آیت‌الله محمد خامنه‌ای:

فلسفه در مواجهه با فضای مجازی باید پیام بشریت، حکمت و عقلانیت را به جهان برساند

رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا، گفت:‌ فلسفه در مواجهه با فضای مجازی باید پیام بشریت و پیام حکمت و عقلانیت را به دنیا برساند و آن‌ها را راهنمایی کند.
کد خبر: ۸۸۶۲۳۴۸
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، بیست و یکمین همایش ملی حکیم ملاصدرا با عنوان «فلسفه در مواجهه با فضای مجازی» صبح امروز(یکشنبه 31 اردیبهشت ماه) با حضور اساتید و اندیشمندان فلسفه اسلامی در سالن همایش مجتمع آدینه آغاز شد.

در ابتدای این همایش آیت الله سیدمحمد خامنه ای رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا با اشاره به جایگاه مواجهه فلسفی بیان داشت: در این فضای مجازی که دل و چشم‌ها  و گوش‌ها آمده شنیدن هست،‌چه وظیفه‌ای داریم، برخورد و مواجهه با هم یک نتیجه‌ای دارد؛، فلسفه در مواجهه با اینت فضا در مرحله اول با یک مجموعه بزرگ روبرو است.

وی افزود: شأن فلسفه این است که در این چنیین فضای بزرگی که امکان خطاب قرار دادن ا فراد است، سازوکاری داشته باشد، اساساً‌در حکمت فلسفه تقسیم‌بندی حکمت نظری و حکمت عملی صورت می‌گیرد، فلسفه بنا دارد اولاً‌جهان را ادراک کند و این ادراک را به بقیه منتقل کند.

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه فلسفه جهان را می‌شکافد و تحلیل میکند، ابراز داشت: فلسفه به صورت علمی و عقلانی درخودش   جا می‌دهد  تا یک انسان حکیم شود، بنابراین یک انسان حکیم در درجه اول می‌داند که جهان هستی چیست و به س<ال شما پاسخ می‌دهد.

وی ادامه داد: در حکمت عملی خاصیت و کارکد فلسفه مطرح است،‌ عقل و فطرت از این علم نتیجه کمالی می‌گیرد، ‌اگر دارو است میخورد و اگر وسیله هلاکت است نزدیک نمی‌شود، از این علم استفاده می‌کند، فلسفه دانستن برای عمل کردن است، ‌در اینجا تکلیف خودش مشخص است وهم تکلیفی برای او می‌شود که به صورت پیام مردم را هدایت کند.

رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا با اشاره به کتاب اسفار اربعه ملاصدرا به تشریح سفرهای چهارگانه انسان برای شناخت پرداخت و گفت: فلسفه در واقع یک سفر است،؛ در سفر  اول که سفر من الخلق الی الحق است، انسان به کمک عقل و یاری خدای متعال به معرفت‌جویی و به سمت خدا می‌رود، در سفر دوم نگاه،‌نگاه خداگونه است،‌به گونه‌ای دنیا را ببیند که خدا ببیند،‌در این سفر معرفت تمام می‌شود.

وی افزود: سفر سوم عکس سفر اول است یعنی به سوی حق است و به عالم سلوک وارد می‌شوند، در اینجا حکمت عملی است،‌ فلسفه در مواجهه با هر چیزی جایگاه خودش را اینجا نشان می‌دهد، یک نگاه خداگونه به هستی است، بنابراین در مواجهه با فضای مجزای این صجنه گسترده که بشر در ا«جا است، با تمام امکانات دنبال حق و خبر می‌گردد؛ در این محیط فلسفه مواجهه دارد.

آیت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه فضای مجازی یک فضای گفت‌وگو و صحبت کردن برای فلسفه است، خاطرنشان کرد: فلسفه در برابر  برداشت حکیمانه و فلسفی از جهان هستی نتیجه می‌گیرد و میوه و عصاره آن را برای مردم در می‌آورد که نشان دهنده اثر است،‌ در این راستا فلسفه تلاش دارد با اگاهی دادن و بیان کردن معارف، هنجارسازی، فرهنگ سازی و خودسازی به مواجهه با فضای مجازی بپردازد، در مرحله خودسازی باید اخلاق افراد درست شود، زیرا فلسفه را می‌بینیم که روی افراد تأکید کرده است و اصلاح از فرد شروع می‌شود، در اینجا مسأله خانواده ، تدبیر و سیاست هم مدنظر است.

وی به تببین مسأله سیاست از نگاه فلسفی پرداخت و اظهار داشت: حکما گفته‌اند در صدر حکومت باید حیکم باشد که کرامت انسان را درک کند و حکیمانه انسان را بشناسد، در اسلام حق حاکمیت با خداست، پیامبر سفر اول و دوم را انجام داده است و در سفر سوم و چهارم با بعثت می‌آید.

رئیس بنیاد حکمت صدرا خاطرنشان کرد: فضای مجازی فضای بزرگی است و می‌تواند خطرساز باشد، ‌دشمنان با دقت از این فضا استفاده می‌کنند، تبدیل به زندگی بشر به زندگی حیوانی و برای به هدف رساندن امیال خودشان بهره می‌برند، از دیدگاه فلسفه باید یک سیاستی برای اصلاح جامعه بشری بر مبنای توحیدی در فضای مجازی صورت گیرد و روش زندگی را به مردم آموخت که مردم خودشان بر این اساس بتوانند با آن مقابله کنند، در واقع فلسفه در مواجهه با فضای مجازی باید پیام بشریت و پیام حکمت و عقلانیت را به دنیا برساند و آن‌ها را راهنمایی کند.



ارسال نظرات