دولت توانایی مدیریت تأمین اجتماعی را ندارد

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور گفت: مالکان اصلی تأمین اجتماعی در حقیقت کارگران و کارفرمایان هستند و دولت به عنوان امین این قشر در حوزه وارد شده و باید مدیریت مناسبی داشته باشد ولی شایستگی مدیریت تأمین اجتماعی کشور را ندارد.
کد خبر: ۸۸۶۸۸۷۵
|
۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳

 به گزارش خبرگزاری بسج مازندران، حمیدرضا امام قلی‌تبار در ارتباط  با مشکلاتی که در سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد اظهار کرد: تأمین اجتماعی 90 درصد منابع خود را از محل 23 درصد کارفرما و 7 درصد کارگرها تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه در حالت عادی 90 درصد درآمد تأمین اجتماعی از سوی کارگران و کارفرمایان تأمین می‌شود افزود: در حقیقت مالکان اصلی تأمین اجتماعی کارگران و کارفرمایان هستند و دولت به عنوان امین این قشر در حوزه وارد شده و باید مدیریت مناسبی داشته باشد اما شایستگی مدیریت تأمین اجتماعی کشور را ندارد.

وی ادامه داد: علت موضوع این است دولتی که در سنوات گذشته 130 هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار بوده اصرار بر مدیریت این سازمان دارد تا بتواند به منافع خود دسترسی پیدا کند.

امام قلی‌تبار با اشاره به اینکه در حال حاضر کار به جایی رسید که دولت نه تنها مطالبات خویش را پرداخت نکرد بلکه هزینه‌ای را به سبد تأمین اجتماعی وارد کرد یادآور شد: در دو سه سال اخیر دولت بابت طرح بیمه سلامت و درمان بیش از 8 هزار میلیارد تومان از این سازمان دریافت کرده است.

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور ادامه داد: این اقدام دولت منافعی برای خدمات‌گیرندگان تأمین اجتماعی نداشت، به این دلیل که به مالکان این سازمان توجه مناسبی نشده است.

وی با بیان اینکه دولت در این طرح از پول کارگران و کارفرمایان در اختیار افرادی دفترچه قرار داد که هیچ کمکی به این سازمان نکردند، بیان کرد: این اقدام دولت بیشتر جنبه سیاسی داشته است.

امام‌قلی‌تبار با اشاره به اینکه دولت 8 هزار میلیارد تومان از محل صندوقی دریافت کرد که خود در آستانه ورشکستگی قرار دارد، عنوان کرد: در حال حاضر به گونه‌ای شد که سازمان تأمین اجتماعی برای مصارف خود از سیستم بانکی تسهیلات دریافت می‌کند و این امر نشان‌دهنده این است که آینده‌ای روشنی برای این سازمان وجود ندارد.

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور افزود: در بودجه سال 96 پیش‌بینی کردند که از سیستم بانکی تسهیلات دریافت کنند و بابت این تسهیلات 6 هزار میلیارد تومان به هزینه‌ای این صندوق اضافه کردند.

وی با اعلام اینکه برای جبران نقدینگی در واحدها از همه ظرفیت‌ها استفاده می‎کنیم و اگر نتوانستیم از ظرفیت‌های خویش استفاده کنیم اقدام به دریافت تسهیلات می‌کنیم،افزود: بنده با طرح یک سؤال این موضوع را مطرح می‌کنم، سازمان تأمین اجتماعی گروهی در اختیار دارد به نام شستا به دلیل ضعف مدیریت در این گروه با کاهش سودهی و حتی زیان‌دهی واحدهای شستا مواجه هستیم.

امام‌قلی‌تبار خاطر نشان کرد:راندمان مالی شرکت‌های تابع تأمین اجتماعی کمتر از پنج درصد است و اگر این واحدها فروخته شده و منابع مالی آن در بانک‌ها سپرده‌گذاری شود سیتسم بانکی 15 درصد سود در اختیار تامین اجتماعی قرار می‌دهد و مدیران تأمین اجتماعی که دولتی هستند باید در این ارتباط پاسخگو باشند.

