش بدنه و اجرای ديوار بصورت چينه را از اهم آيتم هاي اجرايی در این فصل از مرمت قلعه عنوان کرد و گفت: در راستای مرمت و استحکام بخشی این قلعه تاریخی کارگاه تولید خشت نیز در این بنا ایجاد شده است.

گفتنی است: قلعه محمد باقری هرات در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۲ با شماره ۸۵۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ارسال نظرات