ابهری در گفتگو با «بسیج»:

تک فرزندی در خانواده های تحصیلکرده 4 برابر دیگر خانواده هاست

پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی گفت: در حال حاضر تک فرزندی در میان خانواده های تحصیل کرده و امروزی تقریباً 4برابر خانواده های دیگر است.
کد خبر: ۸۸۴۸۰۱۶
|
۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰

تک فرزندی در خانواده های تحصیلکرده 4 برابر خانواده های دیگر/ متولیان برای تشویق مردم به فرزندآوری تلاش کننددکتر مجید ابهری پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج در رابطه با معضل و پدیده تک فرزندی در خانواده ها اظهار داشت: سبک زندگی مردم هر جامعه تعیین کننده روابط فردی و اجتماعی و همچنین تصویرگر چارچوب های زندگی آنها است.

وی افزود: متاسفانه بر اثر گسترش فرهنگ غربی از طریق شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی سبک زندگی اسلامی ایرانی دچار فراز و فرودهایی شده که در بسیاری از موارد، با ارزش ها و آرمان های معنوی ما تفاوت های بسیار زیادی دارد.

این آسیب شناس اجتماعی با اشاره به اینکه یکی از اصلی ترین آنها فرزند آوری و فرزند پروری است خاطر نشان کرد: فرزند آوری در کنار سایر نیازها از اصلی ترین اهداف تشکیل زندگی زناشویی به شمار می رود. تبلیغات در گذشته با شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر جامعه را با تهدید جدی سالمند شدن روبرو ساخته و تا 20 سال آینده اگر روند فرزندآوری در فضعیت فعلی بماند باید نیروی جوان و کار را از کشورهای دیگر وارد کنیم.

دکتر ابهری در ادامه این مطلب گفت: بنابراین با جمعیت سالمندی روبرو خواهیم شد و ذخایر اصلی کشور که همان منابع انسانی هستند دچار چالش خواهد شد. درست است که نفت و منابع خدادادی در ردیف سرمایه های ملی یک کشور قرار دارد اما بدون نیروی کار چگونه می توان از این مواهب الهی بهره برداری و استفاده کرد؟

این پژوهشگر اجتماعی یادآور شد: در حال حاضر تک فرزندی در میان خانواده های تحصیل کرده و امروزی تقریباً 4برابر خانواده های دیگر است که در این رابطه محدودیت مالی بهانه مناسبی نمی تواند باشد.

آسیب شناس اجتماعی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با فرزندآوری مطرح کرد: اشاره مستقیم امام خامنه ای (مد ظله العالی) به تغییر سیاست های فرزندآوری در جهت افزایش جمعیت جوان نشان دهنده نگرانی ایشان از کمبود نیروی جوان در جامعه است.

ابهری متذکر شد: البته باید توجه داشت که دولت و نهادهای متولی ابتدا باید زیرساخت های لازم در زمینه بهداشت و درمان و آموزش و پرورش را ایجاد کنند تا این دو نگرانی اصلی از خانواده های ایرانی گرفته شود.

وی حمایت های مادی از خانواده های کم درآمد یا دارای مشکلات مادی از نظر تغذیه و بهداشت را فاکتور تشویقی مناسبی برای آنها دانست و افزود: آموزش مهارت فرزندآوری و فرزند پروری به خانواده های جوان روش خوبی برای کاهش نگرانی ها در این زمینه است.

این پژوهشگر اجتماعی با اشاره به آسیب های تک فرزندی در جامعه بیان داشت: تک فرزندی علاوه بر آسیب های گفته شده، برای خود فرزند نیز مشکلات عاطفی و روانی به دنبال دارد و آینده او را به مخاطره می کشاند. رسانه ها و نهاد های متولی می توانند در تشویق خانواده ها به فرزندآوری و نوسازی جمعیت حرکت اساسی و جدی انجام دهند.


ارسال نظرات