وی یادآور شد: مدیران تأمین اجتماعی امین ما هستند ولی به دلیل کم کاری‌های زیاد مشکلات این سازمان به چشم کارفرما و کارگر می‌رود.

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور با اعلام اینکه 6 هزار میلیارد تومان رقم بسیار بالایی است، افزود: متولیان باید بهره‌وری و راندمان شرکت‌های شستا را افزایش داده و مصارف خودشان را از این قبل تأمین کنند.

وی خاطر نشان کرد: دریافت 6 هزار میلیارد تومان تسهیلات از سیستم بانکی توسط تأمین‌ اجتماعی نشان از عدم توانمندی در مدیریت این سازمان است.

امام‌قلی‌تبار با اعلام اینکه تصمیم‌گیرنده اصلی تأمین اجتماعی در حال حاضر دولت است گفت: مدیریت در تأمین اجتماعی به صورت کلی جابه‌جا شد، صاحبان اصلی این سازمان کارگران و کارفرمایان هستند ولی تصمیم‌گیرنده برای ما دولت است.

وی دیگر مشکل در ارتباط با تأمین اجتماعی را مربوط به خدماتی که این سازمان به پرسنل خویش ارائه می‌دهد دانست و افزود: پرسنل تحت امر که بیش از 60 هزار نفر است، در بودجه سال 96 بیش از 900 میلیارد تومان تسهیلات اختصاص دادند، در صورتی که برای حدود 12 میلیون بیمه شده حدود 400 میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد که این اقدام به دور از انصاف و عدالت است.

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور با بیان اینکه عدالت و انصاف در ارائه خدمات ارائه نشد و با این وضعیت سازمان تأمین اجتماعی دور نمای مناسبی ندارد، خاطر نشان کرد: پیشنهاد ما این است که هیأت امنا و مدیریت آن طوری تغییر کند که کارگران و کارفرمایان از یک رای مساوی با دولت برخودار باشند.

وی با اشاره به اینکه شورایی باید تشکیل شود که هم کارگر و کارفرما همراه دولت در ارتباط با تأمین اجتماعی تصمیم‌گیری کنند، یادآور شد: در حال حاضر در هیأت مدیره تأمین اجتماعی کمترین حق اظهارنظر را داریم و با توجه به اینکه تأمین اجتماعی حیات خلوت دولت شد چندان علاقه به واگذاری این سازمان به کارگران و کارفرمایان را ندارد.

امام‌قلی‌تبار در پاسخ به این سؤوال آیا دولت که قرار بود اوضاع تأمین اجتماعی را از وضعیت گذشته بهتر کند موفق به این امر شد؟ گفت: تغییر و تحول در حوزه تأمین اجتماعی توسط کارگران و کارفرمایان احساس نشد، در این مدت تنها چیزی که عاید تأمین اجتماعی شد افزایش میزان بدهی دولت به این سازمان بود.

وی اضافه کرد: خدماتی که این سازمان به خدمات‌گیرندگان ارائه می‌دهد روز به روز در حال کاهش است و همه این فرآیندها دست به دست هم داد که نگاه مثبتی توسط مالکان تأمین اجتماعی به مدیریت آن وجود نداشته باشد.

امام‌قلی‌تبار اضافه کرد: اقدامات و عملکردها در حوزه تأمین اجتماعی شفاف نبوده و شاید هم به گونه‌ای باشد که این سازمان توان پرداخت حقوق بازنشستگان خویش را هم ندارد و این موضوع جای نگرانی دارد.

وی یادآور شد: مشکل تأمین اجتماعی در دولت گذشته و دولت یازدهم انباشته و در حال حاضر به این نقطه نامناسب رسیده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها