صمدی افشار در گفتگو با «بسیج»:

خداوند مؤمنان را درکنار تقوا، به همراهی با صادقان نیز فرمان می دهد

این پژوهشگر گفت: صادق بودن یعنی اینکه انسان در اندیشه، عمل، گفتار، در ارتباط با خود و دیگران کج فهم نباشد، منافق و فریبکار و حیله گر و نیرنگ باز نباشد
کد خبر: ۸۸۵۸۶۳۷
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴

دکتر بابک صمدی افشار نویسنده و مولف کتاب زندگی اسلامی و محقق در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج گفت: تبليغات به دو دسته مفيد و مخرب تقسيم ميشود كه در شكل دمكراتيك انتخابات سعي بر آن است كه از تبليغات مخرب جلوگيري شود. بنابراين، در هر انتخاباتي صرفنظر از نوع آن و اينكه در چه ِكشوري و با چه نظام حقوقي صورت ميگيرد، اصولي ناظر بر انتخابات وجود دارد كه با اعمال آن ميتوان به انتخابات مردم سالار ودمكراتيك نزديكتر شد.

وی افزود: انديشمندان درخصوص كم وكيف اين اصول اتفاق نظر ندارند و اين اختلاف بيشتر از اين نظر است كه بسياري از اين معيارها با توجه به نظام سياسي كشورها تبيين ميشود، لذا ممكن است برخي اصول با توجه به سابقه توجه و عمل به آن در يك كشور، از مسلمات امر تبليغات محسوب و ذكر آن بيفايده تلقي شود.

صمدی افشار یاد اور شد: ازاينرو، نويسندگان و انديشمندان در امر انتخابات و تبليغات انتخاباتي هركدام به نوعي سعي در احصا نمودن و توضيح و تبيين اين اصول، آنچنانكه براي يك انتخابات دمكراتيك ضروري ميدانند، برآمده اند در خصوص صداقت کاندیداها در وعده دادن و در حالت کلی تبلیغات انتخاباتی نيز امیدواریم کمتر شاهد وعده های دروغین باشیم.

وی عنوان کرد: انتخاب نامزد اصلح نیازمند دقت و موشکافی در وعده های آن و صرف وقت و زمان است که می بایست ازسوی رای دهندگان در جامعه هدف انجام شود و همچنین به نامزدهاي انتخاباتي محترم نیز توصیه می شود که به دنبال جلب آراء به هر وسیله ممکن و ایجاد تصویری معجزه گر" از خود در ذهن افراد جامعه خود نباشند، چرا که انجام بسیاری از کارها وتحقق وعده ها، نیازمند فراهم شدن زیرساخت های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و...است ودراین میان درصورت عدم تحقق وعده های انتخاباتی باگذشت زمان درمیان رای دهندگان بدبینی نسبت به نامزد مربوطه وصداقت وی در دادن وعده افزایش خواهد یافت که مسبب اصلی ایجاد نظریه عدم سازگاری صداقت و سیاست است.

این نویسنده تصریح کرد: ممکن است گمان شود که منظور از صداقت، تنها صداقت در گفتار و دروغگو نبودن است اما مفهوم صدق بسیار گسترده تر ازآن است که تنها مربوط به گفتار انسان باشد. صادق بودن یعنی اینکه انسان در اندیشه، عمل، گفتار، در ارتباط با خود و دیگران کج فهم نباشد، منافق و فریبکار و حیله گر و نیرنگ باز نباشد.

وی تشریح کرد: چنان که گشوده شدن دریچه های سعادت و بهروزی به سوی جامعه بشری، جز بااستوار کردن پایه صداقت میسر نمی شود. به همین جهت حق تعالی مؤمنان را درکنار فراخوانی به تقوا، به همراهی با صادقان نیز فرمان می دهد: «یا ایهاالذین آمنو إتقواالله وکونوا مع الصادقین»

صمدی افشارتاکید کرد: انچه كه مهم است ، توجه به وعده هایی است که کاندیداها از هم اکنون تا روز انتخابات به طرفداران خود و سایر افرادی که در پی جلب حمایت آنان هستند؛ می دهند و یا خواهند داد. بخشی از محتوای پیام های انتخاباتی کاندیداها، در قالب وعده های انتخاباتی ظاهر می شود. وعده هایی که گاه با برنامه های مدون و استاندارد همراه است و گاه نیز برای آنها هیچ برنامه مدونی وجود ندارد و تنها به توصیه مشاوران و اعضای اتاق های فکر کاندیداها برای پشت سرگذاشتن موفقت آمیز ماراتن انتخابات مطرح می شود.

وی در پایان توصیه کرد: اما رای دهندگان نیز می توانند ازطریق طرح سوال های مناسب، میزان تحقق وعده های کاندیداها را مورد سنجش قرار دهند.تصور نظريه عدم سازگاری بین سیاست و صداقت، نتیجه برداشت غلط از سیاست و صداقت است. سیاست به معنای تدبیر اموراست نه نیرنگ بازی و فریبکاری. تدبیر امورهم براساس حکمت و عدالت و نظم دادن است. سیاستی که با صداقت سازگاری ندارد، سیاست معاویه است. چنین سیاستی هرگز سرانجام خوبی نخواهد داشت. در سیاست تکیه بر دروغگویی، نوعی بیچارگی و ذلت است.

ارسال نظرات