همرزم شهید سید محمد صنیع خانی :

سید محمد فرمانده ومدیری بی ادعا بود

محمودی گفت: ترابری سپاه در طول جنگ تحمیلی کارهای زیادی انجام داد که این نشان از فرماندهی و مدیریت والای سید محمد صنیع خانی داشت.
کد خبر: ۸۸۶۲۱۸۰
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۲
به گزارش سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج،  محمد محمودی از سال 57 13در نازی آباد زندگی می کند. وی در مورد زمینه آشنایی اش با سید محمد صنیع خانی گفت: سال 1348بود که با سید محمد در مسجدالرسول (ص)نازی آباد آشنا شدم. ما بچه محل بودیم و در مسجد همدیگر را می دیدیم وشهید صنیع خانی 10سال از من کوچکتر بود و همیشه در مسجد و هیئت، همدیگر را می دیدیم. اوایل رفیق صمیمی نبودیم چون من از او بزرگتر بودم؛ولی می توانم بگویم که در دوران  نوجوانی و جوانی اش هرگز سعی نکرد روی عقاید دینی اش پا بگذارد و همیشه یکی از مخلصان امام (ره) و انقلاب بود.
 
وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب،کمیته ای در نازی آباد تشکیل شد و سید محمد به آنجا رفت و بیشتر در کار مبارزه با مواد مخدر بود.ماه های نخستین شروع جنگ،او  در لانه جاسوسی مسئول اعزام نیرو به جبهه ها بود.
 
محمودی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس،مسئول مسئول ترابری سپاه به عهده حاج عباس کرد بود که سیدمحمد معاونش شد.ترابری سپاه در اوایل جنگ با امکانات کمی دست به گریبان بود.وظیفه ما نقل و انتقالات رزمنده ها و امکانات جنگی و غذابه جبهه ها بود. من هم مسئولیت عملیات ترابری سپاه را شدم.
 
همرزم شهید صنیع خانی خاطر نشان کرد: سید محمد بعد از مدتی به فرماندهی ترابری سپاه منصوب شد و من هم جانشینش شدم. از سوی سپاه کل به ما دستورالعمل ابلاغ می شد و می گفتند باید چه کار کنیم؛مثلاوظیفه اعزم تریلی و کامیون و اتوبوس وتانکر آب و ... به جبهه را به ما می سپردند. ما در طول جنگ ماشین های سنگین و آمبولانس واتوبوس مردمی  و... را در ترابری سپاه جمع آوری کرده بودیم و به مناطق جنگ زده می فرستادیم .اگر ماشینی خسارت می دید یا راننده اش مجروح می شد،هزینه اش را به صاحبش می دادیم و راننده مجروح شده را به بیمارستان می بردیم.
 
جانشین ترابری سپاه در طول دوران دفاع مقدس تاکید کرد: یکی دیگر از وظایف ما این بود که در طول جنگ،گروه هایی را در مناطق جنگی تشکیل دهیم.از سوی ترابری مرکز تهران امکانات به این شعبه ها فرستاده می شد و از آنجا به جبهه ها تقسیم می شدند.
 
محمودی ابراز داشت: وظیفه من و سید محمد این نبود که تفنگ به دست بگیریم و به جبهه برویم.ما در پشت جبهه خدمت می کردیم و گاهی برای نظارت کار ترابری سپاه،به جبهه می ر فتیم و مدیریت حمل و نقل امکانات و مهمات و نیروها را داشتیم.مثلا عملیات ها که در چند شب تشکیل می شد ما چند ماه قبل برایش کار می کردیم؛مثلا نیروها را در محل پیش بینی شده می بردیم تا عملیات انجام شود.حتی بعد از عملیات هم باید آنها را به جای قبلی برمی گردانیم.ما تامین کننده امکانات حمل و نقل بودیم.
 
