اعتیاد تزریقی عمده راه انتقال ایدز در استان

عمده راه انتقال بیماری ایدز در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد اعتیاد تزریقی است.
کد خبر: ۸۸۴۶۸۵۰
|
۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶
نشست استانی عملیاتی نمودن برنامه استراتژیک چهار ساله بیماری ایدز با حضور سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان، مدیرکل امور اجتماعی استانداری و نمایندگان ادارات کل استان در سالن اجتماعات مرکز بهداشت استان برگزار شد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با بیان اینکه حدود 60 درصد از مبتلایان به ایدز از ابتلای خود به این بیماری آگاه نیستند گفت: اعتیاد تزریقی،آمیزش، مادر به کودک،خون و فرآورده های خونی از جمله راه انتقال ایدز است.
دکتر اورنگ ایلامی با بیان اینکه عمده راه انتقال ایدز در کشور و استان اعتیاد تزریقی است افزود: راه انتقال ایدز از طریق اعتیاد تزریقی در سال های 65 تا 94 در استان 84 درصد بوده که در سال 95 به 42 درصد کاهش یافته و انتقال از طریق روابط جنسی نسبت به سال 65 تا 94 در استان نیز 23 درصد افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: راه انتقال ویروس اچ‌.آی‌.وی به سرعت در حال تغییر بوده به طوری که انتقال از طریق ارتباطات جنسی افزایش یافته و این افزایش انتقال از طریق جنسی ابتلای بیشتر زنان و به دنبال آن نوزادان و کودکان را در پی خواهد داشت.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در بین زنان دارای رفتارهای پرخطر این میزان در سال های اخیر افزایش یافته، هشدار داد: شیوع ایدز در بین زنان باردار نزدیک به صفر بوده که این میزان در حال افزایش است.
دکتر ایلامی در ادامه شناسایی 90 درصد افراد مبتلا به عفونت،پایداری بر مراقبت و درمان 90 درصد مبتلایان،اطمینان از موفقیت 90 درصد افراد تحت درمان،حذف انتقال HIV از مادر به کودک و حرکت به سوی به حداقل رساندن ابتلا از طریق اعتیاد را از اهداف برنامه چهارم استراتژیک جهانی کنترل اچ.آی.وی کشور عنوان کرد.
وی ادامه داد: چهارمین برنامه ملی استراتژیک با مشارکت 23 سازمان و ارگان با هدف نهایی کاهش موارد جدید ابتلا به HIV و کاهش 20 درصدی موارد مرگ اچ.آی.وی تدوین شده است.
ارسال نظرات