 
وی در ادامه به عملکرد بزرگ ترابری سپاه در طول دوران دفاع مقدس و مدیریت خاص سید محمد اشاره کرد: ترابری سپاه در طول جنگ تحمیلی کارهای زیادی را انجام داد که این نشان از فرماندهی و مدیریت والای سید محمد صنیع خانی می داد. ترابری کار خیلی بزرگی بود وهرکسی نمی توانست مدیریتش کند.به مروز زمان امکانات بیشتری به ترابری سپاه اضافه شد و توانستیم با انسجام بیشتری فعالیت کنیم. اگر ترابری نبود جنگ با مشکلات مواجه می شدیم.
 
همرزم شهید دستواره افزود: نقش ترابری سپاه مانند نقش قلب در یک بدن است.همان گونه که ماباید حمل و نقل امکانات وتجهیزات و رزمنده های جنگ را به مناطق جنگی می رساندیم،قلب هم وظیفه رساندن خون به بخش های مختلف بدن انسان را دارد.به همین خاطر این قسمت از سپاه از حساسیت بالایی برخوردار بود و سید محمد صنیع خانی توانست آن را به بهترین شکل ممکن هدایت کند.
وی ادامه داد:
 
 
محمودی ادامه داد: سید محمد زمانی در طول مدیریتش در ترابری سپاه،به راننده های نیازمندش کمک می کرد.مثلا در هزینه جهیزیه های دخترانشان و موارد دیگر دست دوستی به آنها می داد. ما دستور العمل داشتیم که به خانواده های شهدای ترابری سپاه سر بزنیم.مثلا به خانواده های شهدای مردمی راننده هم می رفتیم.سید محمد در بعد دلسوزی و کمک به آنها کمک می کرد.اعتقاد خاصی هم به ولایت فقیه داشت و خودش را مطیع می دید.
 
محمودی اشاره ای هم به زلزله رودبار سیل زابل کرد: بعد از زلزله رودبار،به این شهر  رفتیم و به مدت یک ماه در آنجا مستقر بودیم.یکی از وظیفه ما این بود که خانواده هایی که  از زیر آوار بیرون می آمدند را به خانه بستگانشان می رساندیم.در آنجا سختی های زیادی کشیدیم.در زمان وقوع سیل زابل، 30روز در آنجا به مردم کمک می کردیم.ترابری نقش مهمی در همه زمینه ها داشت.
 
محمودی در مورد اخلاق ورفتار شهید صنیع خانی گفت:
 
« او در زمینه کمک به فقرا و سر زدن به خانوده های شهدا از همه پیشی می گرفت. سید محمد 12سال در ترابری سپاه بود و در این مدت،اخلاق و رفتار خاصی از خود نشان داد.سیدمحمد دلسوز و زحمت کش بود. او دوست و همکار خوبی برایمان بود ورابطه خوبی با خانواده های شهدا داشت.                                     در زمان جنگ و بعد از جنگ چند بار به مکه رفتند.وقتی آمدند در پادگان به استقبالش  رفتند.بعد از مکه رفتارش همان بود.او آدمی متین و مدیر مدبر بود و  زیاد اهل تعریف کردن از خود نداشت.»
 
 
وی افزود: بعد از پایان جنگ،در سال 70 ترابری سپاه به 2قسمت تشکیل شد.یکی نیروی زمینی سپاه شد و یکی ترابری پشتیبانی اداره لجستیک که او فرماندهی ادراه لجستیک را گرفت.فرماندهی ترابری ستاد مشترک را به سید محمد  سپردند و من فرمانده نیروی زمینی ترابری سپاه شدم.بعد از مدتی سیدمحمد به معاونت بنیاد تعاون سپاه منصوب شد و در آنجا مشغول فعالیت شد.
 
جانشین فرمانده ترابری سپاه در طول دوران دفاع مقدس در پایان گفت:چند سال بعد از پایان جنگ بود که سید محمد راهی بیمارستان شد.طبق تشخیص پزشکان او شیمیایی شده بود.به همین خاطر او را به انگلستان اعزام کردند اما بی فایده بود و او مدتی بعد از بازگشتن از این کشور،به شهادت رسید. او در طول دوران د فاع مقدس برای کشورمان خدمات زیادی انجام داد وامیدوارم نسل های امروزی بتوانند بهترین ادامه دهنده راه شهدایی همچون سید محمد باشند.
ارسال نظرات